menu

Crowdfunding in Nederland, here to stay?

Crowdfunding is een booming business. Over heel Europa werd er vorig jaar voor zo’n 2,5 miljard euro aan kapitaal opgehaald. De meeste financiering vond plaats in het Verenigd Koninkrijk, maar ook Nederland doet goed mee. De opkomst van nieuwe initiatieven helpt daar aan mee, al zijn er inmiddels ook al weer wat crowdfundingplatforms gesneuveld.

Onderzoeksbureau Massolution kwam dit jaar met klinkende cijfers. Daaruit bleek dat er in 2014 in ons land voor zo’n 63 miljoen euro was opgehaald via crowdfunding-initiatieven. Dat komt neer op 3,75 euro per inwoner. Daarmee presteert Nederland bovengemiddeld, want het Europees gemiddelde (exclusief UK) ligt op 1 euro per inwoner.

In Nederland kennen we talrijke crowdfundingplatforms. Bekende initiatieven zijn bijvoorbeeld Geldvoorelkaar.nl en Symbid, al maken Nederlanders ook graag gebruik van de internationaal bekende platforms zoals Kickstarter en IndieGoGo.

Recent werd bekend dat ABN Amro stopt met haar crowdfundingplatform Seeds. Waar het in 2012 nog de eerste bank ter wereld was die een dergelijk initiatief lanceerde, blijkt nu dat ze ‘nog steeds in crowdfunding geloven, maar daarbij een andere rol kiezen’. En vorig jaar was het einde verhaal voor TenPages, een crowdfundingsite voor boeken van beginnende auteurs. Maar inmiddels is er dan toch een doorstart gemaakt, dus wie weet houdt de site het hoofd deze keer wel boven water…

Gelukkig worden er ook regelmatig nieuwe initiatieven gestart. Alleen, hoe onderscheid je je in de markt?

1%Club
Een van de onderscheidende crowdfundingplatforms die ons land rijk is, is 1%Club. Dit platform richt zich op goede ideeën. “En met goed bedoelen we goed voor jou, maar vooral voor je omgeving en het liefst voor de hele wereld”, zo omschrijft het bedrijf zichzelf. Initiatieven voor een betere wereld komen dus tot wasdom via dit platform. Sinds de start in 2008 is er meer dan 2 miljoen euro opgehaald. Hierdoor zijn meer dan 800 initiatieven in bijna 80 landen van start gegaan.

Geloofinjeproject
Dit crowdfundingplatform draait, ondanks de titel, niet per se om optimistische ondernemers. Nee, deze instantie is vooral gericht op nieuwe projecten die zich op het snijvlak van religie en samenleving bevinden. Het geloof staat dus centraal. “Zowel projecten die een specifiek religieuze focus hebben (bijvoorbeeld een stilteruimte in een moskee of de aanschaf van een nieuwe kerkorgel) als activiteiten die vanuit religieuze inspiratie worden georganiseerd (bijvoorbeeld een nieuwe computer voor het straatpastoraat) kunnen op Geloofinjeproject.nl worden geplaatst.” De website is bedoeld voor álle religies en levensbeschouwingen.

Cityfunding
Cityfunding noemt zichzelf het enige ‘plug & play community funding platform’ van Nederland. Het richt zich op gemeenten, wijkraden en burgers. Het helpt gemeenten een bijdrage te leveren aan het realiseren van wijkgerelateerde projecten. Inmiddels zijn er 13 projecten gestart die gezamenlijk meer dan 16.000 euro hebben weten op te halen.

Doorgaan.nl
Doorgaan.nl is een initiatief van ondernemersverzekeraar De Amersfoortse. Wat dit crowdfundingplatform uniek maakt, is dat likes en shares beloond kunnen worden via social media. De Amersfoortse geeft de mogelijkheid 5 euro voor elke like en 10 euro voor elke share te ontvangen. Social media is namelijk voor elke startende ondernemer cruciaal in het verwerven van een bestaansrecht in het vakgebied waarin het actief is. Door er geld aan te koppelen, wordt de zichtbaarheid op social media gestimuleerd, wat hopelijk het succes van een crowdfundingproject weer ten goede komt. En dat lijkt zijn vruchten af te werpen, want in de afgelopen vijf maanden zijn 80% meer projecten succesvol gefinancierd ten opzichte van het eerste jaar. Daar waar in het startjaar 820.000 euro werd opgehaald voor 20 succesvolle projecten, staat de teller nu op 1,3 miljoen euro voor 37 projecten. Uit data blijkt ook dat de gemiddelde bezoeker meer geld in projecten pompte dan in het eerste jaar dat de site live was.

Crowdfundingplatforms komen en gaan
Het is lastig te zeggen waarom het ene crowdfundingplatform geen lang leven beschoren is en waarom het andere zo floreert. Het kan een kwestie van strategiewijziging zijn, maar voor hetzelfde geld is het misschien toch te lastig om met het zoveelste platform bereik te generen. Als ondernemer ben je toch graag actief op een platform dat zelf ook niet om bezoekers verlegen zit. Als crowdfundingplatform moet je dus je plekje weten te bemachtigen in deze nog steeds ontwikkelende markt. Gelukkig zien steeds meer initiatieven dat in en focussen zij zich steeds meer op diversiteit, wat alleen maar ten goede komt aan de markt.

Verder lezen

Reacties