menu

Crowdfunding-platforms

In Nederland zijn er veel crowdfunding-platforms, maar de meesten zijn alleen in niches actief, regio-gebonden of bieden een vorm van crowdfunding waar jij misschien niet op zit te wachten. Toch blijven er dan nog veel crowdfunding-platformen over. Ondanks dat investeerders vaak op meerdere platforms actief zijn en er veel overlap bestaat, heeft elk crowdfunding-platform zijn eigen expertise. Welke is nu voor jou het meest geschikt?

Crowdfunding-platforms
Er zijn in Nederland tegen de honderd platformen actief in crowdfunding. Het overgrote deel richt zich  op een specifieke branche, regio of groep investeerders. Toch blijven er dan nog veel platformen over. Ook crowdfunding-platforms waarbij de betrouwbaarheid niet te controleren valt. De verschillen tussen de aanbieders zijn groot. Hier bieden wij een lijstje van zeven aanbieders die wij kunnen aanraden. Heb je geen idee hoe je een keuze moet maken? Onder de lijst met crowdfunding-websites beschrijven we enkele factoren die je kunnen helpen om jouw crowdfunding-platform te vinden.

Goede crowdfunding-platforms:

  1. Kapitaal Op Maat
    Maatwerk bij een financieringsbehoefte tussen de 25.000 en 2.500.000 euro. Koppelt via haar online crowdfunding-platform ondernemers met een financieringsbehoefte en investeerders aan elkaar. Het platform richt zich op het complete mkb. Een maatschappelijke of innovatieve doelstelling zijn dus niet vereist maar helpt dit natuurlijk wel om investeerders over de streep te trekken. Is niet het grootste platform, maar had in haar eerste vier jaar wel een netto-rendement van ruim 4%, waarmee het voor veel investeerders wel een voorkeursnetwerk is geworden.
  2. Knab
    Banken en crowdfunding worden daardoor vaak als losstaand gezien. Knab is echter een bank die beide werelden combineert. Je leent van het publiek, via een crowdfunding-platform dat dankzij Knab/Aegon Bank gegarandeerd aan alle vereisten en zekerheden voldoet. Collin Crowdfund maakt alle techniek hierachter mogelijk.
  3. Oneplanetcrowd
    Deze speler is opgericht in 2012 en richt zich op duurzame crowdfunding. Het brengt innovatieve ondernemers en toekomstgerichte investeerders samen. Er worden zowel gevestigde mkb-ondernemingen als duurzame energie- en vastgoedprojecten gefinancierd. De onderneming moet een positieve impact maken op milieu of maatschappij. Daarnaast moeten zijn kasstromen voorspelbaar zijn en winstgevend zijn op maandbasis. Ondernemers kunnen een lening crowdfunden vanaf €100.000 tot €2.500.000, of een converteerbare lening vanaf €250.000. Als investeerder kun je vaak al meedoen vanaf €50. Oneplanetcrowd heeft in haar eerste 5 jaar bijna 180 projecten en ondernemingen gefinancierd voor ruim 20 miljoen euro, dankzij zo’n 25.000 investeerders.
  4. Geldvoorelkaar
    Deze speler, in 2010 opgericht door twee heren uit de financiële dienstverlening, was de eerste crowdfunding-speler met een eigen AFM-vergunning. Had in haar eerste jaar al zeshonderd duizend euro in ruim vijftig verschillende projecten gerealiseerd en is momenteel het crowdfunding-platform dat het meeste geld heeft opgehaald in Nederland.
  5. Collin
    Momenteel is Collin Crowdfund de snelste groeier op de crowdfunding-markt. Het minimumbedrag is 50.000 euro en de screening is streng; bijna twee derde wordt afgewezen. De €350 die je vooraf moet betalen ben je dan dus ook kwijt. Als je hierover twijfelt, moet je het waarschijnlijk niet doen. Ben je wel zeker van je zaak, dan is dit het meest actieve platform. De strenge screening zorgt voor veel vertrouwen bij investeerders. Momenteel heeft het platform bijna een 100% financieringsscore en veel aanvragen worden al binnen één uur gefinancierd.
  6. Funding Circle
    Omschrijft zichzelf als de grootste online kredietmarktplaats ter wereld voor kleine en middelgrote ondernemingen en heeft begin 2017 al meer dan 25.000 bedrijven gefinancierd. Als marktplaats zit het tussen crowdfunding en business angel-investeringen in. Je pitch is hierbij minder doorslaggevend dan hoe Funding Circle jouw aanvraag beoordeelt. Je bedrijf moet hier minimaal 2 jaar oud zijn, met een minimale omzet van € 50.000. Ook moet er tenminste één positief bedrijfsresultaat geweest zijn in de laatste twee boekjaren.
  7. CapitalCircle
    Dit platform heeft snel naam gemaakt door voor verschillende Jamin-franchisers geld op te halen. Richt zich op het gehele mkb. Gebruikers die staan ingeschreven bij de KvK kunnen een lening aanvragen via de website. De organisatie beoordeelt vervolgens eerst het bedrijf en het project, voordat het online wordt gezet. Indien het bedrijf kredietwaardig is kunnen investeerders via een veiling tegen elkaar opbieden om mee te mogen doen in deze investering. Maandelijks worden rente en aflossing terugbetaald tot de lening volledig terugbetaald is.
  8. CrowdAboutNow 
    In tegenstelling tot veel andere platformen focust CrowdAboutNow niet op rendement, dus investeerders stappen hier in vanuit een andere motivatie. Je moet hiervoor zelf actief campagne voeren om zo mensen te enthousiasmeren en activeren om te investeren in jouw plannen. Dat begint bij je eigen netwerk, dus als je jouw familie, vrienden of vaste klanten van je onderneming niet wilt betrekken bij je (groei)plannen, is dit platform ongeschikt. Maar indien je veel ambassadeurs om je heen hebt en jouw campagne een hoge gunfactor kent, dan is dit hét platform dat mogelijkheden biedt campagne te voeren. Vooral geschikt voor: horeca, food en ambacht.

Keuze maken uit honderd crowdfunding-platforms

Bovenstaande zijn zeven platformen die wij aanraden, maar afhankelijk van je bedrijf, regio of financieringsbehoefte kan het goed zijn dat er een beter crowdfunding-platform in de markt is. Begin 2017 waren er naar schatting alleen in Nederland al zo’n 75 tot 100 crowdfunding-platforms actief. Een groot gedeelte daarvan is zeer onbekend. Regionale of branchegerichte platformen vind je alleen via de juiste kanalen. Maar er zijn ook platformen waarop amper investeerders actief zijn of waarbij er geen toezicht wordt  gehouden. Je kunt je afvragen of je  daar wel je geld wilt ophalen danwel uitgeven.

Zelfs bij de crowdfunding-platforms die wij hierboven aanraden, die elk duizenden investeerders hebben en qua betrouwbaarheid goed te noemen zijn, zijn de verschillen erg groot. Zo zijn er spelers die zich puur richten op het verkrijgen van een investering in ruil voor donaties, maar ook sites waarop aandelen (equity) worden verhandeld. Daarnaast zijn er reward-based platformen en platformen die zich puur richten op leningen. Al moet je je daar ook niet in vergissen want of je nu een achtergestelde lening, een converteerbare lening of rente-gebaseerde lening (crowdlending) aanbiedt, maakt nogal een verschil.

Crowdfunding-platforms voor leningen

Vooraf moet je dus bepalen wat je tegenprestatie gaat zijn. Is dat rente, een aandeel in je bedrijf, of bied je een product of dienst aan? Aanbieders uit het bovenstaande rijtje bieden op zijn minst een vorm van crowdlending, de crowdfunding-vorm waarbij je een lening met rente moet terugbetalen. Deze crowdfunding-variant is in Nederland zeer populair onder het mkb. Maar zelfs als je weet wat je tegenprestatie gaat zijn, is de keuze lastig. Als jij een maatschappelijk doel nastreeft kom je misschien in aanmerking voor duurzame crowdfunding. Daarbij zijn investeerders sneller geneigd om te investeren tegen een relatief lager rentepercentage. Ook zijn sommige crowdfunding-platforms juist gespecialiseerd in grote bedragen (miljoen of meer) terwijl andere spelers zich meer richten op honderdduizend euro of minder.

Platformkosten en -voorwaarden

De kosten van een crowdfunding-campagne bestaat meestal uit drie delen. Ten eerste ga je bij succes een lening aan. Crowdfunding  is risicovol en dat is meestal terug te zien in de rentepercentages die gemiddeld tussen de 7-9% liggen. Daarnaast moet je een platform betalen voor zaken als de risico-analyse, het opzetten en publiceren van de campagne. De kosten hiervan verschillen per platform en zijn meestal een paar honderd euro. Ook wordt soms een vergoeding gerekend tijdens de looptijd. De kosten hiervan zijn meestal afhankelijk van het bedrag dat je ophaalt en lopen sterk uiteen.

De kosten van de platformen verschillend maar de tegenprestatie die je daarvoor terugkrijgt ook. Het loont dus om de markt van aanbieders te leren kennen en op zoek te gaan naar het crowdfunding-platform dat het beste bij jou past. Bij sommige aanbieders is een positieve risico-analyse voldoende om enkele tonnen op te halen, wordt je actief ondersteund tijdens het traject en kun je zelfs media-aandacht verwachten bij een succesvolle pitch. Bij andere platformen moet je zelf vooral aan de bak om een goede pitch op te zetten en investeerders te vinden.