menu

Een crowdfunding-campagne starten

Wil je voor het eerst een crowdfunding-campagne starten? Zorg dat je goed bent voorbereid. Want het financieren via crowdfunding heeft veel voordelen, de nadelen zitten grotendeels in het opstarten van een campagne.

Een crowdfunding-campagne startenNaast een banklening, rijke investeerders of grote investeringsmaatschappijen wordt er steeds meer geld direct uit de markt gehaald. Onder andere met crowdfunding. Als je ondernemers vraagt waarom ze ervoor kiezen om te starten met crowdfunding dan noemen ze vaak snel meerdere voordelen. Het activeren van ambassadeurs, de flexibiliteit rond onderpand of de feedback op de onderneming kunnen allemaal doorslaggevend zijn om te kiezen voor deze alternatieve financieringsvorm.

Starten met crowdfunding blijkt vaak lastiger dan gedacht

Maar als we kijken naar het slagingspercentage wordt het een ander verhaal. Een groot deel van de ondernemers die bij een platform een aanvraag indient gaat niet eens online. Ze worden simpelweg geweigerd omdat platformen bang zijn dat bij een campagne die slechter loopt, ook hun reputatie op het spel staat.

Ook van de crowdfunding-campagnes die live gaan haalt lang niet elke aanvraag zijn doelbedrag. Maar je hebt hier wel veel invloed op. Veel ondernemers staren zich blind op de financiële cijfers of professionaliteit van het project. Maar crowdfunding hoeft helemaal niet zo gelikt. Het gaat om jouw droom, dus vooral beelden van jouw mobiele telefoon worden gewaardeerd, om maar een voorbeeld te noemen.

Hoe start je dan wel een goede crowdfunding-campagne? Houd bij je voorbereiding rekening met de volgende punten:

Zorg dat je financiën op orde zijn

Goede cijfers zijn natuurlijk die van een winstgevende, stabiele organisatie waarbij er geen enkele twijfel is dat die het geld terugbetaalt. Maar dat is ook een utopie. Want waarom zou je geld lenen als het bedrijf zelf ruim voldoende verdient? Iedereen begrijpt dat je een crowdfunding-campagne start omdat je geld wilt ophalen.

Dat je krap bij kas zit, hoeft dus geen probleem te zijn. Je hoeft ook niet je winstcijfers op te krikken, of je eigen salaris af te zwakken. Wel kan het helpen om je eigen vermogen wat aan te sterken, of onnodige risico’s weg te nemen. Heeft je bedrijf onderdelen die weinig winst maken maar veel tijd kosten of risico’s uitstralen? Stoot deze dan af. Los onnodige kortlopende schulden af en laat zien dat een nieuwe kapitaalinjectie in datgene wat de focus is van je bedrijf extra rendement kan opleveren.

Het is vooral belangrijk dat je bedrijf continuïteit en betrouwbaarheid uitstraalt. Wees dus vooral eerlijk over je cijfers. Gaat het al een tijdje wat minder en wil je met een verbouwing of reorganisatie de boel weer op de rit krijgen? Vertel dat gewoon, want bij crowdfunding komt het geld vaak van klanten, leveranciers of andere betrokkenen die goed weten hoe bij jou de vlag hangt.

Bedenk waarom je kiest voor crowdfunding

Dat je een crowdfunding-campagne wilt starten omdat je kapitaal wilt ophalen snapt iedereen. Maar van welke andere voordelen van crowdfunding wil jij gebruikmaken? Als het je puur en alleen om het geld gaat dan is het meestal slimmer om geld op te halen bij investeerders of de bank. Crowdfunding is dan te omslachtig en tijdrovend. Pas wanneer je ook andere voordelen benut, kan crowdfunding als beste optie uit de bus komen.

Bijvoorbeeld omdat je leveranciers of klanten erbij betrekt. Dat levert niet alleen geld op, maar versterkt daar ook de banden mee, wat een positieve impuls voor je bedrijf kan betekenen. Kijk ook goed of je deze ambassadeurs een mooie tegenprestatie kan bieden die niet op kapitaal is gebaseerd. Het gevoel van eigenaarschap of iets mede gerealiseerd hebben, is prima mogelijk zonder aandelen of financiële prikkels.

Veel ondernemers geven aan dat ze in hun omgeving geen geldschieters kennen. Deze zijn wel nodig om een crowdfunding-campagne te starten, maar vaak heb je er meer dan je denkt. Denk aan een buurman, familieleden, voetbalclubgenoten, collega’s of andere ondernemers waarmee je veel samenwerkt. Al deze intimi kun je activeren.

Nu zal niet elke ondernemer zijn buurman of voetbalclubgenoten willen vragen om geld, maar soms kunnen deze dan op een andere manier helpen om de campagne vorm te geven. Denk aan het bepalen van de juiste woordkeuzes. Ze helpen je met een goede formule die iedereen snapt en vertrouwt. Als deze groep vervolgens ook investeerder worden is het hun keuze, en ben jij 100% transparant geweest.

Kies het juiste crowdfunding-platform

Als je met crowdfunding wilt starten zijn de verschillen tussen de platformen je misschien nog niet zo bekend. Er zijn ontzettend veel kleine platformen, maar het wereldje wordt gedomineerd door zo’n 10 platformen die elk hun eigen niche hebben gevonden. Zorg dat je in ieder geval van deze tien de voor- en nadelen kent voordat je je keuze maakt, want deze keuze is cruciaal voor je succes.

Zo heeft CrowdAboutNow misschien de meeste investeerders aangetrokken in het verleden, het is ook het platform dat van jou de hoogste verwachtingen heeft als het aankomt op het vinden van geldschieters. Hierbij zul je dus zelf actief campagne moeten voeren en moet deze dus een duidelijke gunfactor kennen.

Geldvoorelkaar en Collin Crowdfund proberen investeerders juist te mobiliseren om hun investeringen over alle campagnes te spreiden waardoor deze anoniemer zijn. Zij proberen via kredietscores aan te geven dat ze vooral crowdfunding-campagnes aanbieden met financieel rendement. Zoek je niet alleen een lening maar ook durfkapitaal? Dan kunnen Oneplanetcrowd of Symbid juist weer een betere keuze zijn.

Als je het juiste platform kiest, kan deze je veel administratie uit handen nemen, bekendheid voor je genereren en vertrouwen en geloofwaardigheid voor je campagne realiseren. Houd er wel rekening mee dat de grootste en sterkste platformen vaak weer zelf een hoger prijskaartje kennen. Als een kleiner platform het ook kan realiseren, kan dat ook een financiële overweging zijn.

Schiet met de crowdfunding-campagne direct uit de startblokken!

Crowdfunding-projecten die slagen zijn over het algemeen direct bij de start al succesvol. Zodra ze live gaan is er al een aanzienlijk deel geïnvesteerd en lopen ze snel vol. Hiermee proberen ze twijfelende investeerders te overtuigen om ook mee te doen. Ze spelen dus in op het kuddegedrag van mensen.

Zorg dus dat je bij de start van je campagne deze voor een aanzienlijk deel zelf kunt financieren. Hoeveel je zelf moet financieren is per platform verschillend, maar bij de meeste platformen zul je vooraf al tussen de 20 à 30 procent zelf moeten vinden. Hoe meer je kunt activeren, hoe sneller ook onbekenden zullen instappen.

Platformen kunnen dit niet realiseren. De meeste platformen kunnen zelfs amper kapitaal mobiliseren, en helpen je vooral met advies. Steeds meer investeerders stappen met kleine bedragen in meerdere campagnes en dus ook in projecten die ze totaal niet kennen, maar tot 2017 kwam grofweg 20 procent van het kapitaal via de platformen en 80 procent via de ondernemers zelf.

Natuurlijk hoeft dat niet allemaal eigen geld te zijn. Je dient je eigen warme relaties te activeren. Denk aan familie, vrienden, klanten, medewerkers, leveranciers, buren of andere mensen die jouw onderneming of campagne een warm hart toedragen. Zorg dat deze weten dat jij binnenkort met een campagne wilt starten, en dat zij direct bij de start mee zullen financieren, zodat je campagne snel uit de startblokken komt.

Kies het juiste bedrag

Houd hier ook rekening mee als je een bedrag kiest. Als je vrij veel wilt ophalen loop je het risico dat je je doel niet haalt. Investeerders stappen alleen in als ze denken een buitenkansje te kunnen pakken. Een campagne waarbij je moet leuren om geld, daar haken investeerders dus op af. Daarnaast kan het betekenen dat je helemaal niets krijgt, want een campagne die de 100 procent niet haalt wordt vaak teruggedraaid.

Regel een goede planning en projecteigenaar

Campagnes die starten hebben soms dezelfde week het geld al op hun rekening. Dat kan het gevoel geven dat alles heel snel gaat. Wat je hier niet bij ziet, is dat de voorbereiding van deze projecten soms al heel wat weken daarvoor is begonnen, en dat er bijna dagelijks tijd aan is besteed. Starten met crowdfunding is echt wel veel werk. Een projecteigenaar is meestal geen overbodige luxe. Je kunt het financiële plaatje overlaten aan je boekhouder of accountant, maar een interne coördinator is meestal noodzakelijk.

Denk aan het ontwerpen van je crowdfunding-campagne zelf, maar ook aan randzaken. Denk aan de tegenprestatie voor je intimi die helpen met het opzetten van de campagne. Alleen hiermee kun je al best een dag mee bezig zijn. Ook het communiceren vooraf, tijdens en na de campagne is veel werk, dat goed en gestructureerd moet gebeuren.