Edu-tech TMI: ‘Jaarlijks een miljoen omzet erbij’

Edu-tech TMI: ‘Jaarlijks een miljoen omzet erbij’

Ruim 200 investeerders stapten al in educatie-startup TMI, die lesmateriaal maakt over digitale vaardigheden. Volgens het regeerakkoord moeten scholen daar de komende jaren mee aan de slag. Oprichter en CEO Michiel Kalverda: “Nu is het moment om de grootste van Nederland te worden.”

Om de marketing en productontwikkeling op te schroeven, loopt er een crowdfundingcampagne via Oneplanetcrowd. Die is al voor ruim 70 procent gefinancierd door converteerbare leningen. De campagne wordt nu met nog een maand verlengd.

‘Vanaf 2022 elk jaar een miljoen erbij’

Filterbubbels, fishing en fake news: onderwijsstartup Too Much Information (TMI) uit Utrecht ontwikkelt lesmateriaal om jongeren digitale vaardigheden bij te brengen. Middelbare scholen kunnen er workshops, projectweken, gastdocenten en docententrainingen afnemen. Oprichter en CEO Michiel Kalverda: “We laten groepjes leerlingen bijvoorbeeld echte en neppe nieuwsverhalen maken. Een ander groepje moet dan het fake news-verhaal ertussenuit pikken.”

Het doel is om met 5 jaar 400 scholen te onderwijzen.

Drie jaar geleden deden 35 scholen mee, nu zijn dat er 70 – een verdubbeling dus. “We hebben een hoge retentie, maar we zijn langzaam gegroeid”, vertelt de directeur. “Dat komt deels omdat er in coronatijd veel stillag. Nu zien we dat scholen weer opengaan en cultuurbudgetten zijn blijven liggen.” Ook kunnen scholen soms subsidies aanvragen voor de extra lessen.

De verwachting is dan ook dat het klantenbestand snel zal groeien. “Zeker nu digitale geletterdheid in het regeerakkoord is opgenomen”, zegt de oprichter. Scholen moeten er de komende jaren dus mee aan de slag. Het doel is om met 5 jaar op 400 scholen te onderwijzen. “Afgelopen jaar draaiden we iets minder dan 1 miljoen euro omzet. Dit jaar verwachten we de miljoen aan te tikken, met elk opeenvolgend jaar een miljoen erbovenop.”

60% groeikapitaal naar marketing

Van de honderdduizenden euro’s groeikapitaal gaat meer dan de helft naar marketing en verkoop, aldus Kalverda. “Tot nu toe hebben een collega en ik alle verkoop gedaan. Daar willen we nu ervaren mensen voor binnenhalen.” Op dit moment telt TMI 15 vaste medewerkers, zegt de CEO, zoals programmeurs en trainers. “Daarnaast hebben we zo’n 30 zelfstandigen die voor de klas staan.”

Op dit moment telt TMI 15 vaste medewerkers.

De rest van het groeigeld is bedoeld voor productontwikkeling: “We willen meer lesmodules en werkvormen ontwikkelen. Ook willen we de eendaagse docententraining uitbreiden naar een opleiding van een half jaar.”

De ontwikkeling van lesmateriaal heeft TMI grotendeels ondergebracht in hun stichting. Dit om research en development-kosten in de BV te drukken, aldus Kalverda. “Daarvoor werken we samen met allerlei subsidieprojecten van ministeries en Europese instanties. Zo doen we nu gesubsidieerd onderzoek naar online haat. Als we iets vinden dat werkt, zetten we het in de markt.”

Meer dan 200 investeerders

Het is de eerste keer dat TMI een crowdfundingcampagne lanceert. De educatie-startup koos daarbij voor converteerbare leningen, niet alleen om investeerders bij hun bedrijf te betrekken, maar ook om waardering nog even uit te stellen: “Voor het bedrag dat we ophalen zou ik nu niet willen waarderen, dan geven we te veel van het bedrijf weg. Daarvoor stoppen we er te veel in.” Kalverda zegt tot nu toe alles te financieren uit eigen zak en gedraaide omzet.

TMI financiert het tot nu toe uit eigen zak en  gedraaide omzet.

“Met crowdfunding kan je een grote achterban creëren. Er zijn nu ruim 200 mensen ingestapt, dat vind ik heel cool.” Onder de investeerders zijn onder meer lector mkb-financiering Lex van Teeffelen van de Hogeschool Utrecht en Marcel Raats, voormalig directeur bij onderwijsleverancier De Rolf Groep. Die laatste begeleidt de startup ook op bestuurlijk niveau.

“Na 3 jaar kunnen de nieuwe leningen geconverteerd worden naar aandelen”, zegt Kalverda. “Daarnaast verwacht ik dat we in 3 tot 5 jaar naar het buitenland gaan.” Zo is er in Europa ook een actieplan digitaal onderwijs voor de komende 6 jaar. Hier is Engeland al volop mee bezig, aldus de CEO. “Maar zij doen nog niks met mediawijsheid. Qua implementatie is Nederland een Europese voorloper. Er is dus nog genoeg te doen in omringende landen.”

‘Onderwijsmarkt is conservatief, maar ook heel merktrouw’

Hoort onderwijs niet bij de overheid thuis? Ja, zegt Kalverda. “Maar het gaat niet snel genoeg.” Toen TMI zijn eerste stappen zette bij StudentsInc, de voormalige startup-koker van de Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht, werd de onderwijsmarkt hem daarom afgeraden. “Het staat bekend als een conservatieve markt. Een handvol grote uitgevers ontwikkelen methodes die ze tien jaar lang uitgeven. Dat past niet meer bij een snelle, digitale wereld.”

“Een handvol grote uitgevers ontwikkelen methodes die ze tien jaar lang uitgeven.”

TMI’s voornaamste concurrenten zijn dan ook ‘de grote drie’: ThiemeMeulenhoff, Noordhoff en Malmberg. “Slechts één daarvan is bezig met het nieuwe curriculum. Zij gaan pas investeren op het moment dat het verplicht is.” Die verplichting wordt verwacht in 2024.

De onderwijswereld beweegt dus langzaam, vertelt de oprichter. Maar dat heeft volgens hem ook een positieve kant. “Het onderwijs is heel merktrouw. Als er eenmaal wederzijds vertrouwen is bij een school en je schaadt dit niet, ben je partners voor het leven.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft allerhande nieuws- en achtergrondartikelen, het liefst over duurzaamheid en gelijke representatie in de financiële sector.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten