menu

Crowdfunding

Crowdfunding is ‘financieren via het publiek’. Vooral het mkb maakt veel gebruik van crowdfunding in Nederland. Het kan de oplossing zijn als je een prachtig idee hebt om een bedrijf mee op te richten of juist mee te laten groeien, maar dit niet gemakkelijk via de bank kan financieren. Hierin investeren kan een mooi rendement opleveren.

Crowdfunding

Wat is crowdfunding?

Als je via geld ophaalt bij onbekende particulieren spreken we van crowdfunding. Via openbare online platformen is dat vrij eenvoudig. Vroeger werd vrijwel alles via de bank gefinancierd, of werd er geld opgehaald bij familie, vrienden of serieuze investeerders. Door het internet is daar dus een optie bijgekomen.

Tegenwoordig kun je ook allemaal kleine bedragen ophalen die samen goed zijn voor dezelfde financiering. De geldschieters kunnen bekenden zijn, maar als je hierbij ook onbekend publiek betrekt wordt het dus crowdfunding genoemd.

Als je dit allemaal zelf regelt kan de communicatie en administratie een bijzonder tijdrovende klus zijn, maar omdat diverse sites zich hierin hebben gespecialiseerd zijn deze nadelen vrijwel verdwenen. Hierdoor is het een serieus alternatief voor mkb-financieringen geworden. Tenminste, als het slaagt. Want net als bij de bank, wijzen platformen ook plannen af en haalt lang niet elk project zijn doelstelling.

Particuliere investeerders die het mkb financieren

Vooraf vindt er vaak een strenge selectie plaats en beleggers wordt meestal een marktconforme rente geboden. Hierin investeren kan daarom een interessante manier zijn om rendement te maken. Gemiddeld genomen wordt er tussen de 6-9% rente geboden wat ook voor particulieren een interessant rendement kan zijn, indien het geld meerdere jaren kan worden gemist.

Wel zijn er, net als handel op de beurs, risico’s en kosten aan verbonden. Hierdoor lag het netto-rendement begin 2018 tussen de 4 en 5 procent. Op de beurs staan vooral grote en oude bedrijven terwijl crowdfunding meer wordt ingezet door het mkb. Om die reden is spreiding vrijwel altijd aan te raden zodat een eenmalige misser maar beperkt invloed heeft op de hele portefeuille.

Crowdfunding Nederland

Begin 2011 zijn al de eerste initiatieven opgezet door mensen die al jarenlang ervaring hebben in het bankwezen of investeerderswereldje. Internationaal is vooral crowdfunding op basis van donaties populair en speelt ook peer-to-peer lenen een grote rol. Via alleen Kickstarter.com, een donatieplatform, is er al voor miljarden gefinancierd. In Nederland is crowdfunding vooral populair in de vorm van bedrijfsleningen.

Crowdfunding in Nederland.
Crowdfunding in Nederland.

Sinds de opkomst in 2011 zijn er veel crowdfunding-sites bijgekomen. Het is tegenwoordig niet meer weg te denken als financieringsvorm voor het mkb. In 2016 werd er via zo’n 75 platformen samen al 170 miljoen via crowdfunding in Nederland gefinancierd. In 2017 werd er voor 223 miljoen euro via crowdfunding in ons land opgehaald.

Drie Nederlandse crowdfunding-sites:

  1. Funding CircleFunding Circle
    Omschrijft zichzelf als de grootste online kredietmarktplaats ter wereld voor kleine en middelgrote ondernemingen en heeft begin 2017 al meer dan 25.000 bedrijven gefinancierd. In 2018 is dit het platform waar in ons land de meeste campagnes op worden aangeboden.
  2. Knab CrowdfundingKnab
    Banken en crowdfunding worden vaak als tegenpolen gezien. Knab is echter een bank die beide werelden combineert. Je leent van het publiek, via een platform dat dankzij Knab/Aegon Bank gegarandeerd aan alle vereisten en zekerheden voldoet. Collin Crowdfund maakt alle techniek hierachter mogelijk.
  3. Oneplanetcrowd CrowdfundingOneplanetcrowd
    Deze speler is opgericht in 2012 en brengt innovatieve ondernemers en toekomstgerichte investeerders samen. Je onderneming moet een positieve impact maken op milieu of maatschappij, voorspelbare kasstromen hebben en winstgevend zijn op maandbasis.

Meer aanbieders zijn te vinden op ons platform-overzicht.

Crowdfunding een alternatief voor de bank?

