Groeien zonder geld

door Redactie

Wat doe je als je bedrijf aardig loopt en eigenlijk wel toe is aan een groeispurt, maar je daar het geld niet voor hebt? Soms lijk je vast te zitten op een bepaald punt, waar vandaan je verder moet om echt iets van je bedrijf te maken, maar daarvoor heb je juist dat geld nodig wat je na de groei zou kunnen verdienen.

Een moeilijke situatie want banken of investeerders zijn vaak niet zo gemakkelijk te overtuigen van het succes wat je met hun geld zal gaan behalen. Zij zien vooral het risico dat de echte groei uit zal blijven en het gewenste resultaat niet behaald zal worden, en zij naar hun geld kunnen fluiten.

Toch zijn er manieren om je onderneming te laten groeien zonder er veel geld in te hoeven steken. Natuurlijk is dit afhankelijk van de soort groei die je zoekt, peperdure nieuwe software of een indrukwekkend nieuw kantoor zal je zonder budget moeilijk kunnen bemachtigen. De eerste stappen op de weg naar groei kun je echter zetten zonder er al te veel geld in te hoeven steken.

Groeien met personeel

Een extra werknemer in je bedrijf kan aanzienlijk bijdragen aan de groei ervan. Natuurlijk beschik je het liefst over goed opgeleid en ervaren personeel, maar daar zul je ook naar betalen. Denk daarom eens aan de mogelijkheid van het aannemen van een stagiair. Stagiairs kunnen het bedrijf vanuit een fris oogpunt benaderen en weten wat er speelt binnen het vakgebied. Omdat ze nog in de schoolbanken zitten en het vak nú aanleren benaderen ze het werk op een actuele manier en kunnen ze soms zaken opmerken die oudere werknemers of jijzelf niet opmerken.

Houd er rekening mee dat je als bedrijf gekwalificeerd moet zijn om stagiairs te kunnen aannemen. Om een gekwalificeerd leerbedrijf te worden moet je bedrijf voldoen aan bepaalde eisen. Deze komen er grofweg op neer dat je de stagiair een werkplek binnen het bedrijf biedt en er een begeleider in het bedrijf aanwezig is die de stagiair kan ondersteunen en voldoende opgeleid is in hetzelfde vakgebied als de stagiair. Je betaalt de stagiair minimaal een onkostenvergoeding voor reiskosten en andere zaken, en de meeste bedrijven betalen een wat hogere stagevergoeding van rond de 200 tot 400 euro. Veel goedkoper dan een normale fulltime kracht dus.

Vergeet niet dat ook afgestudeerden soms bereid kunnen zijn om voor een vergoeding of zelfs vrijwillig te werken. Wanneer in de branche weinig werk is zijn veel starters op de arbeidsmarkt blij om ervaring op te kunnen doen. Uiteraard wordt er meestal wel een onkostenvergoeding van je verwacht, en deze werknemers kunnen snel weer weg zijn wanneer zich een goed betaalde baan voor hen voordoet.

Bijkomend voordeel is dat het aannemen van een stagiair een goede stap is op weg naar het aannemen van fulltime personeel. Niet alleen omdat je ervaring opdoet met het managen van werknemers, maar ook omdat stagiairs soms uitstekend bij het bedrijf blijken te passen en ze na hun afstuderen graag bij je bedrijf blijven werken.

Groeien door partnerships

Heb je geen budget om diensten te kopen van andere bedrijven, zoals een website, logistieke diensten of zakelijk advies? Een oplossing is het aangaan van een samenwerking met andere bedrijven in de vorm van een partnership. In ruil voor een bepaald percentage van de opbrengst maak je gebruik van de diensten van het betreffende bedrijf, dat zelf dus ook van het partnership kan profiteren. Zo kom je een stuk goedkoper aan allerlei zaken die je onderneming bij de groei nodig heeft, terwijl je er als de groei uitblijft ook niet teveel aan kwijt zult zijn. De kosten van de investering zijn zo afhankelijk van het rendement wat je eruit haalt en je zult nooit meer hoeven betalen dan je eigenlijk kunt.

Nadeel is dat je bij een flinke omzetstijging wellicht meer betaalt voor de geleverde diensten dan je zou doen als je de diensten gewoon gekocht had. Daarom is het belangrijk de looptijd van een partnership goed te bespreken en vast te stellen, zodat je ook bij een flinke omzetstijging nog kunt beslissen of het nog steeds zinvol is het partnership aan te houden.

Geen geld? Betaal in natura

Een andere vorm van samenwerking tussen bedrijven is het leveren van diensten in ruil voor een wederdienst. Op deze manier kun je je bedrijf opbouwen zonder dat het je financieel veel kost. Ben je bijvoorbeeld meubelmaker en heb je een nieuwe website nodig? Wellicht is er een webdesignbureau dat net nieuwe bureaus nodig heeft. Nadeel van deze regeling wel is dat het je als ondernemer veel tijd zal kosten, tijd die je had kunnen besteden aan klanten die geld opleveren of het op een andere manier opbouwen van je bedrijf. Bedenk daarom van tevoren goed hoeveel deze dienst je waard is en hoeveel van je eigen werk je er dus voor kan leveren.

Zoek free publicity

Reclame en marketing zijn dure zaken, en als je niet over een flink marketing budget beschikt kan het moeilijk zijn om je bedrijf onder de aandacht van de klant te brengen. Gelukkig zijn er genoeg andere manieren om publiciteit te genereren dan met dure reclame. Door goede persberichten te verspreiden wijs je de media op het bestaan van je bedrijf en kunnen zij je wellicht helpen bij het genereren van publiciteit. Probeer hierbij altijd een originele invalshoek met nieuwswaarde te verzinnen, zodat het voor redacteurs en journalisten interessant wordt om je persbericht te plaatsen.

Het is natuurlijk een nadeel dat je voor de publiciteit afhankelijk bent van de selectie van redacteurs of journalisten, maar door pakkende berichten te schrijven en je persbericht op het juiste moment te versturen (denk bijvoorbeeld aan de rustige zomerperiode) kun je de kans dat je bericht geplaatst wordt aanzienlijk vergroten. Bovendien vormt deze afhankelijkheid ook een voordeel, de consument zal de publiciteit immers niet zien als een reclameboodschap waar geld voor betaald is maar meer als de objectieve mening van anderen.

Groeien met kennis

Dringende behoefte aan meer kennis op je vakgebied, of voor een project toch echt nieuwe software nodig? Informeer eens naar samenwerking met Universiteiten of Hogescholen. Studenten kunnen soms als deel van de opleiding opdrachten vervullen voor bedrijven uit het bedrijfsleven. Op deze manier kun je goedkoop aan bijvoorbeeld onderzoek naar je afzetmarkt, nieuwe technische ontwikkelingen of advies bij de bedrijfsvoering komen.

Houd er wel rekening mee dat er veel tijd kan gaan zitten in het begeleiden van de opdracht en het overleggen met de Universiteit of Hogeschool. Ook hier is het verstandig een goede afweging te maken, want ook al besteed je niet veel geld aan een samenwerking, ook tijd kan uiteindelijk een flinke investering zijn die de opbrengst wel waard moet zijn.

Deel

Verder lezen

Reacties