Financiële wereld ontdekt social media

door Redactie

Investeerders, beleggers en ondernemers in de financiële wereld worden steeds vaker benaderd via Social Media. Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk heeft dus de mogelijkheden van websites als Facebook en Twitter ook de financiële wereld bereikt, en gebruiken professionals in deze branche steeds vaker social media kanalen om investeerders te vinden die wel wat hulp bij het investeren kunnen gebruiken en hun geld bij hun onder willen brengen. Ook voor het genereren van publiciteit wordt social media steeds vaker ingezet door professionals uit de financiële wereld.

Een onderzoek van Corporate Insight wees uit dat 45% van de vermogensbeheerders social media op de één of andere manier gebruiken. Uit een eerder onderzoek in 2008 bleek dat vermogensbeheerders minder gebruik maken van social media dan andere financiële dienstverleners als banken en creditcard maatschappijen. Toen was bijvoorbeeld slechts 13% van de beleggingsfondsen en 17% van de lijfrenteverzekeraars aanwezig op Facebook.

Heel weinig firma’s deden ook maar iets met social media”, zegt James McGovern van Corporate Insight. “Facebook en Twitter waren nog niet zo belangrijks als ze nu zijn, en veel bedrijven wilden niet zomaar een investeerders community of blog starten” Nu hebben 17 van de 41 vermogensbeheerders een bedrijfspagina op Facebook en 16 zijn actief op Twitter. 4 firma’s hebben ook een eigen weblog.

Naast de snelle opkomst van social media zijn ook de veranderingen binnen de financiële industrie van invloed op de toename van het social media gebruik door vermogensbeheerders. De overkoepelende organisatie voor alle financiële bedrijven in de VS, de Financial Industry Regulatory Authority, publiceerde de Regulatory Notice 10-06. In dit document worden de regels gesteld die binnen de financiële industrie gehanteerd moeten worden.

In het nieuwe document werden onder andere de regels voor communicatie via social media behandeld, en welke restricties personeel in acht zou moeten nemen bij het communiceren via social media en het schrijven van een weblog. “De concrete richtlijnen over wat wel en niet te doen via social media hebben veel bedrijven geïnspireerd om het erop te wagen” zegt McGovern “het komt neer op zaken als het definiëren van de content op een Twitter pagina als een advertentie, dus er moeten advocaten naar kijken om zeker te zijn dat het aan de standaarden voor advertenties voldoet. Het feit dat de FINRA specifiek over social media sprak betekende groen licht voor de branche.

Maar, slechts een derde van de firma’s gebruiken Twitter om daadwerkelijk regelmatig te communiceren met investeerders en ondernemers. Terwijl steeds meer banken en verzekeringsmakelaars Twitter gebruiken voor hun klantenservice, gebruiken slechts twee vermogensbeheerders hun account om investeerders hulp te verstrekken.

Vermogensbeheerders zijn wel volop aan het bloggen over investeren, investeerders, geld en ondernemen. Vooral beleggingsfondsen zijn flink aan het bloggen geslagen en delen hun standpunten over investeringen en ondernemerschap.

McGovern ziet de groeiend inzet van social media als ‘marketing 101’. “Je moet zijn waar je klanten en potentiële klanten zijn” waar geld en investeerders zijn dus. “Facebook is voorbij Google in het aantal bezoekers, en het heeft 500 miljoen gebruikers, zo’n 10% van de wereldpopulatie. Het is niet langer alleen Generatie Y die daar te vinden is, ook investeerders en de vermogende oudere generatie gebruiken Facebook nu. En bedrijven hebben daarom een goede reden om meer met Facebook en social media bezig te zijn.

Deel

Verder lezen

Reacties