Crowdfunding
Crowdfunding als oplossing voor een zakelijke lening. Er zijn grote verschillen in rente, rendement, gewenste zekerheden of de aanloopkosten. Maar het is een feit dat crowdfunding in Nederland snel groeit. Platforms professionaliseren en investeren of een financiering ophalen is makkelijker dan ooit.
Inhoud:
- Wat is crowdfunding?
- Crowdfunding in Nederland
- Platforms
- Risico & rendement
- Crowdfunding vs. banklening
- Een campagne starten
- Crowdfundingvormen
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding betekent dat iemand een lening uitzet en meerdere mensen deze samen financieren. In ruil daarvoor ontvangen investeerders rente of een andere tegenprestatie. Met een goed onderbouwde campagne kun je zo in één keer veel geld ophalen.
In Nederland groeit crowdfunding met name doordat bedrijven via platformen zakelijk geld lenen. Een groot deel van deze bedrijfsleningen zijn gericht op vastgoed-investeringen. Vastgoed biedt relatief veilige investeringen dankzij goede zekerheden, en veel mensen zijn bereid om hierin te investeren. Al zijn er ook veel mkb-bedrijven die een crowdfunding-campagne starten om werk- of groeikapitaal op te halen.
Crowdfunding is in Nederland vooral populair als financiering voor vastgoed en werkkapitaal van het mkb.
Crowdfunding Nederland
Begin 2011 zijn al de eerste campagnes opgezet. Internationaal zijn crowdfunding-platformen op basis van donaties en creatieve projecten populair en speelt ook peer-to-peer lenen een grote rol. In Nederland is het vooral populair in de vorm van bedrijfsleningen voor werkkapitaal en commercieel vastgoed.
Crowdfunding als financiering voor het mkb staat onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). In 2022 werd er voor ruim één miljard euro aan bedrijfsfinancieringen via crowdfunding gefinancierd in Nederland. Het merendeel hiervan komt via een handvol grote platformen.
Geldvoorelkaar.nl is het eerste zakelijke crowdfundingplatform in Nederland. Het financiert mkb- en vastgoedondernemingen. Heeft al meer dan 2.200 projecten gefinancierd met een totale funding van ruim 500 miljoen euro.
Collin Crowdfund is een platform dat zich onderscheidt door eigen, regionaal werkende Crowdfund Coaches en een intensieve screening. Grote en kleine campagnes worden vaak snel gefinancierd en investeerders hebben continu inzicht in hun portefeuille.
Duurzaam platform voor innovatieve ondernemers en toekomstgerichte investeerders. Financierde in haar eerste 10 jaar bijna 300 projecten voor ruim 88 miljoen euro. Biedt naast obligatieleningen ook veel converteerbare leningen. Sinds eind 2022 is het platform onderdeel van de Invesdor Groep.
Op zoek naar meer platformen? Zie dan ons complete crowdfundingplatform-overzicht of kijk op pagina’s over investeren in vastgoed, sparen in het buitenland of investeren in p2p-leningen.
Hoe werkt crowdfunding?
Geld ophalen bij een grote groep is door de communicatie en administratie een tijdrovende klus. Doordat crowdfunding-sites zich hierin hebben gespecialiseerd zijn deze nadelen vrijwel verdwenen.
Hierdoor is het vermogen dat particulieren aan ondernemers uitlenen een serieuze vorm van vreemd vermogen voor het mkb geworden.
Vooraf vindt er vaak een strenge selectie plaats en beleggers ontvangen een marktconforme rente in ruil voor de financiering. Hierin investeren kan daarom rendement opleveren. De investeerders zijn vaak particulieren die bedragen tussen de 100 tot 5.000 euro per keer inleggen. Dat lijkt beperkt, maar Nederland heeft tienduizenden crowdfunding-investeerders.
Investeren in zakelijke projecten
Drie nieuwe of bijzondere crowdfunding-projecten die nu vermeld staan op Crowdfundmarkt.nl zijn:

Collin Crowdfund
Opslagman Zoetermeer
Lening 8% rente
LTV 84%
Looptijd 1 jaar, 7 maanden
Bedrag € 1.200.000

Oneplanetcrowd
Easee
Lening 9% rente (CLA)
Bedrag € 1.250.000

Geldvoorelkaar
Pals Padel Centrum
Lening 10% rente
Looptijd 4 jaar
Bedrag € 586.000
Rente, risico en rendement
Investeren in crowdfunding-projecten kan een aantrekkelijk rendement opleveren. In ruil voor een mkb-financiering ontvangt een investeerder een rente tussen de 7 en 10 procent. Maar de verschillen tussen campagnes en platformen zijn groot en net als bij beleggen op de beurs zijn er risico’s en (platform)kosten.
Mkb-bedrijven gaan soms failliet en vrijwel elk online crowdfundingplatform heeft te maken met projecten die niet volledig terugbetalen. Hierdoor ligt het netto-rendement voor investeerders gemiddeld rond de 5 procent per jaar. Wel zijn de verschillen tussen platforms en projecten groot. Spreiding beperkt de invloed van een eenmalige misser op de hele portefeuille.
Gemiddeld is het rendement voor investeerders rond de 5 procent per jaar.
Financiering via particuliere investeerders
Of crowdfunding snel de rol van de bank overneemt voor mkb-financieringen, of de oude spaarrekening, is nog lang niet zeker. Het marktaandeel ligt nog onder de één procent.
Naast een zakelijk krediet of reguliere bankleningen legt crowdfunding het ook af tegen financieringsvormen als leasing of factoring.
Wel professionaliseert crowdfunding in snel tempo. Er worden steeds betere risico-analyses, duidelijkere projectinformatie en professionele campagnes aangeboden. Het blijft een spel van overtuigen, maar met de juiste cijfers en boodschap is dat wel steeds beter mogelijk.
Crowdfunding vs. een banklening: de verschillen
- Kosten het is meestal duurder dan een banklening
- Flexibiliteit maatwerk is (deels) mogelijk
- Vrijheid onderpand-eisen van een financiering zijn lager
- Privacy je maakt bedrijfscijfers openbaar
- Werk het uitschrijven van je aanvraag of communicatie met investeerders kost tijd
- Marketingmogelijkheden je merk komt onder ogen bij vele duizenden mensen
Campagne starten voor je bedrijf
Een financiering ophalen via crowdfunding is niet goedkoop. De kosten van de platformen voor een mkb-financiering van 400.000 liggen rond de 8.000 euro, ongeveer zo’n vijf procent van het opgehaalde bedrag.
Deze komen bovenop de rente die de investeerders ontvangen. Ook in de werkwijze zijn er grote verschillen tussen crowdfunding-sites.
In het eerder genoemde overzicht zie je de grotere crowdfunding-sites in Nederland. Al hebben ook de beste platforms soms projecten die mislukken. Je onderneming goed voorbereiden op het starten van een campagne is altijd aan te raden. Vijf tips die je mee kunt nemen als je onderneming op deze manier een mkb-financiering ophaalt:
-
Je bedrijfscijfers
Het succes van elk crowdfundingplatform hangt voor een groot deel af van de projecten en problemen die na publicaties ontstaan (defaults). Elke lening waarbij tijdens de looptijd een terugbetaling niet lukt, straalt dus direct af op het platform, dus spelen ook hier je bedrijfscijfers vaak een grote rol.
-
De gunfactor soms doorslaggevend
Voor de meeste mkb-ondernemers is er al snel een gunfactor. Je hoeft echt geen superheld te zijn, maar je verhaal moet wel kloppen. Een ondernemer die zelf zijn eigen bedrijf niet goed onder woorden krijgt en een pitch heeft die geen enthousiasme uitstraalt, gaat het niet redden.
-
Het bedrag moet bij crowdfunding kloppen
Je moet de lening terugbetalen dus een miljoen euro lenen bij een omzet van vijftigduizend euro, heeft weinig zin. Ook moet het opgehaalde bedrag aansluiten bij het platform. Er zijn platforms die boven de miljoen euro per aanvraag ophalen maar crowdfunding is vooral succesvol tussen de 100.000 en 750.000 euro.
-
Rente en looptijd in lijn met verwachting
De geboden rente en looptijd moeten in lijn liggen met de resultaten van de risico-analyse. Een te lage rente levert investeerders weinig op waardoor een deel afhaakt. Een hogere rente trekt sneller de aandacht van investeerders maar maakt de financiering wel relatief duur.
-
Extra zekerheden bieden extra vertrouwen
Vrijwel alle platformen eisen hoofdelijke aansprakelijkheid voor de lening. Dit wordt morele waarde, of moreel onderpand genoemd. Een materieel onderpand in de vorm van een lening vanuit een holding, hypotheek, pandrecht op machines of andere zekerheden kan extra investeerders aantrekken.

Lening, aandelen of toch donaties
Als je een crowdfunding-financiering ophaalt is het belangrijk om je goed voor te bereiden.
Bepaal vooraf welke tegenprestatie je de investeerders wilt bieden. Wil je crowdfunding via donaties, equity (verkopen aandelen), of een geldlening afsluiten? Kijk ook naar eerdere projecten van een platform. Daar waar de een succesvol is in de horeca, is een ander platform meer geschikt voor duurzame projecten.
Crowdfunding kent verschillende vormen. Ook de voorwaarden van platforms verschillen sterk.
Kijk daarnaast naar de voorwaarden zelf. Wat zijn de kosten van het platform en betaal je dat alleen als je je doel behaalt of ook als je niet op tijd het benodigde geld bijeen hebt? Je wilt geen kosten maken aan een platform dat uiteindelijk jouw project niet kan financieren. Allemaal zaken die je eerst moet onderzoeken voordat je besluit of je jouw unieke idee met de rest van de wereld via dat platform wilt delen.
Maar heb je eenmaal je research gedaan, de juiste crowdfunding-website gekozen en je idee in de etalage gezet dan staat niets je nog in de weg om duizenden of misschien wel honderdduizenden euro’s binnen te halen.
Veelgestelde vragen:
Enkele veelgestelde vragen over crowdfunding zijn:
Wat is crowdfunding?
Crowdfunding betekent dat meerdere mensen, vaak particulieren, samen een financiering mogelijk maken. In Nederland groeit het met name doordat bedrijven via platformen zakelijk geld lenen, en biedt crowdfunding dus een alternatief voor mkb-financieringen.
Welk platform is het beste?
In Nederland zijn er zo’n tien crowdfundingplatforms geschikt voor bedrijfsfinancieringen. Platforms die financiële campagnes aanbieden staan onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De verschillen daartussen zijn groot. Welk het beste is voor jouw crowdfundingcampagne hangt daarom af van waar je naar kijkt.
Zoek je een objectfinanciering voor vastgoed of wil je juist investeren met veel rendement? Ook voor de horeca of duurzame projecten zijn gespecialiseerde platforms.
Waarom kiezen voor crowdfunding?
Crowdfunding biedt ondernemers een alternatief om naast bijvoorbeeld een banklening zakelijk geld te lenen. Er is hier minder onderpand nodig en soms kun je het ook als marketinginstrument voor je onderneming inzetten. Investeren in campagnes biedt investeerders een alternatief voor sparen of beleggen.
Hoe start ik een campagne?
Vrijwel elk crowdfundingplatform heeft zijn eigen regels waaraan aangeboden projecten moeten voldoen. Vervolgens wijst het zichzelf vaak vanzelf. De keuze voor het platform is daarom een belangrijke eerste stap als je een campagne wilt starten. Daarnaast zijn doorlooptijden en tarieven enorm wisselend. Vooraf goed onderzoek doen is daarom belangrijk. Een adviseur kan hierbij helpen.
