Vijf groei strategieën van internetbedrijven

door Redactie

Een nieuw jaar is aangebroken en dat brengt altijd nieuwe goede voornemens en strategieën van bedrijven. Drie jaar na de uitbraak van de economische crisis lijken bedrijven weer ambitieuzer te zijn dan ooit. In dit artikel vijf ondernemers die in 2011 een internationale groei willen realiseren met hun bedrijf.

  1. Uitbreiden naar Rusland, China & Brazilië
    Wieden + Kennedy
    Het Amerikaanse bedrijf Wieden & Kennedy is stiekem al sinds 1992 internationaal met een heuse vestiging in onze eigen hoofdstad vanwege een samenwerking met het sportmerk Nike. Daarna is de internationale groei wat minder snel gegaan maar momenteel heeft het bedrijf weer grote ambities in het buitenland. In 2011 willen ze starten in Rusland nadat ze recent gestart zijn in zowel China als Brazilië. “That region is doing some very interesting things. We want to be part of that momentum,” aldus Dave Luhr, global COO binnen het bedrijf.China is al langer in de picture, maar samen met Rusland en Brazilië worden deze landen dé groeimarkten van het moment genoemd.
  2. Groei door grote deal
    R/GA
    Hit bedrijf biedt het beste van twee werelden. De groeikansen en creativiteit van een heuse webwinkel, en door de sterke internationale moeder, de stabiliteit en betrouwbaarheid die een backend nodig heeft. Deze twee aspecten bieden ‘The Digital Agency of the Decade’ zoals het bedrijf zichzelf graag noemt, goede groeikansen.Mogelijkheden die CEO Bob Greenberg optimaal wil benutten. “I’m looking at an aggressive international expansion.” Sterke woorden maar deze worden momenteel al deels gerealiseerd door nieuwe samenwerkingsdeals met o.a. MasterCard afgelopen jaar. Hierdoor heeft het bedrijf al vestigingen geopend in Singapore, Sao Paulo en Buenos Aires. In 2011 gaat het bedrijf écht internationaal.
  3. Grote overnames
    Crispin Porter + Bogusky
    Dit bedrijfwordt vaak genoemd vanwege zijn overnames die volgens sommige insiders vrij veel risico’s met zich meebrengen. Het bedrijf heeft in meerdere landen stevige posities ingenomen door overnames en moet zich nu bewijzen. Zelf ziet de eigenaar dat niet als probleem.”The Internet has literally shrunk the world, uniting us more by mind-set than countries.” Zo geeft CEO Andrew Keller aan.
  4. De klanten zitten óók over de hele wereld
    Naked
    Voor het bedrijf Naked was het geen keuze om lokaal te blijven. Trends, ontwikkelingen en gedrag gaan tegenwoordig ook snel de hele wereld over. Om hierin een goede speler te kunnen zijn moet het bedrijf dit direct in alle eigen markten kunnen ervaren. En hier dus aanwezig zijn. Zo is de gedachte van directeur Paul Woolmington. “Who adds those eager adopters also carry less behavioral baggage.”Naked begon in 1999 in Londen. Ze zijn momenteel in dertien landen actief en momenteel druk bezig met een internationale groei in met name Azië en Zuid Amerika.
  5. Een tweede kans
    Arnold
    Het bedrijf moest enkele jaren geleden nog kantoren sluiten nadat Volkswagen niet langer het bedrijf als partner wenste in te huren. Het bedrijf heeft enkele lastige jaren meegemaakt. Het tij lijkt gelukkig weer gekeerd. In februari is er een nieuwe CEO aan de slag gegaan en deze heeft weer volop groei ambities.Afgelopen zomer heeft Arnold een kantoor geopend in Amsterdam als Europese kantoor, om haar nieuwe klant in de automotive industrie beter van dienst te kunnen. Het bedrijf is nu het bedrijf achter de campagnes van Volvo.

    Hierdoor kan het bedrijf weer een flinke groei realiseren. In 2011 wil Arnold groeien in Azië en Zuid Amerika. Sao Paulo opent al deze maand.

Deel

Verder lezen

Reacties