Is beursgang Facebook inspiratie

door Redactie

Facebook gaat naar de beurs. Een ideaal moment voor vele van de investeerders om eindelijk het rendement op de investering te behalen en dat zou volgens velen fors kunnen zijn. De naderende beursgang van Facebook kan dan ook als inspiratie en motivatie dienen voor andere bedrijven, zo verwachten analisten. Investeerders denken likkebaardend terug aan de tijd dat dat andere grote internetbedrijf, Google, bekendmaakte naar de beurs te gaan.

De op handen zijnde beursgang van Facebook kan de psychologische boost zijn die venture capital-investeerders en participatiemaatschappijen nodig hebben om opnieuw beurs te kunnen trotseren voor hun exits, zo stellen experts tegenover Pensions & Investments. De afgelopen jaren zijn deze investeringsmaatschappijen namelijk 180 graden gedraaid en zijn ze overgestapt naar overnames en fusies, in plaats van beursintroducties, als een manier om hun aandeel in de onderneming weer te kunnen verkopen.

Beursintroductie deed dienst als ‘te koop’-bordje
Want het aantal beursintroducties is in de laatste jaren nogal schamel gebleken. Sommige investeerders gebruikten de IPO-registratie (bevestiging van de ‘initial public offerings’ van een bedrijf dat naar de beurs wil) meer als een signaal naar buiten toe dat een bedrijf uit het portfolio te koop was in plaats van dat het een echte wens was om naar de beurs te gaan.

Een succesvolle beursgang van Facebook zou echter het duwtje kunnen zijn dat investeerders en hun bedrijven nodig hebben om terug naar de beurs te gaan. “Over het algemeen zijn mensen erg enthousiast, want als grote bedrijven als Facebook naar de beurs gaan, doet hen dat denken aan de Google-tijd”, aldus Jackie Kelley van Ernst & Young, daarmee refererend naar de beursgang van Google in 2004.

Opleving beursintroductie technologie-bedrijven
En er zijn al enkele tekenen van een opleving van de beursintroducties voor venture capital-bedrijven, vooral in de technologie-hoek. Zesendertig van de vierenveertig bedrijven die in het eerste kwartaal van dit jaar naar de beurs gingen werden financieel ondersteund door private equity of venture capital-investeerders. En dus kijken innovatieve technologie-bedrijven nu naar Facebook, maar ook Yelp en Zynga als leiders van een nieuwe lichting bedrijven die naar de beurs gaan (of recentelijk zijn gegaan).

Bang voor een nieuwe ‘tech bubble’ is Kelley niet. De bedrijven zijn veel meer volwassen dan bij de vorige internetzeepbel het geval was. “Bedrijven zitten langer in de voorbereiding om er zeker van te zijn dat alles uitgevoerd kan worden. Gemiddeld hebben bedrijven in de technologie-sector netto verliezen die 59% lager liggen en omzetten die 115% hoger liggen dan die van de bedrijven ten tijde van de bubble”, zo stelt ze gerust.

Zowel het aantal investeringen in als het bedrag dat geïnvesteerd is in IPO’s is licht toegenomen. Het eerste kwartaal van dit jaar waren er 19 IPO’s die in totaal 1,5 miljard dollar ophaalden, in het eerste kwartaal van vorig jaar waren er 14 IPO’s die 1,4 miljard ophaalden. Bedrijven worden echter niet met spoed naar de beurs gebracht; er waren zestig door venture capital gefinancierde bedrijven die zich in de voorbereidingsfase bevonden aan het eind van dit jaar.

Facebook had geen haast met beursgang
Ook Facebook had nooit echt haast met een beursgang. Eerst twijfelde het heel lang of het überhaupt naar de beurs wilde en nu heeft het al met al zo’n twee jaar geduurd voordat de beursregistratie een feit was. “Omdat Facebook er zo lang over treuzelde, heeft het de wens van sommige entrepreneurs om naar de beurs te gaan wel even getemperd. Maar nu Facebook toch naar de beurs gaat en doordat de JOBS act is aangenomen, zie je dat de opinie weer wijzigt”, aldus Mark Heesen, directeur van de National Venture Capital Association.

In de afgelopen tien jaar hebben de fusies en overnames van bedrijven die zich in het portfolio van een venture capital-investeerder bevinden de beursintroducties overschaduwd. In het eerste kwartaal waren er 86 fusies en overnames, vier keer zoveel als het aantal IPO’s. Maar nu zijn er vijftig door venture capital gefinancierde bedrijven die zich hebben geregistreerd voor een beursgang, iets wat Heesen een ‘gezond aantal’ noemt. “We geloven dat de bedrijven die geregistreerd staan ook daadwerkelijk naar de beurs willen en dat het niet alleen een signaal is om verkocht te worden.”

Deel

Verder lezen

Reacties