Cargoroo: ‘Willen bedrijf delen zoals onze bakfietsen’

Cargoroo: ‘Willen bedrijf delen zoals onze bakfietsen’

Een elektrische bakfiets is duur, wordt een groot deel van de week niet gebruikt en is soms een sta-in-de-weg. “Hierdoor is het ideaal als deelconcept”, stelt Erik de Winter, mede-eigenaar van Cargoroo. De CEO van het bakfietsverhuurplatform wil nog voor het einde van de zomer zijn vloot verdubbelen en is hiervoor crowdfunding gestart in ruil voor aandelen van het bedrijf.

Momenteel is het bedrijf actief in elf steden, waarvan er drie operationeel rendabel zijn. Naast thuisland Nederland vind je de kenmerkende gele bakfietsen in België, Duitsland en Frankrijk. Hiermee is het naar eigen zeggen marktleider. “We hebben nu 800 bakfietsen, in augustus moeten dit er 1600 zijn”, zegt De Winter, die uiteindelijk in elke straat van alle grote Europese steden een Cargoroo-fiets wil hebben staan.

‘Minimaal één miljoen ophalen via crowdfunding’

Het bedrijf wil minimaal twee miljoen euro ophalen om haar aanwezigheid te vergroten. Een miljoen leende het van de Rabobank. Daarnaast wil het één tot twee miljoen euro ophalen via crowdfunding. Hiervoor loopt sinds vandaag een aandelencampagne bij Oneplanetcrowd.  “Ondanks dat we al miljoenen ophaalden via private investeerders, vinden we het best spannend om nu ook onze klanten bij onze financieringsaanvraag te betrekken.”

Gewaardeerd op ruim 13 miljoen euro.

Via een STAK-constructie worden de investeerders van deze crowdfunding-campagne samen mede-eigenaar voor 7,1% van het bedrijf. Cargoroo wordt momenteel gewaardeerd op ruim 13 miljoen euro en kan door de versnelde opschaling mogelijk snel in waarde stijgen. Elk aandeel kost 39,80 euro en de minimuminvestering is 238 euro (zes certificaten van aandelen).

Voor het verzilveren hiervan ziet het verhuurplatform zelf drie mogelijkheden: strategische partnerships, een overname door een andere aanbieder van (deel)mobiliteit of een beursgang. Al omschrijft het bedrijf ook wel enkele risico’s voor dat scenario. Bijvoorbeeld als de uitrol in nieuwe steden langer duurt dan verwacht of als de levering van de nieuwe bakfietsen vertraging oploopt.

Stimulans vanuit diverse overheden

De Winter wilde al langer klanten deel uit laten maken van Cargoroo. Met ruim 35.000 gebruikers is het bedrijf hier volgens hem groot genoeg voor. Het geld wordt gebruikt om te starten in nieuwe steden en het aantal fietsen in bestaande steden te vergroten.

Al ruim 35.000 klanten in Europa.

De app van Cargoroo toont de beschikbare bakfietsenIn eerste instantie richt de startup zich op Nederland, België en Duitsland. “Hier zien we op korte termijn de meeste omzetpotentie. In Nederland en België is de bakfiets al algemeen geaccepteerd en in Duitsland zien we een toenemende interesse in ons concept. We beginnen met het uitbreiden van onze vloot in Berlijn, maar we zijn ook in gesprek met andere Duitse steden om daar te starten.”

Voordat Cargoroo mag uitrollen in een nieuwe stad heeft het eerst toestemming van de overheid nodig. Waar dit bij de start in 2019 soms een flinke uitdaging was, wordt het gebruik van elektrische deelbakfietsen nu door veel steden gestimuleerd. Zo presenteerde het college van Amsterdam vorige maand de missie om het aantal deelbakfietsen te verhogen van 110 naar 750.

‘Starten in buitenland is een vak apart’

Ook in het buitenland zijn veel steden op zoek naar alternatieven voor het autoverkeer. Dit is bijvoorbeeld in Frankrijk het geval, waar Cargoroo graag op meelift. “We draaien nu een pilot in Lyon en zijn in gesprek met Parijs.” Het bedrijf heeft ook enkele aanvragen van (ver) buiten Europa, maar doet daar nog even niets mee.

Deelmobiliteit steeds meer gestimuleerd.

“We hebben geleerd dat starten in het buitenland een vak apart is”, vertelt De Winter. Dit ligt volgens hem niet aan het benaderen van de doelgroep, maar vooral aan de wet- en regelgeving. “Naarmate we groeien wordt het wel steeds makkelijker om een vergunning te krijgen. Sterker nog, we worden tegenwoordig zelfs benaderd door overheden om advies te geven over deelmobiliteit.”

‘Vanaf volgend jaar ebitda-positief’

Volgens Eurostat, het Europese bureau voor de statistiek, groeit de deelmobiliteitsmarkt jaarlijks met ruim twintig procent. De bakfietsmarkt groeit zelfs met 65 procent per jaar. Cargoroo, dat al een aantal jaar op rij de omzet zag verdubbelen, verwacht hierdoor ook de komend jaren flink te groeien. “Dit jaar sluiten we af met ruim 3,5 miljoen euro en vanaf volgend jaar zullen we zoals het er nu uitziet ebitda-positief zijn.”

Linda

Linda

Linda werkt sinds 2015 bij Zietuwel, het bedrijf achter investeerders.nl. Hier houdt ze zich hoofdzakelijk bezig met interviews, events en achtergrondartikelen.

Bekijk alle berichten van Linda

Gerelateerde berichten