Elevator pitch

Een goede elevator pitch legt uit en overtuigt. Met een inspirerende pitch weet je mensen net zo enthousiast te maken als je zelf bent. En een goed, kort en inspirerend verhaal levert je investeerders, partners of klanten op. Maar hoe presenteer je dat nou?

Wat is een elevator pitch?

Elevator pitchOm een idee te realiseren heb je soms anderen nodig. Mensen die je helpen je idee uit te werken en over de middelen, kennis of macht beschikken die je hierbij nodig hebt, zoals investeerders of partners.

Daar moet je jouw idee op een korte, inspirerende en duidelijke manier aan kunnen uitleggen. Hiervoor is de elevator pitch bedacht: een verkooppraatje dat zo lang duurt als een lift je van de begane grond naar de bovenste verdieping kan brengen, zo’n 30 seconden tot een minuut dus.

Leer je boodschap presenteren in maximaal één minuut.

Snel zakelijk geld lenen voor je onderneming? Floryn of BridgeFund. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.

investeerders overtuigen van jouw idee

Wanneer is pitchen nodig?

De kans dat jij binnenkort met een potentiële investeerder in de lift staat is klein. Toch heeft vrijwel elke ondernemer met een startup een goede pitch nodig. Ook als je nooit gaat pitchen voor een publiek van investeerders komt een pitch vaak van pas. Bijvoorbeeld onverwacht met stakeholders in gesprek komt.

Zo is een goede pitch handig bij een crowdfunding-campagne of als je jezelf of jouw bedrijf moet voorstellen bij een nieuwe leverancier, partner of tijdens sollicitatiegesprekken. Met name bij digitale gesprekken is het handig als je dan jouw verhaal snel en kort kunt samenvatten.

Ook als je nooit gaat pitchen voor een publiek van investeerders komt een pitch vaak van pas.

Wat vertel je in een elevator pitch

snel je verhaal vertellenEen pitch is een korte presentatie. Als je idee jouw publiek weet te boeien kan het daarna een langer gesprek in gang zetten. Maar de kern, het belangrijkste deel van je verhaal, moet snel een goed beeld geven van je idee of onderneming. Daarbij is het belangrijk dat je enthousiast overkomt.

Je toehoorders moeten na een korte pitch het gevoel hebben jou, je bedrijf en je idee goed te (willen leren) kennen. Introduceer jezelf daarom altijd aan het begin en vertel in heldere taal wat je doet. Ga daarna over op de uitleg van je idee en geef aan wat jouw idee toevoegt en waarom het succesvol kan zijn.

Een pitch is een korte presentatie van jouw (bedrijfs)idee.

Vertel wie je (potentiële) klanten zijn en waarom juist zij je product of dienst gaan kopen. Behandel ook de unique selling points van je idee of bedrijf en geef aan welke zwakke punten je zelf nog ziet. Dit lijkt tegenstrijdig maar het is beter kritiek voor te zijn en te laten merken dat je nadenkt over mogelijke problemen dan ermee te wachten tot iemand je erop wijst.

Benoem je concurrenten. Ook wanneer je idee totaal nieuw is zijn er andere bedrijven zijn die op dezelfde markt opereren en eventueel concurrentie kunnen vormen. Vertel in je pitch ook waar je naar op zoek bent, is dit vooral geld of zoek je expertise?

je verhaal vertellen aan een stakeholder

Aan wie richt je jouw boodschap?

Houd rekening met het publiek voor wie je pitcht. Een investeerder wil andere dingen van je weten dan een partner, en de creatieve industrie vereist een andere houding dan de financiële wereld. Investeerders die mogelijk in jouw bedrijf investeren willen weten hoe jouw onderneming hen geld gaat opleveren.

Investeerders willen vooral resultaat van hun investering zien. Partners zijn meer geïnteresseerd in waarom je denkt dat het idee gaat werken en hoe je het precies aan denkt te pakken. Een klant wil vooral een oplossing hebben voor een probleem. En vaak is het slim om zeer kort alle drie deze punten aan te stippen.

Wat maakt het succesvol

Enthousiasme en passie maken een pitch. Toon je passie voor het product en straal positieve energie uit. Uiteraard moet je je kennis en cijfertjes goed voor elkaar hebben, maar het enthousiasme dat je uitstraalt geeft meestal de doorslag. Een elevator pitch kan nog zo goed in elkaar zitten, wanneer de spreker niet overtuigd is van zijn eigen woorden zal niemand overtuigd zijn.

Snel zakelijk geld lenen voor je onderneming? Floryn of BridgeFund. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.

Wees realistisch

Een goede elevator pitch is natuurlijk mede afhankelijk van een goed idee. Pitch je idee dan ook niet zomaar, maar denk goed na over je plannen en hoe realistisch deze zijn. Denk je idee dus tot in de puntjes uit en erken zwakke punten en problemen die kunnen optreden bij het realiseren ervan.

Zorg dat je plannen waterdicht zijn en wees je publiek een stapje voor door problemen zelf in te zien en te benoemen in de elevator pitch. Wees ook realistisch over het succes van je product. Natuurlijk mag je de toekomst positief tegemoet zien maar wanneer je al te hoge verwachte winstbedragen noemt in je pitch neemt geen investeerder je serieus.

Houd het kort!

De kracht van een elevator pitch is dat deze kort is. Je bent gedwongen te praten over wat er nu echt toe doet. En dit is lang niet altijd gemakkelijk, want hoe weet je nu wat er echt toe doet, en zijn er niet nog veel meer zaken belangrijk? Probeer om het kort te houden je idee eens in één zin te omschrijven.

Zorg dat deze zin duidelijk maakt waar het nu echt om gaat en welk probleem je product of dienst oplost. Werk deze ene zin daarna uit tot een langere pitch. Voeg alleen zaken toe die echt belangrijk zijn en je publiek interesseren.

De kernzin zal je later in veel andere situaties nog van pas komen, wanneer je kort maar krachtig aan iemand uit wilt leggen waar je nu precies mee bezig bent. Een goede kernzin kan je zelfs spontaan investeerders, partners of klanten opleveren vanuit allerlei onverwachte situaties.

je bedrijf digitaal presenteren

Oefen je presentatie

Nadat je jouw elevator pitch helemaal hebt voorbereid is het slim om deze door te nemen met anderen. Je kunt beginnen bij vrienden en bekenden. Vraag hen kritisch te zijn en met je mee te denken over hoe het beter kan.

Presenteer je pitch ook aan mensen die nog niets van je idee weten. Zij kunnen nog beter beoordelen of je je idee duidelijk uitlegt en hun mening is nog niet beïnvloed door je enthousiasme, anderen of je eerdere verhalen.

Pitch

En dan komt het moment dat je het echt moet doen. Zorg dat je goed voorbereid en verzorgd voor de dag komt, probeer je zenuwen onder controle te houden en geloof zelf echt in je idee. Zie je publiek niet als enge juryleden maar benader ze als gelijke gesprekspartners die het beste met jou en je bedrijf voor hebben en graag je idee met je doornemen.

Neem je eigen elevator pitches bij voorkeur op, zodat je ze later terug kunt kijken, of online kunt delen. Een korte video zegt al snel meer dan een lange mail of ondernemingsplan.