Yoni: ‘We spelen in op een trendy markt’

Yoni: ‘We spelen in op een trendy markt’

Binnen een jaar na oprichting liggen de biologisch katoenen menstruatieproducten van Yoni al op de plank bij Etos. Inmiddels verkoopt Yoni bij retailers in de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en sinds kort Spanje. Nu staat er een webshop en Duitse lancering op de planning. Het bedrijf opent daarom de deuren voor investeerders.

Hiervoor loopt een campagne bij Oneplanetcrowd. Al ruim tweehonderd mensen stapten in een converteerbare lening van Yoni. Oprichter Mariah Mansvelt Beck: “Het bewustzijn over menstruatie en gezondheid is de laatste jaren enorm toegenomen. We willen beantwoorden aan die groeiende vraag.”

Biologisch afbreekbare tampons en maandverband

Als oprichter Mansvelt Beck een operatie tegen beginnende baarmoederhalskanker heeft gehad, krijgt ze het advies katoenen tampons en maandverband te gebruiken. Die zouden namelijk minder irritatie geven. “De meeste menstruatieproducten zijn gemaakt van synthetische materialen, bevatten plastic en soms zelfs parfum.” Maar, zegt Mansvelt Beck, dat staat zelden op de verpakking. Bedrijven zijn dit namelijk niet verplicht.

De menstruatieondergoed-markt is $200 miljoen waard.

Bovendien is voor de productie van normaal katoen veel water en kunstmest nodig, met alle milieuschade van dien. De tampons en maandverbanden van Yoni zijn daarom gemaakt van biologisch katoen. Vorig jaar zijn ook de herbruikbare menstruatiecup en menstruatie-onderbroeken aan het assortiment toegevoegd.

Vooral die laatste lijkt een gouden greep: de wereldmarkt voor zogenaamd period proof underwear was 200 miljoen dollar waard in 2020 volgens Absolute Reports, met Europa als grootste afzetmarkt na de Verenigde Staten.

2.700 winkels in Benelux, VK en Spanje

Mariah Mansvelt Beck van Yoni, die de deuren opent voor converteerbare leningen
Oprichter Mariah Mansvelt Beck van Yoni.

Bijna acht jaar geleden begon Yoni ook met een crowdfundingcampagne bij Oneplanetcrowd, naast converteerbare leningen bij vrienden en familie. “Het was een voorverkoop van onze producten om te kijken of er vraag naar was.” Best spannend, want door de ingewikkelde productie van tampons en maandverband moest het bedrijf per 10.000 stuks inkopen.

“Het Verenigd Koninkrijk is onze grootste groeimarkt.”

In één klap werd er 25 duizend euro opgehaald en veel media-aandacht gecreëerd. In twee jaar tijd lag Yoni in de schappen bij Etos en Albert Heijn. Mansvelt Beck: “Achteraf gezien heeft die crowdfundingcampagne van alles voor ons in gang gezet.”

Inmiddels worden de biologische en herbruikbare producten verkocht in ruim 2.700 winkels in binnen- en buitenland. “Naast Nederland is het Verenigd Koninkrijk onze grootste groeimarkt. In Spanje zijn we dit jaar begonnen met een paar winkels.”

Eind dit jaar naar Duitsland

Nu wil Yoni doorgroeien. “Het bewustzijn over menstruatie en gezondheid is de laatste jaren enorm toegenomen. Zelfs de grote merken als Always hebben nu een deels biologische tampon. Wij willen inspelen op die groeiende vraag.” Zo loopt er een samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam voor de doorontwikkeling van producten die vaginagezondheid ten goede komen.

“We willen inspelen op de groeiende vraag.”

Bovendien wil het bedrijf eind dit jaar lanceren in Duitsland. Ook staat hun online tak in de steigers: “We hebben eerst bekendheid gecreëerd door naast het standaardaanbod in de schappen te komen. Maar we zien al dat we bij retailers online meer verkopen dan andere merken,” vertelt de oprichter. “Daar zit ons publiek.”

Daarbij is de voornaamste uitdaging het vinden van de juiste mensen, zegt Mansvelt Beck. “We hebben steeds meer mensen nodig. En een startup-omgeving past niet bij iedereen: je personeel moet ook een beetje ondernemerszin hebben.”

2,7 miljoen euro omzet in 2022

Het marktaandeel van Yoni in Nederland is nu 1,5 procent. Dat moet met vijf jaar verviervoudigd worden. Vorig jaar was Yoni al goed voor 2,3 miljoen euro. Voor 2022 mikt Mansvelt Beck op een omzet van 2,7 miljoen.

Het marktaandeel van Yoni in Nederland is 1,5%.

Een overname van Yoni in de toekomst sluit de oprichter overigens niet uit. “We willen niet de volgende Unilever worden en dat hoeft ook niet. We vinden het wel belangrijk dat onze missie en waarden gewaarborgd blijven als B Corp. Dit staat dan ook in onze statuten.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft allerhande nieuws- en achtergrondartikelen, het liefst over duurzaamheid en gelijke representatie in de financiële sector.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten