Crowdfunding starten
Heb je een financiering nodig en wil je daarvoor een crowdfunding starten? Zorg dat je goed bent voorbereid voor je geld inzamelt via particuliere investeerders. Crowdfunding heeft veel voordelen, de nadelen zitten grotendeels in het opstarten van een campagne.
Inhoud:
Een eigen crowdfunding-campagne beginnen
Naast de bank, online financiers of investeerders kun je ook met crowdfunding geld ophalen voor je eigen onderneming. Al kost dit vaak wel meer moeite.
Voor ondernemers die een eigen crowdfunding starten is geld meestal niet de enige reden. Het activeren van ambassadeurs, de flexibiliteit rond onderpand of de feedback op de onderneming kunnen allemaal de reden zijn waarom je deze alternatieve financieringsvorm kiest.
Kosten van een zakelijke campagne
Een financiering ophalen via crowdfunding is niet goedkoop. De kosten van de platformen voor een mkb-financiering van 400.000 liggen rond de 8.000 euro, ongeveer zo’n vijf procent van het opgehaalde bedrag. Deze komen bovenop de rente die je aan investeerders moet betalen.
Ook in de werkwijze zijn er grote verschillen tussen crowdfunding-sites. Zo accepteren ze lang niet elke aanvraag en hebben ook de beste platforms soms projecten die mislukken.
Je voorbereiden op een eigen campagne
Voordat je een aanvraag indient is het goed om te weten dat platforms veel ondernemers afwijzen omdat het ook hun reputatie schaadt als een campagne slecht loopt. Ook van de crowdfunding-campagnes die wel van start gaan haalt lang niet elke aanvraag het doelbedrag.
Als een platform je aanvraag wel accepteert is het belangrijk om goed de adviezen op te volgen. Het gaat om jouw droom, dus foto’s van jouw mobiel zijn prima en het is logisch dat je geld nodig hebt, maar los daarvan zijn er enkele belangrijke punten waarop een platform of de crowd je campagne afrekent:
-
Je bedrijfscijfers
Je bedrijfscijfers zijn het eerste waar een platfo naar kijkt. Het succes van elk crowdfundingplatform hangt voor een groot deel af van de projecten en problemen die na publicaties ontstaan (defaults). Elke lening waarbij tijdens de looptijd een terugbetaling niet lukt, straalt dus direct af op het platform.
-
Het bedrag moet bij crowdfunding kloppen
Je moet de lening terugbetalen. De terugbetaalcapaciteit moet in verhouding zijn. Als je leent moet dat uiteindelijk wel een betere omzet of lagere kosten opleveren. Ook moet het opgehaalde bedrag aansluiten bij het platform. Er zijn platforms die miljoenen per aanvraag ophalen maar crowdfunding is vooral succesvol tussen de 100.000 en 750.000 euro.
-
Rente en looptijd in lijn met verwachting
De geboden rente en looptijd moeten in lijn liggen met de resultaten van de risico-analyse. Momenteel zijn deze gemiddeld tussen de 8 en 11 procent. Een te lage rente levert investeerders te weinig op. Een hogere rente trekt sneller de aandacht van de crowd maar maakt de financiering wel relatief duur.
-
De gunfactor soms doorslaggevend
Voor de meeste mkb-ondernemers is er al snel een gunfactor. Je hoeft echt geen superheld te zijn, maar je moet er wel ook zelf voor gaan. Door je eigen inleg, motivatie of het indienen van je privéwoning als onderpand, laat je aan investeerders zien dat jij vertrouwen hebt in je verhaal.
-
Extra zekerheden bieden extra vertrouwen
Vrijwel alle platformen eisen hoofdelijke aansprakelijkheid voor de lening. Dit wordt morele waarde, of moreel onderpand genoemd. Een materieel onderpand in de vorm van een lening vanuit een holding, hypotheek, pandrecht op machines of andere zekerheden kan extra investeerders aantrekken.
Kies het juiste crowdfunding-platform
Er zijn verschillende platformen waarop je een campagne kunt starten. Drie grotere platformen zijn:
Geldvoorelkaar.nl is het eerste zakelijke crowdfundingplatform in Nederland. Het financiert mkb- en vastgoedondernemingen. Heeft al meer dan 2.500 projecten gefinancierd met een totale funding van ruim 600 miljoen euro. Bij de Cashcow Awards verkozen tot beste crowdfundingplatform van 2023 en 2024.
Collin Crowdfund is een platform dat zich onderscheidt door eigen, regionaal werkende Crowdfund Coaches en een intensieve screening. Grote en kleine campagnes worden vaak snel gefinancierd en investeerders hebben continu inzicht in hun portefeuille.
Horeca Crowdfunding richt zich uitsluitend op het financieren van horeca. Omdat de oprichters uit de horeca komen, kunnen zij goed inschatten wat reële financieringsaanvragen zijn. Ondernemers moeten minimaal twintig procent eigen vermogen inbrengen.
Bovenstaande platformen helpen bedrijven met een zakelijke financiering. Meer aanbieders zijn te vinden op ons platform-overzicht. Naast sites voor leningen zijn er ook platforms die geld inzamelen voor maatschappelijke projecten, via donaties, en sites voor aandeelhouders.
Het juiste platform kan veel bekendheid voor je genereren en vertrouwen voor je crowdfunding realiseren. De grootste en sterkste platformen doen dit vaak het best, maar rekenen ook de hoogste tarieven. Als een kleiner platform met lagere kosten ook voldoende geld inzamelt kan dat ook een keuze zijn.
Lening, aandelen of toch donaties
Bepaal vooraf welke tegenprestatie je de investeerders wilt bieden. Wil je crowdfunding via donaties, equity (verkopen aandelen), of een geldlening afsluiten? Kijk ook naar eerdere projecten van een platform. Daar waar de een succesvol is in de horeca, is een ander platform meer geschikt voor duurzame projecten.
Crowdfunding kent verschillende vormen. Ook de voorwaarden van platforms verschillen sterk.
Kijk daarnaast naar de voorwaarden zelf. Wat zijn de kosten van het platform en betaal je dat alleen als je je doel behaalt of ook als je niet op tijd het benodigde geld bijeen hebt? Je wilt geen kosten maken aan een platform dat uiteindelijk jouw project niet kan financieren. Allemaal zaken die je eerst moet onderzoeken voordat je besluit of je jouw unieke idee met de rest van de wereld via dat platform wilt delen.
Hoe start je dan wel een succesvolle crowdfunding-campagne die snel het gewenste streefbedrag haalt? Houd bij je voorbereiding rekening met de volgende punten:
Maak je financiën op orde
Iedereen begrijpt dat je een crowdfunding-campagne start omdat je een financiering wilt ophalen. Dan is het belangrijk dat je bedrijf continuïteit en betrouwbaarheid uitstraalt.
Een duidelijke tegenprestatie, en heldere financiële cijfers zijn belangrijk. Ging het wat minder maar kun je met een financiering weer groei realiseren? Vertel dat. Bij crowdfunding komt het geld ook van klanten, leveranciers of andere betrokkenen die al goed weten hoe je onderneming draait.
Wel kan het helpen om je eigen vermogen wat aan te sterken of onnodige risico’s weg te nemen. Denk aan onderdelen die weinig winst maken maar veel tijd kosten of risico’s uitstralen. Stoot deze af, los onnodige kortlopende schulden af en laat zien dat een nieuwe financiering je bedrijf extra rendement oplevert.
Snel zakelijk geld lenen voor je onderneming? BridgeFund of Swishfund. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.
Bedenk waarom je kiest voor crowdfunding
Dat je een crowdfunding wilt starten omdat je geld wilt ophalen snapt iedereen. Maar welke andere voordelen van crowdfunding wil jij benutten? Als het puur en alleen gaat om het geld inzamelen dan is een zakelijk krediet of lening meestal eenvoudiger. Crowdfunding is flexibel, maar vaak duur en tijdrovend.
Als het je puur en alleen om het geld gaat dan is een zakelijk krediet of lening meestal eenvoudiger.
Crowdfunding is vooral interessant als je naast een lening ook andere voordelen hebt. Bijvoorbeeld als je leveranciers of klanten ook willen investeren. Dat levert niet alleen geld op, maar versterkt daar ook de banden mee, wat een positieve impuls voor je bedrijf kan betekenen.
Kijk ook goed of je deze ambassadeurs een mooie tegenprestatie kan bieden die niet op kapitaal is gebaseerd. Het gevoel van eigenaarschap of iets mede gerealiseerd hebben, is prima mogelijk zonder aandelen of financiële prikkels.
Je warme netwerk optimaal benutten
Veel ondernemers geven aan dat ze geen investeerders hebben in hun eigen omgeving. Bij sommige platformen zijn deze wel nodig om een crowdfunding-campagne te starten. Dat kan dus je keuze beïnvloeden, al heb je er vaak meer dan je denkt.
Denk aan je buren, familieleden, sportclubgenoten, collega’s of andere ondernemers waarmee je veel samenwerkt. Al deze intimi kun je activeren. Nu wil niet elke ondernemer zijn buren of mede-clubgenoten vragen om geld te investeren, maar dan kun je ze wel vragen om je crowdfunding-project te beoordelen.
Je kunt je netwerk best vragen of ze denken dat je campagne voldoende duidelijk is. Als deze groep vervolgens ook investeert is het hun keuze, en ben jij 100% transparant geweest.
Op zoek naar meer informatie over crowdfunding? Zie ook ons platform-overzicht of de pagina over investeren in p2p-leningen.
Eigen netwerk inzetten bij een crowdfunding
Voor livegang de campagne vaak achter de schermen al gedeeld door de ondernemer zelf. Bijvoorbeeld in een nieuwsbrief, of per e-mail met warme relaties. Soms zelfs op social media. Als deze dan live gaat op het platform is die bij de start al voor een groot deel gefinancierd.
Crowdfunding-projecten die al snel voor een groot deel zijn gefund lopen sneller vol. Ook crowdfunding-investeerders vertonen groepsgedrag: eventuele twijfelaars vertrouwen op de crowd, of raken bang om een goede campagne te missen. Er zijn platformen waar dit niet nodig is, maar gemiddeld moet je zo’n 25 procent uit je eigen netwerk realiseren. Hoe meer je kunt activeren, hoe sneller ook onbekenden instappen.
Soms halen ondernemers meer dan de helft op via hun eigen achterban, maar dat hoeft zeker niet. Naast geld helpen platformen je vooral met advies, de structuur en bekendheid voor je campagne. Steeds meer particuliere investeerders investeren in meerdere campagnes en ook in projecten die ze totaal niet kennen.
Regel een goede planning en projecteigenaar
Campagnes die starten hebben soms dezelfde week het geld al op hun rekening. Dat kan het gevoel geven dat alles heel snel gaat. Wat je hier niet bij ziet, is dat de voorbereiding van deze projecten soms al heel wat weken daarvoor is begonnen, en dat er bijna dagelijks tijd aan is besteed.
Starten met crowdfunding is echt wel veel werk. Een projecteigenaar is meestal geen overbodige luxe. Je kunt het financiële plaatje overlaten aan je boekhouder of accountant, maar een interne coördinator is meestal noodzakelijk.
Denk aan het ontwerpen van je crowdfunding-campagne zelf, maar ook aan randzaken. Zoals de tegenprestatie voor je intimi die helpen met het opzetten van de campagne. Hiermee kun je al een dag bezig zijn. Ook het communiceren vooraf, tijdens en na de campagne is veel werk, dat goed en gestructureerd moet gebeuren.