Crowdlending

Met crowdlending leen je geld van het publiek. Het valt daarmee onder crowdfunding en neemt in razendsnel tempo de rol van de bank over bij het financieren van het mkb. Crowdlending is minder gek dan het klinkt. Natuurlijk leent een onbekende jou niet zomaar al zijn spaarcenten uit, maar met de juiste onderbouwing en positieve risico-analyse is deze kans een stuk groter dan bij de traditionele bank.

CrowdlendingOnline zijn diverse crowdfunding-platformen ontstaan. Dit zijn sites waarop ondernemers hun financieringsaanvraag kunnen onderbouwen. Zo kunnen ze uitleggen waarom ze geld nodig hebben, maar ook waarom ze zeker zijn dat ze je geld terugbetalen. Dat laatste lijkt belangrijk voor het succes van de campagne, maar dat hoeft niet zo te zijn.

Crowdlending: geld lenen van de crowd

Crowdfunding kun je namelijk grofweg in drie delen opsplitsen. Zo zijn er crowdfunding-sites die gebaseerd zijn op donaties. Soms staat er tegen die donatie een vergoeding in natura maar juridisch gezien doneer je geld. Je bent het dus kwijt en er wordt niets terugbetaald. Kickstarter.com is hier een bekend voorbeeld van.

De tweede optie is het verkopen van aandelen. Een ondernemer doet dat meestal liever niet maar soms is er geen andere keus. Met name startups die nog weinig kunnen onderbouwen en het vooral moeten hebben van hun enthousiasme en bevlogenheid zetten deze vorm veel in. De derde optie is het aangaan van leningen. Dit is crowdlending, en in Nederland verreweg de meest populaire crowdfunding-variant.

Crowdlending heeft in Nederland in razendsnel tempo de rol van de bank overgenomen. Tenminste, op het vlak waarbij er geen of weinig onderpand is. Heb jij een financieringsvraag waarbij het onderpand wel heel duidelijk is? Bijvoorbeeld in de vorm van een auto, vaste activa als een kantoorpand, of grote bedrijfsmachines? Dan is de bank in veel gevallen nog altijd een goede manier om je financiering bij te regelen. Lukt het bij een bank niet, dan is crowdlending hét alternatief.

Crowdlending-sites in Nederland

De investeerders bij crowdlending zijn vooral gewoon particulieren zoals jij en ik die wat spaargeld overhebben en de rente op de spaarrekening onvoldoende vinden. Via crowdlending gaan ze meestal meerdere leningen aan, verspreid over een groot aantal projecten, om zo hun risico’s te spreiden. Vooral projecten waarin weinig risico zit, is vaak veel interesse voor. Mede om die reden zijn vooral crowdlending-sites die naast het verhaal van de ondernemer ook een risico-analyse tonen van een onafhankelijke specialist zijn daarom populair. Bekende voorbeelden van crowdlending-platformen zijn:

  1. Kapitaal Op Maat
    Biedt maatwerk bij een financieringsbehoefte tussen de 25.000 en 2.500.000 euro. Doelgroep is hier het gehele mkb, dus ook de ondernemingen met een minder sexy verkoopverhaal kunnen hier terecht, al moet je nog steeds het publiek overtuigen om te investeren.
  2. Geldvoorelkaar
    Een van de grotere crowdfunding-platformen in Nederland. Het overgrote deel dat hier wordt aangeboden bestaat uit leningen (crowdlending). Heeft een groot bereik bij zowel ondernemers als investeerders dus de echte pareltjes scoren hier snel, al zal een gemiddelde ondernemer soms een zwaardere uitdaging hebben om hier onder de aandacht te geraken.
  3. Collin Crowdfund
    Dit crowdlending-platform staat bekend om haar coaches. Dat is ook de reden dat veel andere partijen ermee samenwerken. Zo is de crowdfunding-oplossing van Knab gebaseerd op de techniek van Collin. Bestaat sinds 2014 en heeft inmiddels een goede reputatie opgebouwd.

Online zijn er nog tientallen andere crowdlending-sites te vinden. Sommige specifiek voor branches of met aangepaste doelstellingen. Zo zijn er speciale sites voor de horeca of softwarebedrijven en ook zijn er crowdlending-platformen die zich specifiek richten op maatschappelijke doelstellingen als nieuwe energie of dierenwelzijn. Als jouw bedrijf zich in een zeer specifieke niche bevindt, kan het lonen om het juiste platform daarvoor te zoeken.

Gunfactor grootste succesfactor in crowdlending

Crowdlending lijkt zo makkelijk. Je kiest het platform, noemt je financieringsvraag, geeft een goede rente op de lening en biedt het aan. Toch blijkt een goede rente of duidelijk verhaal in veel gevallen niet voldoende om ook werkelijk gefinancierd te worden. Investeerders kunnen kiezen uit tientallen andere projecten en zijn lang niet altijd uit op de hoogste rente. In veel gevallen schrikt het zelfs af want een hoge rente betekent meestal ook een hoog risico!

Investeerders zijn in de meeste gevallen gewoon particulieren. Dat betekent dat de gun-factor doorslaggevend is. Voordat je je eerste crowdlending-aanvraag doet is het daarom raadzaam om eerst met een specialist om tafel te zitten om te zien wat er mogelijk is. Dat kan een coach/mentor van het betreffende platform zijn. Maar daarnaast helpt het als je tekst nagelezen is door een tekstschrijver, eventueel filmpje door een videospecialist en je aanvraag is nagelezen door een accountant of financieel expert. En het kan ook geen kwaad om zelf eens je tekst door te lezen en bij jezelf af te vragen. Als ik wat geld over zou hebben, zou ik hier zelf dan mijn spaarcenten in steken?