Waarom sommige crowdfundingcampagnes falen
Kickstarter, Indiegogo en GoFundMe zijn slechts enkele van de vele crowdfundingplatforms. Via dit soort sites, waarbij een grote groep mensen het benodigde geld binnenhaalt, hebben mooie producten het levenslicht gezien. Maar ook zijn er vaak veel projecten gesneuveld. En dat kan verschillende redenen hebben.
De Amerikaanse website Hackaday schreef een uitgebreide post met daarin redenen waarom Kickstarter-producten (en eigenlijk ook producten van andere crowdfundingplatforms) falen.
Falen vanaf het begin
Er zijn genoeg crowdfundingprojecten die falen, maar waar je niks meer van hoort. En dat is ook gelijk het hele punt. Dit zijn projecten die eigenlijk al met een flinke achterstand op de markt worden gebracht en niet de nodige aandacht via pers of social media krijgen. Het overkwam bijvoorbeeld Coolest Cooler, destijds het meest succesvolle Kickstarter-project ooit, maar de eerste keer dat de campagne liep faalden ze jammerlijk.
Falen met het doel bereiken
Bij crowdfunding draait het om twee dingen en de naam zegt het al: de crowd en het funding. Het gebeurt vaak genoeg dat het benodigde geld niet wordt opgehaald. En dat is gelijk een indicator dat je niet moet proberen alsnog het product op de markt te brengen. Je hebt het bedrag namelijk bepaald aan de hand van de kosten die je moet maken om het product te kunnen lanceren. Haal je dat doel niet, dan heb je dus niet genoeg geld (of klanten) om het alsnog te laten werken.
Falen door slechte inschattingen
Veel crowdfunding-campagnes worden gestart en gerund door mensen die nog nooit een product hebben gebouwd of in de markt hebben gezet. En daar gaat het vaak dan ook fout. Ze denken dat de kosten die ze maakten voor hun prototype lager zullen zijn als ze eenmaal een echte product in grote volumes kunnen laten produceren. Maar daar gaat het mis: een prototype bestaat vaak, zowel kwalitatief als kwantitatief uit minder materiaal en iets dat massaal wordt gemaakt en verscheept moet aan hele andere kwaliteits- of veiligheidseisen voldoen dan het prototype. De kosten zullen dus echt niet gelijk meevallen. Want sta je ook stil bij de kosten die je moet maken bij verzenden, retouren verwerken, marketing, certificering, reparatie, vervanging, et cetera.
Falen door kwaliteitsbewaking
De crowdfundingcampagne is (meer dan) succesvol afgerond, maar het uiteindelijke product blijkt hartstikke slecht in elkaar te zitten, het team waarmee je het product maakt heeft niet de benodigde kwaliteiten in huis, klanten beginnen massaal te klagen, je reputatie wordt om zeep geholpen en nieuwe klanten aantrekken lukt al helemaal niet meer. Het overkwam Zano, een kleine drone die twintig keer het benodigde geld ophaalde, maar gigantisch faalde.
Ook als je campagne een veel groter succes blijkt te zijn dan je ooit had durven dromen, is dit geen garantie voor een geslaagde productlancering. Het kan zomaar gebeuren dat je opeens zĆ³veel orders hebt te verwerken, dat je daar (zowel qua kwaliteit als kwantiteit) niet het juiste personeel of de ruimte voor hebt. Maar aangezien de deadline wel staat en je ook geen zeurende klanten wil, moet je toch gaan produceren, met alle gevolgen van dien. Vraag dat maar aan de makers van de Pebble-smartwatch…
Falen na het succes
Zelfs als je een succesvolle crowdfundingcampagne achter de rug hebt, waarbij alles goed ging (het geld ophalen, het maken van het product en het leveren aan klanten wereldwijd), dan kun je als ondernemer nog steeds falen. Want wat nu? Veel bedrijven hebben niks concreets gepland voor na hun campagne en gaan daar vervolgens de boot mee in. Ergens ook wel logisch, want je product verkopen via crowdfunding betekent vaak belachelijk lage marges en een leeg spaarpotje, waardoor een nieuwe voorraad kopen makkelijker gezegd is dan gedaan. En qua marketing wordt het ook lastig om het succes van je oorspronkelijke campagne te evenaren: de eerste keer ben je nog vernieuwend en verfrissend en krijg je legio free publicity, maar de tweede keer wordt dat toch een stuk lastiger.
Crowdfunding blijft een prachtig hulpmiddel
Al met al hoeft dit alles geen vernietigend advies te zijn om vooral geen crowdfundingcampagnes te starten. Het is meer bedoeld als waarschuwing, om te voorkomen dat ondernemers met een al te roze bril naar het concept crowdfunding kijken. Dat gezegd hebbende, is crowdfunding natuurlijk een prachtig hulpmiddel voor talloze kleine ondernemers om hun droom waarheid te maken. Zonder crowdfunding konden zij hun prachtige idee niet omzetten tot iets concreets en wisten ze hun bedenksel niet om te toveren tot een massaproduct voor een breed publiek.
Reacties