MatchingWINGS wil angelsmarkt professionaliseren

MatchingWINGS wil angelsmarkt professionaliseren

Er is in Nederland geld genoeg, maar als het aankomt op de inzet van business angels hangen we ergens in de middenmoot. MatchingWINGS wil daar wat aan doen. Wij spraken met CEO Irma Borst over hoe ze dit willen aanpakken.

Als rijk en ondernemend land zou je denken dat we op het gebied van risicokapitaal op zijn minst beter scoren dan andere kleine landen. Helaas is dat niet het geval. Er zijn veel landen om ons heen die het beter doen dan wij. Soms zelfs met relatief weinig angel-investeerders. “In Nederland hebben we best veel mensen die zichzelf investeerder noemen, maar meestal gaat het maar om een gering aantal participaties. Kijk je naar een land als Finland dan zie je dat de impact en het bereik per investeerder veel groter kan zijn”, is Irma Borst, CEO van MatchingWINGS, van mening.

Nederland kan veel leren van andere Europese landen

Op het gebied van angel-investeringen zijn Nederland en Finland volgens haar echt een wereld van verschil. “Hier is alles versplinterd en afgeschermd. In Finland daarentegen is kennisdeling op dit vlak veel beter geregeld. Ook zijn prominente gezichten, zoals de premier, publiekelijk open over het feit dat ze actief zijn als angel. In Nederland missen we dit soort voorbeeldfiguren die deze wereld kunnen verenigen.”

Volgens Irma kunnen we veel leren van het buitenland, en hoeven we ook niet altijd alleen maar naar grote landen als Duitsland of Amerika. “Van kleine Europese landen als Finland, Denemarken of zelfs België kunnen we ook zoveel leren. Als het aan mij ligt zouden we daar zelfs meer samen mee moeten optrekken. Gezamenlijk hebben we toch een mooie kapitaalkrachtige strook in Europa te pakken die internationaal best een vuist zou kunnen maken.”

Meer kennisdeling tussen Nederlandse angels

Dan moeten we in Nederland wel de angelwereld verder professionaliseren. Samen met twee partners die zelf ook actief zijn als business angel, heeft Irma in 2016 MatchingWINGS opgezet. Er is een netwerk van investeerders verzameld en er zijn masterclasses opgezet. Ook wordt er een ‘Angel Investment Tour’ georganiseerd waar angels zowel met elkaar als met potentiële investeringen in contact komen. Want volgens Irma is een van de eerste barrières dat er te weinig kennis is.

Zo komt ze geregeld oud-ondernemers tegen die, nadat ze hun bedrijf succesvol hebben kunnen verkopen, op basis van een buikgevoel investeren in sectoren waar ze eigenlijk geen kennis van hebben. “Ze komen er meestal snel genoeg achter dat dit niet werkt, maar dan is het te laat. Door het grote verlies dat ze dan al hebben moeten slikken, branden ze hier hun handen niet meer aan. Een gemis voor innovatief Nederland.”

‘Presentaties zijn populair, maar volgens mij niet de beste manier’

Volgens Irma missen nieuwe angels vaak een gedegen voorbereiding. “Her en der in het land worden pitches verzorgd, maar je kunt je afvragen of nieuwe angels daar voldoende aan hebben. Want als je na een mooie presentatie ook nog eens een persoonlijke klik hebt met een ondernemer is dat allemaal leuk en aardig. Maar daarop kun je toch geen besluiten maken?”

Angels worden verleid met mooie presentaties, maar volgens Irma moet je niet investeren in een goede presentatie, maar in een (potentieel) succesvolle onderneming. De vraag of je moet investeren kun je volgens haar niet zomaar op een pitch beantwoorden. “Een simpel voorbeeld is dat ondernemers vaak investeerders proberen te overtuigen met patentaanvragen, terwijl de brochure rond het product gewoon op de website staat. Dan is dat publiekelijke info, die niet meer vast te leggen is.”

Dat niet elke ondernemer of angel dat weet, vindt Irma niet vreemd. “Intellectueel eigendom is een expertise op zichzelf. Maar dat geldt ook voor de juridische of commerciële kant van het verhaal. Dat moet je niet laten beoordelen door een gevoel in je buik tijdens een presentatie, maar door experts met ervaring. Van de belangrijkste zaken moet de investeerder op de hoogte zijn, maar de uitwerking moet aan een expert worden overgelaten.”

Om succesvol te zijn als business angel is netwerken en kennisdeling volgens Irma essentieel. “Als je vermogen groot genoeg is kun je ervoor kiezen om zelf enkele tonnen in één onderneming steken en alles zelf te regelen. Maar meestal is het slimmer om investeringen te delen met andere investeerders. Op deze manier spreid je niet alleen je risico, maar haal je nog veel meer kennis in de organisatie.”

Ambitie om honderden deals per jaar te realiseren

Inmiddels is MatchingWINGS echt uit de startblokken, en zijn de eerste deals via het netwerk ook een feit. “Het heeft wat langer geduurd dan gepland, maar momenteel informeren we ons netwerk over drie projecten per maand. Niet elk voorstel wordt omarmd, maar dit jaar willen we zeker tien projecten financieren via ons netwerk.”

Uiteindelijk mikt Irma zelfs boven de honderd per jaar. “Waarom niet? Onze ambitie is niet om het zoveelste netwerk te zijn, maar juist om de Nederlandse angelmarkt echt te professionaliseren. De huidige deals zijn al gelukt met slechts een tiental investeerders en volgens mij zijn er duizenden in Nederland actief. De potentie is overduidelijk, dus ik zie geen enkele reden waarom ons dat niet zou lukken.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten