menu
Kijkshop

Kijkshop wordt p2p-platform dankzij crowdfunding

Kijkshop gaat crowdfunding inzetten voor haar nieuwe initiatief Tone, dat ervoor moet zorgen dat de winkelketen omgevormd kan worden tot een ‘people2people’-platform. Hierbij adviseren consumenten elkaar over mogelijke aankopen en krijgen ze een commissie als na zo’n advies een aankoop volgt. Via crowdfundingplatform Symbid wordt nu geprobeerd 1 miljoen euro op te halen.

Kijkshop benadrukt wel dat dat miljoen geen investering is in Kijkshop zelf, maar in de zelfstandige onderneming Tone P2P BV. “Wij worden dankzij Tone en onze herpositionering, een hypermodern people2people-commerceplatform. Dus voor de consument en door de consument”, aldus eigenaar Björn Serving. “Voor ons is het een logische stap om de consumenten op deze manier te betrekken en mee te laten profiteren door crowdfunding.”

Via Symbid wordt het geld nu dus opgehaald. Onder de titel ‘The new Kijkshop, the new retail’ is er op dit moment al meer dan 300.00 euro opgehaald en is er nog een kleine maand te gaan. Consumenten kunnen vanaf 20 euro via een converteerbare lening investeren in het initiatief, dat volgens de ambitieuze Serving ertoe moet leiden dat Kijkshop ‘weer de nummer 1 in Nederland’ wordt. “Kijkshop was ooit heel innovatief en dankzij Tone brengen we dat DNA weer tot leven”, zo is zijn verwachting.

Via app adviseren consumenten elkaar

Dankzij Tone lanceert Kijkshop nog voor het eind van de zomer een KijkBijMij-app waarmee potentiële klanten in contact kunnen komen met andere consumenten om zo advies te vragen. Via live video-interactie moeten consumenten die een bepaald product al in huis hebben, anderen adviseren bij hun aankoop. Volgt er na zo’n advies een transactie, dan beloont Kijkshop de adviseur met een commissie.

‘Het gaat om optimalisatie van customer journey’

Volgens Serving is deze vorm van retail de oplossing voor veel winkels die lijden onder het veranderde koopgedrag van consumenten. “We zien in de markt dat een nieuw logo, een nieuwe site en een app, of een kleine aanpassing in je assortiment nog nauwelijks het verschil maken. Het gaat om de optimalisatie van de customer journey”, zo stelt hij. “We kunnen veel leren van consumentenplatformen zoals Airbnb en Uber, waar iedereen kan profiteren. Betrek de consument en laat deze ook iets verdienen. Dat is de nieuwe ‘tone’ binnen de retail. Vandaar ook de naam en onze ambitie om het grootste en beste people2people-platform van Nederland te worden.”

Symbid-oprichter Robin Slakhorst laat weten trots te zijn dat Kijkshop deze stap durft te maken. “Nooit eerder durfde een landelijk dekkende retailer zijn nek uit te steken en zich op dit vlak te begeven. Wij hebben de behoefte binnen ons netwerk gepolst en zijn meer dan hoopgevend over een succesvolle afloop. Het is ons geloof dat meer ondernemingen deze stap zouden moeten maken.”

Verder lezen

Reacties