menu
Crowdfunding in Nederland

Groei crowdfunding in Nederland daalt

Crowdfunding in Nederland groeit nog steeds, maar wel minder snel dan in de afgelopen vijf jaar. Desondanks werden er in de eerste zes maanden van dit jaar meer dan 2700 projecten en ondernemingen op deze manier gefinancierd. In totaal werd er in het eerste halfjaar 86 miljoen euro aan crowdfunding opgehaald.

Dit blijkt uit cijfers van crowdfunding-adviesbureau Douw&Koren. De 86 miljoen euro die via crowdfunding werd opgehaald ging vooral naar de 700 ondernemingen die op deze manier hun financiering verkregen. Deze bedrijven haalden gezamenlijk meer dan 67 miljoen euro op, wat inhoudt dat het gemiddelde succesvol opgehaalde bedrag 94.000 euro omhelst.

In dezelfde periode ging er 8,9 miljoen euro naar creatieve projecten, zoals films en muziek. Maatschappelijke projecten haalden met 8,1 miljoen euro minder op en hebben ook een lager gemiddeld opgehaald bedrag in vergelijking met de creatieve projecten (16.000 tegenover 94.000 euro). Consumenten wisten in het eerste halfjaar 1,7 miljoen bij elkaar te sprokkelen via crowdfunding voor leningen voor bijvoorbeeld een auto, opleiding of verhuizing.

‘Crowdfunding reguliere financieringsbron voor mkb’

Tijdens Crowdfunding Day afgelopen maand werd nog de loftrompet afgestoken over de maatschappelijke relevantie van crowdfunding. Minister-president Rutte zei toen dat deze vorm van financiering nieuw en energiek is. “Het is georganiseerde toegankelijkheid. Meer en meer wordt crowdfunding ook een reguliere financieringsbron voor het gewone midden- en kleinbedrijf.”

‘Toepassen crowdfunding is nog abracadabra’

Maar toch is de crowdfunding-markt maar weinig gegroeid als je het vergelijkt met de tweede helft van 2015. Volgens Douw&Koren wekt dat bij hen geen verbazing. “Crowdfunding is uit de pioniersfase. Om de groei door te zetten, is het noodzakelijk om ook het brede MKB, en dus niet alleen de early adopters, te laten zien dat crowdfunding ook voor hen kan werken”, aldus Simon Douw. “Want hoewel vrijwel iedereen inmiddels van crowdfunding heeft gehoord, is het toepassen ervan voor velen nog abracadabra. In het voorlichten van deze grote groep ligt een belangrijke uitdaging voor de crowdfunding-markt, adviseurs en overheden.”

Ook mag het volgens het adviesbureau allemaal wel wat transparanter. Zo is nu nog op veel crowdfundingplatforms niet goed zichtbaar hoeveel van de ondernemingen hun crowd konden terugbetalen en hoeveel rendement investeerders gemiddeld behaalden via het desbetreffende platform.

Verder lezen

Reacties