Lendahand

Crowdfunding starten

Heb je een financiering nodig en wil je daarvoor een crowdfunding-campagne starten? Zorg dat je goed bent voorbereid. Want het financieren via crowdfunding heeft veel voordelen, de nadelen zitten grotendeels in het opstarten van een campagne.

Crowdfunding-financiering startenNaast een banklening, rijke investeerders of grote investeringsmaatschappijen wordt er met crowdfunding ook steeds meer geld opgehaald via particulieren.

Als je ondernemers vraagt waarom ze een crowdfunding starten, dan is geld meestal niet het eerste wat ze noemen. Het activeren van ambassadeurs, de flexibiliteit rond onderpand of de feedback op de onderneming kunnen allemaal doorslaggevend zijn om te kiezen voor deze alternatieve financieringsvorm.

Kies het juiste crowdfunding-platform

Er zijn verschillende platformen waarop je een campagne kunt starten. Drie grotere platformen zijn:

Collin Crowdfund

Collin CrowdfundCollin Crowdfund is een platform dat zich onderscheidt door eigen, regionaal werkende Crowdfund Coaches en een intensieve screening. Grote en kleine campagnes worden vaak snel gefinancierd en investeerders hebben continu inzicht in hun portefeuille.

Geldvoorelkaar

GeldvoorelkaarGeldvoorelkaar.nl is het eerste zakelijke crowdfundingplatform in Nederland. Het heeft meer dan 2.000 projecten gefinancierd voor bedragen t/m €2.500.000 per project (mkb- en vastgoedondernemingen). Investeerders hebben direct inzicht in hun portefeuille en ontwikkeling rendement. Geldvoorelkaar.nl beschikt over een vergunning van de AFM en heeft diverse awards verkregen voor haar dienstverlening.

Oneplanetcrowd

Crowdfundingplatform OneplanetcrowdDeze speler brengt innovatieve ondernemers en toekomstgerichte investeerders samen. Oneplanetcrowd heeft in haar eerste 10 jaar bijna 300 projecten en ondernemingen gefinancierd voor ruim 88 miljoen euro. Biedt ook converteerbare- en obligatieleningen aan.

Meer aanbieders zijn te vinden op ons platform-overzicht. Daarnaast zijn er nog veel kleine platformen, maar het wereldje wordt wel gedomineerd door de grotere platformen die elk hun eigen niche hebben gevonden. Zorg dat je in ieder geval hiervan de voor- en nadelen kent voordat je je keuze maakt.

Als je het juiste platform kiest, kan deze je veel administratie uit handen nemen, bekendheid voor je genereren en vertrouwen en geloofwaardigheid voor je campagne realiseren. Houd er wel rekening mee dat de grootste en sterkste platformen vaak weer zelf een hoger prijskaartje kennen. Als een kleiner platform het ook kan financieren, kan dat ook een financiële overweging zijn.

Crowdfunding vaak lastiger dan gedacht

Als we kijken naar het slagingspercentage wordt het een ander verhaal. Een groot deel van de ondernemers dat bij een platform een aanvraag indient gaat niet eens online. Platforms weigeren veel aanvragen omdat ook hun reputatie op het spel staat als een campagne slecht loopt. Ook van de crowdfunding-campagnes die live gaan haalt lang niet elke aanvraag zijn doelbedrag. Maar je hebt hier wel veel invloed op.

Veel ondernemers staren zich blind op de financiële cijfers of professionaliteit van het project. Maar crowdfunding hoeft helemaal niet zo gelikt. Het gaat om jouw droom, dus beelden van jouw mobiele telefoon zijn prima, om maar een voorbeeld te noemen.

Hoe start je dan wel een goede crowdfunding-campagne? Houd bij je voorbereiding rekening met de volgende punten:

Maak je financiën op orde

financiering ophalen bij het publiekIedereen begrijpt dat je een crowdfunding-campagne start omdat je geld wilt ophalen. Waarom zou je geld lenen voor je bedrijf als je hiermee zelf ruim voldoende verdient?

Als je een crowdfunding-campagne begint is het  belangrijk dat je bedrijf continuïteit en betrouwbaarheid uitstraalt. Ging het even wat minder maar kun je met een financiering de boel weer op de rit krijgen? Vertel dat gewoon, want bij crowdfunding komt het geld vaak van klanten, leveranciers of andere betrokkenen die goed weten hoe je onderneming draait.

Wel kan het helpen om je eigen vermogen wat aan te sterken of onnodige risico’s weg te nemen. Heeft je bedrijf onderdelen die weinig winst maken maar veel tijd kosten of risico’s uitstralen? Stoot deze dan af. Los onnodige kortlopende schulden af en laat zien dat een nieuwe financiering je bedrijf extra rendement kan opleveren.

Bedenk waarom je kiest voor crowdfunding

Dat je een crowdfunding wilt starten omdat je kapitaal wilt ophalen snapt iedereen. Maar welke andere voordelen van crowdfunding wil jij benutten? Als het je puur en alleen om het geld gaat dan is een zakelijk krediet of lening meestal eenvoudiger. Crowdfunding is flexibel, maar daardoor ook wat omslachtig en tijdrovend.

Als het je puur en alleen om het geld gaat dan is een zakelijk krediet of lening meestal eenvoudiger.

Crowdfunding is vooral interessant als je naast het geld ook de andere voordelen benut. Bijvoorbeeld als je leveranciers of klanten erbij kunt betrekken. Dat levert niet alleen geld op, maar versterkt daar ook de banden mee, wat een positieve impuls voor je bedrijf kan betekenen. Kijk ook goed of je deze ambassadeurs een mooie tegenprestatie kan bieden die niet op kapitaal is gebaseerd. Het gevoel van eigenaarschap of iets mede gerealiseerd hebben, is prima mogelijk zonder aandelen of financiële prikkels.

Je warme netwerk optimaal benutten

Veel ondernemers geven aan dat ze geen investeerders hebben in hun eigen omgeving. Bij sommige platformen zijn deze wel nodig om een crowdfunding-campagne te starten. Dat kan dus je keuze beïnvloeden, al heb je er vaak meer dan je denkt. Denk aan een buurman, familieleden, voetbalclubgenoten, collega’s of andere ondernemers waarmee je veel samenwerkt. Al deze intimi kun je activeren.

Nu zal niet elke ondernemer zijn buurman of voetbalclubgenoten willen vragen om geld, maar dan kun je ze misschien wel vragen om je campagne te beoordelen. Denk aan het bepalen van de juiste woordkeuzes. Je kunt je netwerk even vragen of ze denken dat je campagne zo voldoende duidelijk is. Als deze groep vervolgens ook investeert is het hun keuze, en ben jij 100% transparant geweest.

geld ophalen in je warme netwerk

Snel van start met crowdfunding

Crowdfunding-projecten die slagen zijn over het algemeen direct bij de start al succesvol. Zodra ze live gaan is er al een aanzienlijk deel geïnvesteerd en lopen ze snel vol. Hiermee proberen ze twijfelende investeerders te overtuigen om ook te investeren. Ze spelen dus in op het kuddegedrag van mensen.

Deel je het ook op social media, in een nieuwsbrief of verdere relaties? Dan komt er vaak geld uit hoeken waar je het misschien zelf niet had verwacht. Een campagne die al bij de start voor een serieus deel is gefinancierd doet het beter. Er zijn platformen waar dit niet nodig is, maar gemiddeld moet jij, of je eigen netwerk, al zo’n 25 procent zelf realiseren. Hoe meer je kunt activeren, hoe sneller ook onbekenden instappen.

Al wordt dit door de jaren heen wel minder belangrijk. Naast geld helpen platformen je vooral met advies, de structuur en bekendheid voor je campagne en voor veel ondernemers is dat belangrijk. Om die reden halen ondernemers soms meer dan de helft op via hun eigen achterban, maar dat hoeft dus niet. Steeds meer particuliere investeerders investeren in meerdere campagnes en dus ook in projecten die ze totaal niet kennen.

Regel een goede planning en projecteigenaar

Een projecteigenaar is meestal geen overbodige luxe.Campagnes die starten hebben soms dezelfde week het geld al op hun rekening. Dat kan het gevoel geven dat alles heel snel gaat. Wat je hier niet bij ziet, is dat de voorbereiding van deze projecten soms al heel wat weken daarvoor is begonnen, en dat er bijna dagelijks tijd aan is besteed.

Starten met crowdfunding is echt wel veel werk. Een projecteigenaar is meestal geen overbodige luxe. Je kunt het financiële plaatje overlaten aan je boekhouder of accountant, maar een interne coördinator is meestal noodzakelijk.

Denk aan het ontwerpen van je crowdfunding-campagne zelf, maar ook aan randzaken. Denk aan de tegenprestatie voor je intimi die helpen met het opzetten van de campagne. Alleen hiermee kun je al best een dag mee bezig zijn. Ook het communiceren vooraf, tijdens en na de campagne is veel werk, dat goed en gestructureerd moet gebeuren.

Crowdfunding starten - de laatste berichten:

Alle berichten over dit onderwerp