Crowdfunding via donaties

Heb je een goed idee maar niet genoeg geld om dit te realiseren? Dan kun je crowdfunding inzetten. Indien je daarbij gebruikmaakt van de variant waarbij (voorverkoop van) je diensten of producten aanbiedt in ruil voor geld, dan spreken we over crowdfunding via donaties.

Crowdfunding via donatiesOp het gebied van crowdfunding zijn er internationaal grote verschillen. In Amerika is crowdfunding via donaties erg groot. In Nederland is met name crowdlending – waarbij men via leningen ondernemers financiert – zeer populair. Toch is crowdfunding met donaties ook in Nederland sterk aanwezig. In 2015 werd er in totaal aan 128 miljoen euro aan crowdfunding besteed. Daarvan was 20,3 miljoen ‘reward-based’ en 4,4 miljoen gebaseerd op donaties. Het is vooral een uitkomst voor de creatieve sector en non-profitorganisaties.

Crowdfunding-sites op basis van het donatie-model

Ook in ons land zijn er al veel veel websites actief die gebruikmaken van crowdfunding op basis van donaties. Vrijwel elk goed doel biedt regelmatig projecten aan. Daarnaast zijn er talloze brancheorganisaties, dierenasiels, politieke partijen, voetbalclubs en soortgelijke organisaties die hun eigen project hebben. Soms via de eigen site, maar regelmatig ook via sites die voor hen de donaties verzamelen. Bekende platformen zijn:

  • Geef.nl
    Op dit platform kan iedereen zijn eigen campagne starten. Donaties kunnen onder andere worden gedaan via iDeal, creditcard en PayPal. Je hebt zelf de regie over je campagne. Je bepaalt zelf het doel en/of deadline. Het is non-profitinitiatief van Stichting GeefGratis, dat zelf geen winstoogmerk heeft. Halverwege 2017 is er al ruim voor 11 miljoen euro gedoneerd door ruim 200.000 donateurs.
  • Kickstarter.com
    Een van de grootste platformen wereldwijd. Het is opgericht in 2009 en binnen vijf jaar haalde het meer dan één miljard dollar op voor iets minder dan zes miljoen projecten. Ongeveer de helft van dat bedrag vond plaats in het laatste jaar. Nog altijd groeit het platform snel door. Sinds 2014 is het ook in Nederland actief.
  • 1procentclub
    De 1%Club is ontstaan uit de gedachte dat als iedereen 1% van zijn tijd en geld kan missen, we samen de wereld 100% beter kunnen maken. Uiteindelijk blijkt dat donateurs regelmatig een veelvoud willen missen en is 1%Club uitgegroeid tot een van de grotere platformen voor de non-profitsector.
  • Kleinegoededoelen.nl
    Grote maatschappelijke instellingen als het WNF, Kankerfonds of Rode Kruis hebben veel geld nodig voor hun doelen. Het is belangrijk om ze te steunen, maar door hun formaat kunnen deze clubs de noodzaak ook goed onder de aandacht brengen en veel realiseren. Kleinere doelen, vaak lokaal georganiseerd door particulieren, hebben deze kracht niet. Deze site helpt bij de fondsenwerving van zulke organisaties.

Naast deze platformen zijn er voor elk segment en branche vaak specifieke oplossingen te vinden.

Donaties – al is er vaak een tegenprestatie

Als we spreken over crowdfunding via donaties lijkt het om ‘gratis geld’ te gaan. Maar daar zit gelijk ook de moeilijkheidsgraad. Het wel of niet bieden van een tegenprestatie is helemaal afhankelijk van de reden waarom je geld ophaalt, je persoonlijke situatie en hoe groot de gunfactor van de donateurs is. In het ideale geval wil men graag doneren omdat ze je het geld gunnen. Bijvoorbeeld omdat je doel gericht is op het beter maken van de maatschappij. Een goed voorbeeld van een crowdfundingcampagne die via donaties werkt is bijvoorbeeld Serious Request.

Bij Serious Request is de tegenprestatie vrijwel helemaal symbolisch. Als tegenprestatie kun je daar soms in de actieperiode een liedje aanvragen, wat ze vervolgens uitzenden op de radio. Maar de werkelijke reden dat je doneert is vooral omdat je het project een warm hart toedraagt. Maar soms bieden crowdfundingcampagnes die werken op basis van donaties een tegenprestatie die zijn geld gewoon waard is. Het is dan eigenlijk geen donatie meer, maar eerder voorverkoop. Je koopt iets dat nog moet worden gemaakt. Ontwikkelaars van bord- of computerspellen zetten bijvoorbeeld voor de ontwikkeling een crowdfunding-campagne op. Je bent dan in theorie je geld kwijt, maar wordt achteraf blij gemaakt met een speciale editie van het bord- of computerspel.

Tegenprestatie soms zelfs verplicht!

Een van de eerste internationale crowdfunding-sites waarop veel van dit type campagnes te vinden zijn is bijvoorbeeld Kickstarter.com. Hier kun je massaal projecten en initiatieven steunen. Als je hierop een project wilt plaatsen ben je zelfs verplicht om een tegenprestatie te bieden. Dat kan van alles zijn. Zo kan een popgroep een kaartje voor een concert aanbieden, of een t-shirt met handtekeningen van de band. Wat je inzet en tegen welk bedrag is helemaal aan jezelf om te bepalen. Vervolgens is het aan het publiek of het wil doneren aan jouw project.