Somnox: ‘Omzet in 3 jaar ruim verdubbelen’

Somnox: ‘Omzet in 3 jaar ruim verdubbelen’

De unieke slaaprobot van Somnox bereikt nu 15.000 klanten in Europa en de Verenigde Staten. Beddenfabrikant Auping stapte al vroeg in en in 2020 klopt de eerste grote investeerder aan. Nu liggen er plannen voor een uitgebreid abonnementsmodel en lancering in Europa.

Daarvoor loopt sinds donderdag een campagne bij Oneplanetcrowd. Mede-oprichter en CEO Julian Jagtenberg: “We verwachten de komende 3 jaar tot 4,5 miljoen euro door te groeien in Nederland. In 2025 willen we de grens over.”

Draagbare slaaprobot

In Nederland slaapt 1 op de 5 mensen belabberd, aldus het CBS. Voor 10 procent van de Nederlanders gaat het zelfs om een chronisch slaaptekort. Zo ook bij een familielid van Julian Jagtenberg, mede-oprichter en CEO van Somnox. “Vaak wordt dit behandeld met slaappillen, maar die verstoren de aanmaak van het slaaphormoon en hebben allerlei bijwerkingen. Daarnaast heb je er steeds meer van nodig om dezelfde werking te behouden.” Het aantal mensen dat verslaafd is aan slaappillen is de laatste jaren fors toegenomen, mede door een groeiend aanbod online.

“Het is een soort knuffel die je ademhaling vertraagt.”

De slaaprobot van Somnox waar investeerders een converteerbare lening kunnen afsluiten via crowdfundingMet drie medestudenten ging Jagtenberg op zoek naar alternatieven in de wetenschap. Het werd zijn afstudeerproject aan de TU Delft, nu zo’n 7 jaar geleden. Hierbij kwam steeds hetzelfde antwoord naar boven: ademhaling. “Dit blijkt een ijzersterk middel om mensen tot rust te laten komen.”

De studenten ontwikkelden een draagbare slaaprobot die hierbij moet helpen. “Het is een soort knuffel die een fysiek voelbare ademhaling simuleert, aangepast op het ritme van de gebruiker. Door mee te ademen vertraagt je ademhaling en ontspan je,” aldus de CEO. In een test onder 42 gebruikers gaf 86 procent aan beter in slaap te kunnen vallen.

15.000 klanten in Europa en VS

Beddenfabrikant Auping is ook enthousiast en zet samen met Somnox een productielijn op. Een eerste crowdfundcampagne in 2017 weet het doelbedrag van 1 ton in korte tijd te verdubbelen. In 2020 stapt de eerste grote investeerder in: Health Investment Partners.

Nu kost de slaaprobot bijna 500 euro, maar sinds kort biedt Somnox ook een abonnementsmodel aan. Dit maakt het product toegankelijker voor een bredere doelgroep: “We hebben nu zo’n 15.000 klanten in Europa en de Verenigde Staten, voornamelijk vrouwen van boven de 40. Door het abonnement zien we sinds kort ook jongvolwassenen klant worden.”

“We zijn in gesprek met zorgverzekeraars.”

Een maandelijks model is bovendien aantrekkelijker voor zorgverzekeraars, vertelt de oprichter. Slaaptekort is dan ook een zorgprobleem pur sang: het veroorzaakt duizenden verkeersongevallen per jaar en verhoogt de kans op andere kwalen, zoals diabetes en hartproblemen. “In Nederland bieden verzekeraars CZ, ASR en ONVZ al loyaliteitskorting op Somnox. Nu zijn we in gesprek om in de aanvullende verzekering te komen, waardoor het abonnement voor de helft vergoed zou kunnen worden. Dit zou natuurlijk heel mooi zijn.” Om verzekerd te worden, moet de robot ook wetenschappelijk gevalideerd worden. Daarvoor loopt een onderzoek bij onder meer het Erasmus MC.

‘In 3 jaar naar 4,5 miljoen euro omzet’

CEO Julian Jagtenberg van slaaprobot SomnoxSomnox heeft eerder succes geboekt met crowdfunding. Nu loopt er een campagne voor een converteerbare lening met 6 procent rente. Na 3 jaar kunnen investeerders converteren. Zo hoopt het bedrijf 1 miljoen euro op te halen, ten eerste om het maandelijkse lidmaatschap verder uit te bouwen.

“Het moet echt een abonnement op een goede nachtrust worden,” zegt Jagtenberg. De huidige Somnox-app, waarmee je nu alleen ademhalingsoefeningen en geluiden kunt kiezen, wordt dan ook uitgebreid. “We willen video’s aanbieden over hoe je je slaap kunt verbeteren. Ook willen we het mogelijk maken om direct met slaapcoaches te chatten. Die kunnen je dan gericht advies geven op basis van jouw slaapdata.”

“In 2025 willen we verder Europa in.”

Met een 20-koppig team zette Somnox in 2021 nog 2 miljoen euro om. “We verwachten de komende 3 jaar tot 4,5 miljoen euro door te groeien in Nederland.” Dat is een conservatief getal, zegt Jagtenberg, rekening houdend met huidige economische klimaat. “In 2025 willen we verder Europa in, zoals naar Denemarken, Zweden en Noorwegen.” In deze landen is het aandeel van de bevolking met chronische slaapproblemen namelijk relatief hoog – boven de 10 procent. Op de lange termijn heeft Somnox de pijlen op de Verenigde Staten gericht. Dankzij een deelname aan de invloedrijke Consumer Electronics Show in 2019, huist hier al zo’n 10 procent van het huidige klantenbestand.

‘Focus op winstgevendheid’

Jagtenberg zegt niet te vrezen voor directe concurrentie – het product is namelijk uniek in zijn soort. In 2018 zijn patenten verkregen voor de innovatieve techniek. “In de slaapmarkt als geheel heb je natuurlijk wel alternatieven die hetzelfde effect claimen, zoals mobiele apps met meditaties.” Ook ervaart de robotproducent weinig problemen in de toeleveringsketen, aangezien de productie grotendeels in Nederland plaatsvindt.

Waar zitten wel mogelijke risico’s? “Het financiële klimaat is guur op het moment. We dekken dit zoveel mogelijk af door te focussen op winstgevendheid en niet te afhankelijk te zijn van derden.” Als mogelijke partijen voor een overname in de toekomst noemt Jagtenberg grote namen als Philips, Apple, Samsung of grote beddenfabrikanten. “Zulke partijen kunnen ons product in één keer op wereldwijde schaal aanbieden en passen goed bij onze combinatie van technologie en wellness.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft allerhande nieuws- en achtergrondartikelen, het liefst over duurzaamheid en gelijke representatie in de financiële sector.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten