menu
Pre-exit

‘Pre-exit kan meer opleveren dan directe verkoop bedrijf’

Als je je bedrijf wilt verkopen, maar er nog geen afstand van kan nemen, dan kun je je bedrijf ook tweemaal verkopen. Via een zogeheten pre-exit. Dat is financieel ook nog eens een stuk aantrekkelijker, zo zegt overname-expert Peter Rikhof.

Een bedrijf verkopen doe je niet van de ene op de andere dag, dat is vaak een weloverwogen beslissing. Veel ondernemers zien dit dan ook als een grote stap, waar soms flink wat emoties bij komen kijken. Investeerders.nl interviewde hierover Peter Rikhof, oprichter en algemeen directeur van Brookz, een online overnameplatform dat helpt om je bedrijf te verkopen.

“Een ideale manier om te wennen aan een leven zonder je bedrijf is de pre-exit. Hierbij verkoop je alvast een deel van de aandelen aan een investeerder, terwijl je zelf aan het roer blijft staan”, zo legt hij uit. De pre-exit is in de laatste jaren steeds populairder geworden onder mkb-ondernemers, ook al is er in deze sector nogal wat terughoudendheid wat betreft een investeerder aan boord halen.

Waarom pre-exit zo populair is

“Nu de rookwolken van de financiële crisis grotendeels zijn opgetrokken, komt er bij investeerders en investeringsmaatschappijen weer vermogen vrij die ze slim willen beleggen”, aldus Peter over de toegenomen populariteit van de pre-exit. “Maar ook door de steeds korter wordende levenscyclus van bedrijven is een vroege verkoop van een gedeelte van de onderneming in opkomst.”

Groot deel zakelijk vermogen veiligstellen

Hij denkt dat de rol van investeerders in het mkb de komende jaren alleen maar zal toenemen en dat ondernemers met een pre-exit optimaal van deze ontwikkeling profiteren. “Tijdens de eerste stap van de pre-exit verkoop je een deel van je aandelen aan een investeerder. Dit betekent dat je een belangrijk gedeelte van het zakelijk vermogen dat in het bedrijf vastzit, verzilvert en daardoor grotendeels privé veiligstelt.”

Na deze stap is het tijd om het bedrijf verder te laten groeien. Samen met de investeerder heeft de ondernemer dan een zogeheten exit-strategie uitgestippeld, waarbij het doel is om binnen zo’n vijf tot zeven jaar het totale aandelenpakket van het bedrijf te verkopen. En de volgende stappen zet je volgens Peter net iets makkelijker met een professionele mede-aandeelhouder. “Jij kan dan bijvoorbeeld het managementteam versterken. Je maakt dan voor jezelf de tijd en ruimte vrij om je kwaliteiten te benutten om zo het bedrijf te laten groeien. Het personeel, de klanten en leveranciers wennen op deze manier ook aan het idee dat er een wisseling van de wacht zit aan te komen.”

Mocht het bedrijf flink gegroeid zijn, de ondernemer voldoende tijd hebben gehad om te wennen aan het idee van een bedrijfsverkoop en er een beoogde koper op de stoep staat, dan is het tijd voor het tweede deel van de pre-exit: het bedrijf volledig verkopen. “Niet zelden valt in deze fase de prijs van het aandelenpakket hoger uit omdat de onderneming fors is gegroeid, zodat zowel jij als de investeerder profiteren van de pre-exit. Sterker nog, in veel gevallen is de gecombineerde opbrengst van de twee transacties voor jou substantieel hoger dan wanneer jij je bedrijf in één klap had verkocht.

Verder lezen

Reacties