Combined Shape menu

Crowdfunding Nederland

Crowdfunding is financieren via ‘het publiek’. Vooral het mkb maakt er veel gebruik van. Zakelijke crowdfunding kan de oplossing zijn als je een prachtig idee hebt om een bedrijf mee op te richten of juist mee te laten groeien, maar dit niet gemakkelijk via de bank kan financieren. Hierbij financiert een groep samen in een project via een online platform. Tenminste, als het slaagt. Want net als bij de bank, wijzen platformen ook plannen af en haalt lang niet elk project zijn doelstelling.

Crowdfunding

Wat is crowdfunding?

Als je een financiering zoekt kun je deze bij één financierder ophalen, maar je kunt ook allemaal kleine bedragen ophalen die samen goed zijn voor dezelfde financiering. De geldschieters kunnen bekenden zijn, maar als je hierbij ook het publiek betrekt spreken we van crowdfunding. Het feit dat ook het publiek mee kan financieren definieert het als crowdfunding.

Als je dit allemaal zelf regelt kan de communicatie en administratie een bijzonder tijdrovende klus zijn, maar omdat diverse sites zich hierin hebben gespecialiseerd zijn deze nadelen vrijwel verdwenen. Hierdoor is het een serieus alternatief voor mkb-financieringen geworden.

Crowdfunding in Nederland

In Nederland wordt crowdfunding steeds populairder. Begin 2011 zijn al de eerste initiatieven opgezet door mensen die al jarenlang ervaring hebben in het bankwezen of investeerderswereldje. In 2012 kwamen daar een groot aantal crowdfunding-sites bij en sindsdien is het niet meer weg te denken als financieringsvorm. In 2014 werd ongeveer 60 miljoen via crowdfunding opgehaald. Dit werd in 2015 verdubbeld naar 128 miljoen en in 2016 werd er via ongeveer 75 platformen samen 170 miljoen geïnvesteerd, vooral in zakelijke crowdfunding voor het mkb. In 2017 werd er voor 223 miljoen euro aan crowdfunding-investeringen gedaan.

Crowdfunding-investeringen per jaar.
Crowdfunding-investeringen per jaar.

Of het daarmee snel de rol van de bank overneemt op het gebied van mkb-financieringen is echter nog lang niet zeker. De groei zet  door maar crowdfunding legt het nog af tegen andere investeerdersvormen als venture capital of private equity. Wel professionaliseert het in snel tempo. De platformen zorgen voor steeds betere risicoanalyses, duidelijkere projectinformatie en een professionele pitch. Het blijft een spel van overtuigen, maar met de juiste cijfers en boodschap is dat wel steeds beter mogelijk.

In Nederland zijn er sterke verschillen tussen crowdfunding-sites. Wij hebben een overzicht gemaakt van crowdfunding in zowel Nederland als het buitenland. Op deze crowdfunding-sites kan je anderen geïnteresseerd maken in jouw project en hen jouw idee laten financieren.

Drie Nederlandse sites:

    1. Kapitaal Op Maat
      Maatwerk bij een financieringsbehoefte tussen de 25.000 en 2.500.000 euro. Koppelt via haar online platform ondernemers met een financieringsbehoefte en investeerders aan elkaar. Het platform richt zich op het complete mkb. Een maatschappelijke of innovatieve doelstelling zijn dus niet vereist maar helpt dit natuurlijk wel om investeerders over de streep te trekken.
    2. Knab
      Banken en Crowdfunding worden daardoor vaak als losstaand gezien. Knab is echter een bank die beide werelden combineert. Je leent van het publiek, via een platform dat dankzij Knab/Aegon Bank gegarandeerd aan alle vereisten en zekerheden voldoet. Collin Crowdfund maakt alle techniek hierachter mogelijk.
    3. Oneplanetcrowd
      Deze speler is opgericht in 2012 en brengt innovatieve ondernemers en toekomstgerichte investeerders samen. Er worden zowel gevestigde mkb-ondernemingen als duurzame energie- en vastgoedprojecten gefinancierd. De onderneming moet een positieve impact maken op milieu of maatschappij, voorspelbare kasstromen hebben en winstgevend zijn op maandbasis. Ondernemers kunnen een lening crowdfunden vanaf €100.000 tot €2.500.000, of een converteerbare lening vanaf €250.000.

