Crowdfunding via donaties
Heb je een goed idee maar niet genoeg geld om dit te realiseren? Dan kun je een crowdfunding-actie inzetten en zo online geld inzamelen. Bij giften, of de variant waarbij je achteraf diensten of producten aanbiedt in ruil voor geld, spreken we over crowdfunding via donaties.
Geld inzamelen met voorverkoop en giften
Online geld inzamelen kan via crowdfunding. Als de tegenprestatie niet bestaat uit een lening of aandeel, kun je dit soms zien als een donatie. Hierbij zijn er internationaal grote verschillen.
In Amerika is crowdfunding via ‘reward-based’-projecten erg groot. Al is de tegenprestatie voor een financiering vaak meer symbolisch. Denk aan een gesigneerd exemplaar van een t-shirt voor een fan die een grote gift doet.
Met crowdfunding kun je eenvoudig geld inzamelen voor maatschappelijke projecten.
In Nederland is met name crowdlending ā waarbij men via leningen ondernemers financiert ā zeer populair. Toch is crowdfunding met donaties ook in Nederland sterk aanwezig. Jaarlijks wordt er voor miljoenen aan maatschappelijke crowdfunding-projecten opgehaald.
Op een donatieplatform is het opzetten van een crowdfunding-actie meestal gratis. Vooral voor particulieren, een stichting of de creatieve sector en non-profitorganisaties zijn platforms voor donaties een makkelijke manier om een campagne in goede banen te leiden.
Crowdfunding-sites met het donatie-model
Er zijn in ons land verschillende websites waarmee je via crowdfunding donaties kunt verzamelen voor jouw doel. Veel particulieren starten een crowdfunding-actie voor maatschappelijke projecten. Daarnaast zijn er ook talloze stichtingen, sportclubs, politieke partijen, en soortgelijke organisaties die hun eigen project hebben. Soms via de eigen site, maar regelmatig ook via sites die voor hen de donaties verzamelen. Bekende platformen zijn:
- Doneeractie.nl
Op het crowdfunding-platform doneeractie.nl kun je particulier een geldinzamelactie starten. Daarna heb je een eigen pagina die je kunt delen. Donateurs betalen via iDeal of Bancontact. Doneeractie rekent vervolgens 7 procent commissie, plus vaste transactiekosten van 0,89 per donatie. - Geef.nl
Op Geef.nl kan iedereen zijn eigen campagne starten. Donaties verlopen via iDeal, creditcard en PayPal. Je hebt zelf de regie over je campagne. Je bepaalt zelf het doel en/of deadline. Het is non-profit-initiatief van Stichting GeefGratis, dat zelf geen winstoogmerk heeft. - Kickstarter.com
Kickstarter.com is een van de grootste platformen wereldwijd. Het is opgericht in 2009 en binnen vijf jaar haalde het crowdfunding-platform meer dan Ć©Ć©n miljard dollar op voor iets minder dan zes miljoen projecten. Ongeveer de helft van dat bedrag vond toen in dat laatste jaar plaats. Nog altijd groeit het platform snel door. Sinds 2014 is het ook in Nederland actief.
Online aan goede doelen doneren
Naast particuliere campagnes zijn er ook veel goede doelen die geld ophalen met projecten of campagnes. Enkele sites waar goede doelen veel gebruik van maken zijn:
- Kleinegoededoelen.nl
Grote maatschappelijke instellingen als het WNF, Kankerfonds of Rode Kruis hebben veel geld nodig voor hun goede doel. Voor elk goed doel is alle steun belangrijk, maar door hun formaat kunnen grote internationale clubs de noodzaak ook goed onder de aandacht brengen en veel realiseren. Kleinere goede doelen, vaak lokaal georganiseerd door particulieren, hebben deze kracht niet. Kleinegoededoelen.nl helpt bij de fondsenwerving van deze organisaties. - 1%Club
DeĀ 1procentclubĀ is ontstaan uit de gedachte dat als iedereen 1% van zijn tijd en geld kan missen, we samen de wereld 100% beter kunnen maken. Uiteindelijk blijkt dat donateurs regelmatig een veelvoud willen missen en is 1%Club uitgegroeid tot een van de grotere platformen voor de non-profitsector. - Whydonate
Whydonate is een online donatieplatform wat goede doelen verbindt aan donateurs door fondsenwervende tools aan te bieden. Het ondersteunt zowel campagnes voor particulieren als non-profitorganisaties.
Naast deze platformen zijn er voor elk segment en branche vaak specifieke oplossingen te vinden. De meeste richten zich op eigen niches, wat niet wil zeggen dat het om kleine bedragen gaat. Zo realiseerde Voor de Kunst in mei 2017 een half miljoen in Ć©Ć©n maand.
Donaties of een tegenprestatie
Als we spreken over crowdfunding via donaties lijkt het om ‘gratis geld’ te gaan. Maar daar zit gelijk ook de moeilijkheidsgraad.
Het wel of niet bieden van een tegenprestatie is helemaal afhankelijk van de reden waarom je geld ophaalt, je persoonlijke situatie en hoe groot de gunfactor van de donateurs is. In het ideale geval wil men graag doneren omdat ze je de gift gunnen. Bijvoorbeeld omdat je doel gericht is op het beter maken van de maatschappij.
Of je campagne slaagt hangt af van het doel waarvoor je geld ophaalt en hoe goed jij het project bij mensen onder de aandacht brengt.
Een goed voorbeeld van een crowdfunding-campagne die via donaties werkt is bijvoorbeeld Serious Request. Hier is de tegenprestatie voor een gift vrijwel helemaal symbolisch. Als tegenprestatie kun je daar soms in de actieperiode een liedje aanvragen, wat ze vervolgens uitzenden op de radio. Hierdoor krijgt het project automatisch veel media-aandacht. Maar de werkelijke reden dat je doneert is vooral omdat je het project een warm hart toedraagt.
Crowdfunding voor voorverkoop
Soms bieden crowdfunding-campagnes die werken op basis van donaties een tegenprestatie die zijn geld gewoon financieel waard is.
Het is dan eigenlijk geen donatie meer, maar eerder voorverkoop. Je koopt iets dat nog moet worden gemaakt. Denk aan creatieve projecten van kunstenaars, of zelfs projecten van bedrijven die uiteindelijk commerciƫle doelen nastreven.
Investeringen worden soms gefinancierd via een crowdfunding-financiering.
Ontwikkelaars van bord- of computerspellen zetten bijvoorbeeld voor de ontwikkeling daarvan een crowdfunding-campagne op. Je bent dan in theorie je geld kwijt, maar wordt achteraf blij gemaakt met een speciale editie van het bord- of computerspel.
Tegenprestatie soms zelfs verplicht!
Een van de eerste internationale crowdfunding-sites waarop veel van dit type campagnes te vinden zijn is bijvoorbeeld Kickstarter.com. Hier kun je massaal projecten en initiatieven steunen. Als je hierop een project wilt plaatsen ben je zelfs verplicht om een tegenprestatie te bieden. Dat kan van alles zijn. Zo kan een popgroep een kaartje voor een concert aanbieden, of een t-shirt met handtekeningen van de band. Wat je inzet en tegen welk bedrag is helemaal aan jezelf om te bepalen. Vervolgens is het aan het publiek of het wil doneren aan jouw project.