Crowdfunding starten

Heb je een financiering nodig en wil je daarvoor een crowdfunding-campagne starten? Zorg dat je goed bent voorbereid voor je geld inzamelt via particuliere investeerders. Crowdfunding heeft veel voordelen, de nadelen zitten grotendeels in het opstarten van een campagne.

Inhoud:

Een eigen crowdfunding-campagne beginnen

Crowdfunding-financiering starten.Naast de bank, online financiers of investeerders kun je ook met crowdfunding geld ophalen voor je eigen onderneming. Al kost dit vaak wel meer moeite.

Voor ondernemers die een eigen crowdfunding starten is geld meestal niet de enige reden. Het activeren van ambassadeurs, de flexibiliteit rond onderpand of de feedback op de onderneming kunnen allemaal de reden zijn waarom je deze alternatieve financieringsvorm kiest.

Kies het juiste crowdfunding-platform

Er zijn verschillende platformen waarop je een campagne kunt starten. Drie grotere platformen zijn:

Geldvoorelkaar.nl is het eerste zakelijke crowdfundingplatform in Nederland. Het financiert mkb- en vastgoedondernemingen. Heeft al meer dan 2.200 projecten gefinancierd met een totale funding van ruim 500 miljoen euro.

Collin Crowdfund is een platform dat zich onderscheidt door eigen, regionaal werkende Crowdfund Coaches en een intensieve screening. Grote en kleine campagnes worden vaak snel gefinancierd en investeerders hebben continu inzicht in hun portefeuille.

Duurzaam platform voor innovatieve ondernemers en toekomstgerichte investeerders. Begin 2024 had het ruim 530 miljoen aan financieringen gerealiseerd. Biedt zowel obligatieleningen, converteerbare leningen als equity-campagnes. Nam eind 2022 het Nederlandse Oneplanetcrowd-platform over.

Bovenstaande platformen helpen bedrijven met een zakelijke financiering. Meer aanbieders zijn te vinden op ons platform-overzicht. Naast sites voor leningen zijn er ook platforms die geld inzamelen voor maatschappelijke projecten, via donaties, en sites voor aandeelhouders.

Het juiste platform kan veel bekendheid voor je genereren en vertrouwen voor je crowdfunding realiseren. De grootste en sterkste platformen doen dit vaak het best, maar rekenen ook de hoogste tarieven. Als een kleiner platform met lagere kosten ook voldoende geld inzamelt kan dat ook een keuze zijn.

Zelf je eigen crowdfunding starten.

Je voorbereiden op een eigen campagne

Voordat je een aanvraag indient is het goed om te weten dat platforms veel ondernemers afwijzen. Platforms weigeren aanvragen omdat het ook hun reputatie schaadt als een campagne slecht loopt. Ook van de crowdfunding-campagnes die wel van start gaan haalt lang niet elke aanvraag het doelbedrag.

Je hebt hier veel invloed op. Ondernemers zijn vaak lang bezig met de omschrijving of professionaliteit van het project. Maar een financiering via crowdfunding hoeft helemaal niet zo gelikt. Het gaat om jouw droom, dus foto’s van jouw mobiel zijn prima, om maar een voorbeeld te noemen.

Hoe start je dan wel een succesvolle crowdfunding-campagne die snel het gewenste streefbedrag haalt? Houd bij je voorbereiding rekening met de volgende punten:

Maak je financiën op orde

Financiering ophalen bij het publiek.Iedereen begrijpt dat je een crowdfunding-campagne start omdat je een financiering wilt ophalen. Dan is het belangrijk dat je bedrijf continuïteit en betrouwbaarheid uitstraalt.

Een duidelijke tegenprestatie, en heldere financiële cijfers zijn belangrijk. Ging het wat minder maar kun je met een financiering weer groei realiseren? Vertel dat. Bij crowdfunding komt het geld ook van klanten, leveranciers of andere betrokkenen die al goed weten hoe je onderneming draait.

Wel kan het helpen om je eigen vermogen wat aan te sterken of onnodige risico’s weg te nemen. Denk aan  onderdelen die weinig winst maken maar veel tijd kosten of risico’s uitstralen. Stoot deze af, los onnodige kortlopende schulden af en laat zien dat een nieuwe financiering je bedrijf extra rendement oplevert.

Snel zakelijk geld lenen voor je onderneming? Kredietvooruit.nl of BridgeFund. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.

Geld inzamelen voor je onderneming.

Bedenk waarom je kiest voor crowdfunding

Dat je een crowdfunding wilt starten omdat je geld wilt ophalen snapt iedereen. Maar welke andere voordelen van crowdfunding wil jij benutten? Als het puur en alleen gaat om het geld inzamelen dan is een zakelijk krediet of lening meestal eenvoudiger. Crowdfunding is flexibel, maar vaak duur en tijdrovend.

Als het je puur en alleen om het geld gaat dan is een zakelijk krediet of lening meestal eenvoudiger.

Crowdfunding is vooral interessant als je naast een lening ook andere voordelen hebt. Bijvoorbeeld als je leveranciers of klanten ook willen investeren. Dat levert niet alleen geld op, maar versterkt daar ook de banden mee, wat een positieve impuls voor je bedrijf kan betekenen.

Kijk ook goed of je deze ambassadeurs een mooie tegenprestatie kan bieden die niet op kapitaal is gebaseerd. Het gevoel van eigenaarschap of iets mede gerealiseerd hebben, is prima mogelijk zonder aandelen of financiële prikkels.

Je warme netwerk optimaal benutten

Veel ondernemers geven aan dat ze geen investeerders hebben in hun eigen omgeving. Bij sommige platformen zijn deze wel nodig om een crowdfunding-campagne te starten. Dat kan dus je keuze beïnvloeden, al heb je er vaak meer dan je denkt.

Denk aan je buren, familieleden, sportclubgenoten, collega’s of andere ondernemers waarmee je veel samenwerkt. Al deze intimi kun je activeren. Nu wil niet elke ondernemer zijn buren of mede-clubgenoten vragen om geld te investeren, maar dan kun je ze wel vragen om je crowdfunding-project te beoordelen.

Je kunt je netwerk best vragen of ze denken dat je campagne voldoende duidelijk is. Als deze groep vervolgens ook investeert is het hun keuze, en ben jij 100% transparant geweest.

Op zoek naar meer informatie over crowdfunding? Zie ook ons platform-overzicht of de pagina over investeren in p2p-leningen.

Geld ophalen in je warme netwerk.

Snel van start met crowdfunding

Crowdfunding-projecten die slagen zijn over het algemeen direct bij de start al succesvol. Zodra ze live gaan is er vaak al een groot deel geïnvesteerd en lopen ze snel vol. Hiermee proberen ze twijfelende investeerders te overtuigen om ook te investeren. Ze spelen dus in op het groepsgedrag van mensen.

Deel je jouw crowdfunding op social media, in een nieuwsbrief of met andere relaties? Dan komt het geld soms van mensen waarvan je het zelf niet had verwacht. Een actie die al bij de start voor een groot deel is gefinancierd doet het beter. Er zijn platformen waar dit niet nodig is, maar gemiddeld moet je zo’n 25 procent uit je eigen netwerk realiseren. Hoe meer je kunt activeren, hoe sneller ook onbekenden instappen.

Soms halen ondernemers meer dan de helft op via hun eigen achterban, maar dat hoeft zeker niet. Naast geld helpen platformen je vooral met advies, de structuur en bekendheid voor je campagne. Steeds meer particuliere investeerders investeren in meerdere campagnes en ook in projecten die ze totaal niet kennen.

Regel een goede planning en projecteigenaar

Een projecteigenaar is meestal geen overbodige luxe.Campagnes die starten hebben soms dezelfde week het geld al op hun rekening. Dat kan het gevoel geven dat alles heel snel gaat. Wat je hier niet bij ziet, is dat de voorbereiding van deze projecten soms al heel wat weken daarvoor is begonnen, en dat er bijna dagelijks tijd aan is besteed.

Starten met crowdfunding is echt wel veel werk. Een projecteigenaar is meestal geen overbodige luxe. Je kunt het financiële plaatje overlaten aan je boekhouder of accountant, maar een interne coördinator is meestal noodzakelijk.

Denk aan het ontwerpen van je crowdfunding-campagne zelf, maar ook aan randzaken. Zoals de tegenprestatie voor je intimi die helpen met het opzetten van de campagne. Hiermee kun je al een dag bezig zijn. Ook het communiceren vooraf, tijdens en na de campagne is veel werk, dat goed en gestructureerd moet gebeuren.

Gerelateerde berichten