menu

Beroemdheden investeren in startups

Al decennia lang proberen beroemdheden (financieel) te scoren op diverse terreinen. De laatste jaren echter doen sommige acteurs en zangers dat niet langer met parfummetjes of kledinglijnen, maar met hippe internet-startups. Het wereldwijde web lijkt nu wel dé plek voor een beroemdheid om in te investeren.

Een acteur of zanger die het ook probeert als ondernemer is op zich niks nieuws. Zo bezit Robert De Niro meerdere restaurants en verkoopt Jennifer Lopez parfum en kleding. Maar steeds meer Hollywood-sterren beproeven hun geluk nu als investeerder in startups, mede-eigenaar van een webwinkel of als ‘creatief adviseur’ bij een groot bedrijf.

Investeren in startups
Goed geslaagd voorbeeld is acteur Ashton Kutcher, onder andere bekend van de comedyseries That 70’s Show en Two and a Half Men. Hij heeft zijn durfkapitaal onder andere gestopt in Skype, Foursquare, Airbnb, Chegg, Fashism en Fab.com en bezit een investeringsmaatschappij voor ‘tech companies’ en een digitale media-studio. Op Twitter heeft hij bijna 10 miljoen volgers en je kan je dan ook voorstellen wat het met de startups doet die hij via Twitter plugt.

Dat hem niet alles voor de wind gaat, bleek wel toen hij als gastredacteur mocht optreden voor een ‘sociale uitgave’ van het magazine Details. Hij schreef daarin over enkele startups die hij interessant en goed vond, maar kreeg heel wat kritiek te verduren omdat hij niet duidelijk genoeg was over het feit dat hij in veel van de beschreven startups had geïnvesteerd en dus een financieel belang heeft bij het succes van de bedrijfjes.

Zelf een bedrijf beginnen
Waar Kutcher het vooral zoekt in het investeren in bedrijfjes, daar zijn er ook een aantal beroemdheden die juist zelf (vaak in nauwe samenwerking met anderen) een bedrijfje beginnen. Zo is actrice Jessica Alba in januari begonnen met Honest.com, dat eerlijke babyproducten verkoopt en een investering  een investering van $27 miljoen voor de webwinkel kreeg. Collega Mischa Barton is ook een webwinkel begonnen, terwijl celebs als Jessica Simpsons en de Olsen Twins hun naam verbonden aan ecommerce-sites van BeautyMint.

Nederlandse voorbeelden?
Nederlandse bekendheden hebben soms een webwinkeltje of onderneming en investeren zeker in zichzelf. Te denken valt aan de kledinglijn van Jan Smit of Humberto Tan, maar er zijn nog niet echt heel veel sprekende voorbeelden van BN’ers die investeren in startups en daar ook gelijk hun gezicht aan verbinden. Met De Wereld Draait Door die sinds enkele weken startups hun praatje laat doen onder leiding van Alexander Klöpping zal dat misschien niet zo heel lang meer duren?

Verder lezen

Reacties