Meer aanbieders zijn te vinden op ons overzicht van crowdfundingplatforms.

Een zakelijke crowdfunding-campagne starten

Een groot aantal campagnes slaagt niet. Hoe dat komt, verschilt enorm per campagne, daarnaast zijn de werkwijzen van de platformen anders. Wel zijn er succesfactoren te noemen die vrijwel voor alle platformen en campagnes opgaan. Je goed voorbereiden op het starten van een campagne is zeker niet overbodig. Vijf tips die je zeker mee moet nemen:

  1. Je bedrijfscijfers
    Het succes van elk platform hangt voor een groot deel af van hoe snel campagnes gefinancierd worden en het succespercentage (defaults). Elke lening waarbij tijdens de looptijd een terugbetaling niet lukt, straalt dus direct af op het platform, dus spelen ook hier je bedrijfscijfers vaak een grote rol.
  2. De gunfactor
    Die is er al snel, je hoeft echt geen zieke kindjes beter te maken, maar je verhaal moet wel kloppen. Een ondernemer die zelf zijn eigen bedrijf niet goed onder woorden krijgt en een pitch heeft die geen enthousiasme uitstraalt, gaat het niet redden.
  3. Het bedrag moet kloppen
    Je moet het bedrag kunnen terugbetalen dus een miljoen lenen terwijl je omzet vijftigduizend euro is, heeft weinig zin. Daarnaast moet het ook aansluiten bij het platform, sommige daarvan richten zich meer op lage bedragen, terwijl er ook sites zijn die juist mikken op de wat grotere aanvragen. Sommige sites hebben al boven de miljoen per aanvraag opgehaald maar meestal is dit uitzonderlijk. Crowdfunding is met name succesvol bij bedragen tussen 50.000 en 500.000 euro.
  4. Rente en looptijd in lijn met verwachting
    De geboden rente en looptijd moeten in lijn liggen met de resultaten van de risico-analyse. Een hoge rente maakt een project gevoelsmatig wat risicovoller, waardoor investeerders voorzichtig zullen zijn met het investeren van hogere bedragen. Maar een te lage rente levert investeerders minder op en zorgt dat een deel daarop afhaakt.
  5. Extra zekerheden bieden extra vertrouwen
    Vrijwel alle platformen eisen dat je zelf hoofdelijk aansprakelijk kan worden gesteld voor de lening. Dit wordt morele waarde, of moreel onderpand genoemd. Als je ook een feitelijk onderpand kunt bieden in de vorm van een lening vanuit een holding, pandrecht op machines of zekerheden op ander vlak dan kan dat investeerders over de streep trekken.

Een lening, aandelenverkoop of toch donaties?

Mocht je als (beginnende) ondernemer je plan tot uitwerking laten komen via een crowdfunding-website, kijk dan eerst goed naar wat je precies kan verwachten. Kijk om te beginnen naar welke tegenprestatie je wilt bieden. Wil je crowdfunding via donaties, equity (verkopen aandelen), of een geldlening afsluiten? Kijk ook naar welke soortgelijke projecten een platform al heeft gehad. Daar waar de een veel succes heeft in de horeca, is een ander platform misschien meer geschikt voor duurzame projecten.

Kijk daarnaast naar de voorwaarden zelf. Wat zijn de kosten van het platform en betaal je dat alleen als je je doel behaalt of ook als je niet op tijd het benodigde geld bijeen hebt? In sommige gevallen moet je het zelfs betalen als je project niet eens wordt aangenomen! Allemaal zaken die je eerst moet onderzoeken voordat je besluit of je jouw unieke idee met de rest van de wereld via dat platform wilt delen.

Maar heb je eenmaal je research gedaan, de juiste crowdfunding-website gekozen en je idee in de etalage gezet dan staat niets je nog in de weg om duizenden of misschien wel honderdduizenden euro’s binnen te halen!