Investeerders, geef ondernemers feedback!

Investeerders, geef ondernemers feedback!

De Amerikaanse ondernemer Jensen Harris heeft op Twitter een aantal adviezen gegeven aan venture capitalists hoe zij ervoor kunnen zorgen dat ze een empathische investeerder worden en zo een hoop spanning wegnemen bij ondernemers die hopen op een investering.

Voor ondernemers kan het namelijk nogal spannend zijn om voor het eerst een potentiƫle investeerder te ontmoeten. Maar ook daarna blijft het altijd wel een beetje nagelbijten. Het kan soms overkomen alsof de investeerder op dat moment alle macht heeft. Hij bepaalt of jouw geniale idee of veelbelovende startup wel een toekomst heeft.

Maar zo hoeft het niet te zijn, schrijft Jensen Harris, mede-oprichter van een ‘augmented writing’-platform. “Je bedrijf pitchen kan respectvol gebeuren en voor beide partijen nuttig zijn, zelfs als er geen deal uitkomt”, zo zegt hij. Hij geeft daarna verschillende tips, gericht aan investeerders die graag in bedrijven investeren, om ervoor te zorgen dat zowel de investeerder als de ondernemer in ieder geval niet helemaal met lege handen naar huis gaan.

Lever constructieve feedback

“In Ć©Ć©n van de eerste meetings voor onze eerste investeringsronde vroeg een zeer gerespecteerde venture capitalist wat onze ‘go-to-marketplan’ was. Ik dacht even na en zei: “Nou, ik denk ‘bouwen en verkopen’?”. Zonder respectloos te zijn, gaf hij beleefd maar duidelijk aan dat ons antwoord geen go-to-marketplan was en gaf hij ons handvaten om er over eentje na te denken.

Harris vertelt hoe ze een paar dagen de tijd namen, nadachten over hun visie en uiteindelijk hun pitchdeck veranderen. “We begrepen nu waarom investeerders ons tot nu toe links hadden liggen. In de week die daarop volgde, veranderden ‘nee’-meetings in ‘yes’-meetings en konden we eindelijk ons bedrijf laten groeien.”

Richting investeerders zegt hij dan ook: “Gebruik je expertise om oprichters te helpen en te begeleiden, zelfs als dit je op dat moment niet direct ten goede zal komen.”

Negeer de ondernemer niet

“Als het een nee is, zeg dat dan gewoon”, zo vindt Harris, die benadrukt dat je het snel genoeg weet, met name in de vroege investeringsrondes, wanneer een venture capitalist interesse heeft in een deal. “Soms zaten we dagen of wekenlang te wachten in onzekerheid. Wat vinden ze van ons? Hoe hebben we het gedaan? We wachten eigenlijk nog steeds op de resultaten van verschillende pitch-meetings die we hielden in 2015!”

“Als het een nee is, vertel de ondernemers dan gewoon dat het een nee is. Sterker nog, vertel ze waarom. Bel ze. Mail ze. Bied ze aan om het ze te vertellen. De echte reden waarom het niet doorgaat.”

Harris is van mening dat je beter direct kan zijn en ondernemers kan helpen met het begrijpen waarom je niet in ze wilt investeren dan dat je wazig blijft over een definitieve afwijzing. Ondernemers die een nee krijgen te verwerken, adviseert hij om ervan te leren. “Als de venture capitalist jouw plan niet begrijpt, dan is dat maar zo. Als je er iets van kan leren, hoor het aan. Zo niet, ga dan verder.”

Wees gul met je advies

Als derde advies geeft Harris de tip om niet te bescheiden te zijn met je advies. “Pay it forward. DeelĀ  jouw ervaring en expertise volop met de ondernemers die tijd met je doorbrengen. Zoek oprichters op die anders geen toegang tot je zouden hebben en help ze. Zelfs een klein duwtje in de goede richting kan zoveel helpen.”

Zo deelt hij zijn ervaring met twee venture capitalists die er van alles aan deden om Harris te ontmoeten en hem feedback te geven, in ruil voor eigenlijk niets meer dan karma. “We hadden het geluk om toegang te hebben tot zulke mensen, veel ondernemers hebben dat geluk niet”, zo erkent hij. “Vind zulke ondernemers, help ze, adviseer ze, financier ze zelfs als dit voor jou niet de beste keuze is.”

Vermijd snel verlopende termsheets

Een termsheet bevat de belangrijkste voorwaarden om tot een investering te komen en wordt met name door de investeerder opgesteld (omdat die vaak meer juridische kennis heeft dan de ondernemer).

“Ik begrijp het volledig, vanuit het oogpunt van de investeerder, om een termsheet te maken die snel verloopt”, zo tweet Harris. “Niemand wil dat de sheet aan andere potentiĆ«le beleggers wordt getoond en dat er op deze manier met hun deal wordt geshopt. Maar als je uit bent op een zakelijke relatie die vele jaren zal duren, laten we dan beginnen met wederzijds respect en vertrouwen.”

“Termsheets die binnen 48 uur verlopen, staan ondernemers niet toe om een goede beslissing te nemen, maar laten ze een keuze maken waar ze later spijt van kunnen krijgen.” Aan ondernemers geeft Harris de tip om de mensen uit te kiezen, niet de termsheets. “Het toevoegen van goede mensen aan je bedrijf is uiteindelijk meer waard dan een iets hogere waardering van je bedrijf.”

Toon je menselijke kant

Harris herinnert zich nog goed hoe hij ooit door een venture capitalist werd opgebeld met de mededeling dat ze hun investeringsronde wilde leiden en dat ze toen over de financiĆ«le voorwaarden zei: “Dit is het lastige deel, sorry, zelfs ik word hier zenuwachtig van”. Dit maakte veel indruk op Harris, die zich opeens realiseerde dat hij een echt persoon aan de andere kant van de lijn had. “Uiteindelijk was deze interactie een van de redenen waarom we met haar in zee gingen. Ze is authentiek, echt en menselijk. Ze ziet ons als meer dan alleen een snelle omzetgroei.”

Hij raadt venture capitalists aan om open en eerlijk te zijn. “Vertel de oprichters hoe je te werk gaat, wat je gedachtes zijn en waar je je zorgen om maakt wat betreft de deal. Dit bouwt een onvervangbaar vertrouwen op.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten