‘Makkelijke naam startup trekt meer investeerders’
Als startup kan het verleidelijk zijn om voor een lekker gekke en opvallende naam te kiezen. Daarmee trek je misschien wel wat vluchtige aandacht, maar voor het aantrekken van investeerders doe je er beter aan om een makkelijk uit te spreken of betrouwbaar overkomende naam te kiezen voor je startup.
Je hebt heel simpele namen, denk aan Apple en Facebook, en je hebt de wat uniekere namen, zoals Google en Skype. De laatste jaren lijkt een trend te zijn ontstaan waarbij het credo is: hoe gekker, hoe beter. Een unieke naam doet het misschien leuk bij de media en kan ook handig zijn bij bijvoorbeeld domeinnaamregistratie en het vastleggen van social media-accounts, maar als je investeerders wilt paaien, kun je wellicht beter nog eens nadenken over je bedrijfsnaam.
Adformatie schreef daar deze week over, daarbij baserend op het onderzoek ‘The effect of company name fluency on venture investment decisions and IPO underpricing’, dat in het tijdschrift Venture Capital werd gepubliceerd. Voor dit onderzoek onderzochten drie universiteiten in Amerika 131 verschillende crowdfunding-projecten en 1.681 beursgangen.
Daaruit komt naar voren dat makkelijk uit te spreken namen, zoals het eerder genoemde Facebook, meer interesse wekken van investeerders én grotere bedragen ontvangen bij investeringsrondes of via crowdfundingplatforms. Daar tegenover staat dat moeilijke en opvallende namen vooral een gevoel van onbekendheid oproepen.
‘Opvallende naam wekt wel suggestie van iets nieuws’
Dit wil overigens niet zeggen dat je gelijk je unieke namen overboord moet gooien! In een later stadium zijn investeerders natuurlijk vooral geïnteresseerd in financiële resultaten en boeit een goed klinkende bedrijfsnaam wat minder, maar juist in een vroeg stadium worden opvallende namen gewaardeerd door investeerders, omdat die de suggestie versterken dat het om een totaal nieuw product gaat.
Reacties