menu

Investeerders over toekomst (e)commerce

Op drie maart werd in San Francisco een discussiepanel georganiseerd waarin vooraanstaande venture capital verstrekkers met elkaar in gesprek gingen. Onderwerpen waren de vele nieuwe technologieën en hoe die de toekomst van (e)commercie kunnen beïnvloeden. Hierbij werden vier interessante mogelijkheden aangekaart.

  1. Near field communication deze technologie maakt gebruik van een chip waarop data opgeslagen kan worden en die dan door een apparaat kan worden uitgelezen. Telefoons met een NFC-chip fungeren zo plots als mobiele portemonnee. Volgens de sprekers gaat het uiteindelijk om een gepersonaliseerde winkelervaring voor klanten, gebaseerd op online en offline koopgedrag. De iPhone 5 zal hoogstwaarschijnlijk een NFC-chip bevatten, net als de meeste Android-toestellen. Hoewel de kosten van implementatie niet mals zijn, kunnen early adopters er uiteindelijk wel profijt van hebben door het winnen van de loyaliteit van de klant.
  2. Locatie-gebaseerde technologie: locatie-gebaseerde apps als Shopkick zorgen ervoor dat de ondernemers in contact staan met de klanten als die de winkel binnenlopen. Het kan dé oplossing zijn voor de zogeheten stenen winkels om dezelfde ervaring na te bootsen die online winkels als Amazon ook leveren. Consumenten zijn volgens de venture capitalisten meer geneigd om persoonlijke informatie te delen als het hen toegang geeft tot speciale acties en kortingen van merken die ze vertrouwen.
  3. De toekomst van ‘actie van de dag’-websites: De papieren kortingscoupon is dankzij Groupon en Livingsocial de digitale wereld in geholpen. Zij moeten echter de manier waarop zij klanten voor specifieke deals benaderen steeds meer verbeteren. ‘Er is nog te veel willekeur in het proces om het succes en de voordelen van deelname te kunnen meten’ aldus een van de venture capital verschaffers. Uiteindelijk zal dit soort acties uit de e-mailwereld groeien en steeds meer z’n intrede in mediums als Twitter gaan vinden.
  4. Gebruik van Facebook versus Twitter: het panel van venture capital experts discussieerde ook over de verschillen in benadering als ondernemers Facebook of Twitter gebruiken. De drie venture capital verschaffers waren het erover eens dat een bedrijf niet als doel moet hebben om zoveel mogelijk fans of followers te krijgen. Het moet een betekenisvolle relatie aangaan, vragen wat de fans willen en dan vaststellen of het ’t waard is om te doen. Hoewel Twitter en Facebook elkaar in marketingstrategieën soms overlappen, zijn het volgens de investeerders toch twee totaal verschillende tools: Twitter geeft individuen een globaal netwerk om berichten te verspreiden, terwijl Facebook een vriendennetwerk is dat in de eerste plaats is bedoeld om spelletjes te spelen en foto’s te delen.

Verder lezen

Reacties