menu

Bedrijfswaarde bepalen

Het bepalen van je bedrijfswaarde is een van de meest fascinerende zaken van het ondernemen. Met name bij het onderhandelen met een investeerder of overnamekandidaat is het bepalen van de bedrijfswaarde een spannend proces.

Er zijn verschillende methodes om een bedrijf te waarderen. Om die reden hoor je vaak ook verschillende getallen in de media. Je kent ze wel, die ondernemers in de Quote die op papier al multimiljonair zijn nog voor hun bedrijf werkelijk is verkocht. De waarde die in dit soort bladen staat is meestal niet meer dan een momentopname en aanname van verschillende factoren. Niemand kan exact bepalen wat de waarde van een bedrijf is, totdat er een werkelijke overname plaatsvindt. “Wat de gek er voor geeft” is in principe eigenlijk de enige realistische methode om een bedrijfswaarde te kunnen bepalen.

Moment en reden van grote invloed op bedrijfswaarde

Het moment en de aanleiding van het waarderen zijn van zeer grote invloed op de bedrijfswaarde. Zo zal een waardering voor de belastingdienst minder intensief en meer op het verleden gericht zijn dan bijvoorbeeld een bepaling voor een investeerder. Als een investeerder besluit te gaan investeren wil hij daar in veel gevallen aandelen voor terug. Hoeveel hij besluit te investeren is dan mede afhankelijk van de waarde van de aandelen van jouw bedrijf.

Soms wordt dan alles uit de kast getrokken, van toekomstperspectief, mogelijke eigendommen als domeinnamen, octrooien of merken en blijken de eerder genoemde cijfers die de belastingdienst te zien krijgt, nog niet eens de helft van de berekende bedrijfswaarde te zijn. Maar als reactie weten investeerders vaak ook van alles op te voeren. Van groeiende concurrentie en inzakkende markten tot nare lijken in de kast zoals in het verleden opgelopen boetes of negatieve publiciteit van jaren geleden.

De waarde goed beargumenteerbaar en realiseerbaar kunnen inschatten is van essentieel belang om een onderhandelingsproces met een investeerder, overnamekandidaat of samenwerkingspartner positief af te kunnen ronden. Er zijn speciale modellen die hierbij handvatten geven. Maar dat is dan ook alles wat ze doen. Het bieden van structuur in het proces. De uitkomst van de berekening hoeft totaal geen realistisch beeld van de waarde te geven.

In de basis zijn er drie momenten waarop een bedrijfswaarde belangrijk is.

  1. Verplichte bedrijfswaarde bepaling
  2. Op zoek naar extern kapitaal
  3. Bij een overname

Verplicht je bedrijfswaarde bepalen

Ten eerste is er bij rechtspersonen de verplichte bedrijfswaarde bepaling voor de overheid. Omdat vennootschappen zelf zakelijke financiële afspraken kunnen aangaan dienen deze jaarlijks een balans op te maken en deze bij de KvK te deponeren. Klanten kunnen zo elk jaar het eigen vermogen van de onderneming uitrekenen en op deze manier bepalen of ze het risico van zaken doen willen aangaan.

Op zoek naar extern kapitaal

Als er extra krediet van een bank of investeerder nodig is, wil deze vaak wat cijfers van de onderneming inzien. Voor de bank kan de bedrijfswaarde van invloed zijn op het eigen vermogen. Een hoger bedrag geeft meer zekerheid, en dus meer kans op succes. Bij een investeerder die aandelen terug krijgt voor zijn investering is de bedrijfswaarde bepaling van essentieel belang. Hoe hoger de bedrijfswaarde hoe meer geld je kunt krijgen of hoe groter het deel van de onderneming dat je zelf in handen houdt!

Bij een overname

In theorie is het verkopen van aandelen aan een investeerder ook een soort overname, maar bij een traditionele overname gelden er toch andere belangen. De ondernemer heeft bij een pure overname geen belang bij het behoud van een maximaal percentage aandelen en kan in veel gevallen de bedrijfswaarde vrij gemakkelijk baseren op echte cijfers zoals omzet- en winstcijfers uit het verleden.

De beste en meest realistische methode

Welke methode om je bedrijf te waarderen geeft nu de meest realistische waarde en past het beste bij jouw situatie? Geen van allen hoeft zelfs maar in de buurt te komen. Net als alle zaken is ook de bedrijfswaarde pas echt in geld om te zetten als er een koper is, en wat die er voor over heeft is eigenlijk niet berekenbaar.

Neem nu een tweedehands toiletpot. Wat is die waard? Een tientje, hooguit? Maar wat nu als de koningin erop gezeten heeft? Dan is er misschien wel iemand die er honderd euro voor biedt. Dat is niet berekenbaar. Het is niet omdat ‘ie lekkerder zit, langer meegaat of de daad milieubewuster of sneller kan afhandelen. Net als in dit voorbeeld is ook de bedrijfswaarde soms enkel op lucht en gevoel gebaseerd.

Zelf je bedrijfswaarde bepalen

Het is altijd aan te raden een externe partij je bedrijf te laten waarderen. Zelf ben je te emotioneel betrokken bij de onderneming om de juiste waarde te kunnen bepalen. Toch kan het wel interessant zijn zelf vooraf te weten waar je zoal op moet letten. Bij de meeste methoden zijn bijvoorbeeld de balans of winstcijfers van de laatste jaren ook van invloed. Deze kun je zelf voor een groot gedeelte beïnvloeden.

Ook het type beoordeelaar die je besluit in te huren kan van groot belang zijn bij de waarde die je bedrijf uiteindelijk krijgt. Zo kijkt een accountant vaak anders tegen je onderneming aan dan een marketingspecialist, een investeerder, of een bank. Elke waardespecialist heeft zijn eigen manier om de waarde van je bedrijf te bepalen. Als de waarde dus een flink bedrag aan kan nemen is het aan te raden verschillende adviseurs eens een kijkje te laten nemen zodat je de waarde uit verschillende oogpunten leert kennen.

Laat je zeker niet zomaar door een te positieve of negatieve adviseur, overnamekandidaat of investeerder uit het veld slaan. Een overname of investering is een grote stap, en als het gevoel niet goed is dan zijn de cijfers dit meestal ook niet. Een potentiële kans aan je voorbij laten gaan puur op intuïtie of gevoel is dan ook niets om je voor te schamen. “Better safe than sorry” is een bekende Engelse uitdrukking die hier zeker opgaat!