Of crowdfunding snel de rol van de bank overneemt op het gebied van mkb-financieringen, of de oude spaarrekening, is nog lang niet zeker. De groei zet door maar het marktaandeel van crowdfunding ligt nog onder de één procent. Naast de reguliere bankleningen legt crowdfunding het ook nog af tegen veel andere financieringsvormen als leasing of factoring.

Wel professionaliseert het in snel tempo. Er worden steeds betere risico-analyses, duidelijkere projectinformatie en professionele campagnes aangeboden. Het blijft een spel van overtuigen, maar met de juiste cijfers en boodschap is dat wel steeds beter mogelijk.

In Nederland zijn er grote verschillen tussen crowdfunding-sites. Wij hebben een overzicht gemaakt van crowdfunding in zowel Nederland als het buitenland. Op deze sites kan je anderen geïnteresseerd maken in jouw project en hen jouw idee laten financieren.

Een crowdfunding-campagne starten voor je bedrijf

Een groot aantal campagnes slaagt niet. Hoe dat komt, verschilt enorm per campagne. Ook zijn de werkwijzen van de platformen verschillend. Wel zijn er succesfactoren te noemen die vrijwel voor alle platformen en campagnes opgaan. Je goed voorbereiden op het starten van een campagne is altijd aan te raden. Vijf tips die je zeker mee moet nemen:

  1. Je bedrijfscijfers ook bij crowdfunding belangrijk!

    Het succes van elk platform hangt voor een groot deel af van de campagnes die ze aanbieden en problemen die na publicaties ontstaan (defaults). Elke lening waarbij tijdens de looptijd een terugbetaling niet lukt, straalt dus direct af op het platform, dus spelen ook hier je bedrijfscijfers vaak een grote rol.

  2. De gunfactor soms doorslaggevend

    Een gunfactor is er al snel, je hoeft echt geen zieke kindjes beter te maken, maar je verhaal moet wel kloppen. Een ondernemer die zelf zijn eigen bedrijf niet goed onder woorden krijgt en een pitch heeft die geen enthousiasme uitstraalt, gaat het niet redden.

  3. Het bedrag moet bij crowdfunding kloppen

    Je moet het bedrag kunnen terugbetalen dus een miljoen lenen terwijl je omzet vijftigduizend euro is, heeft weinig zin. Daarnaast moet het ook aansluiten bij het platform. Sommige daarvan richten zich meer op lage bedragen, terwijl er ook sites zijn die juist mikken op de wat grotere aanvragen. Sommige sites hebben al boven de miljoen per aanvraag opgehaald maar meestal is dit uitzonderlijk. Crowdfunding is met name succesvol bij bedragen tussen 50.000 en 500.000 euro.

  4. Rente en looptijd in lijn met verwachting

    De geboden rente en looptijd moeten in lijn liggen met de resultaten van de risico-analyse. Een hoge rente maakt een project gevoelsmatig wat risicovoller, waardoor investeerders voorzichtig zullen zijn met het investeren van hogere bedragen. Maar een te lage rente levert investeerders minder op en zorgt dat een deel daarop afhaakt.

  5. Extra zekerheden bieden extra vertrouwen

    Vrijwel alle platformen eisen dat je zelf hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor de lening. Dit wordt morele waarde, of moreel onderpand genoemd. Als je ook een feitelijk onderpand kunt bieden in de vorm van een lening vanuit een holding, pandrecht op machines of zekerheden op ander vlak dan kan dat investeerders over de streep trekken.

Crowdfunding via een lening, aandelenverkoop of toch donaties?

Mocht je als (beginnende) ondernemer je plan tot uitwerking laten komen via een crowdfunding-website, kijk dan eerst goed naar wat je precies kan verwachten. Kijk om te beginnen naar welke tegenprestatie je wilt bieden. Wil je crowdfunding via donaties, equity (verkopen aandelen), of een geldlening afsluiten? Kijk ook naar welke soortgelijke projecten een platform al heeft gehad. Daar waar de een veel succes heeft in de horeca, is een ander platform misschien meer geschikt voor duurzame projecten.

Kijk daarnaast naar de voorwaarden zelf. Wat zijn de kosten van het platform en betaal je dat alleen als je je doel behaalt of ook als je niet op tijd het benodigde geld bijeen hebt? In sommige gevallen moet je het zelfs betalen als je project niet eens wordt aangenomen! Allemaal zaken die je eerst moet onderzoeken voordat je besluit of je jouw unieke idee met de rest van de wereld via dat platform wilt delen.

Maar heb je eenmaal je research gedaan, de juiste crowdfunding-website gekozen en je idee in de etalage gezet dan staat niets je nog in de weg om duizenden of misschien wel honderdduizenden euro’s binnen te halen!