Reliving.nl: ‘Meer dan vertienvoudigen in vijf jaar’

Reliving.nl: ‘Meer dan vertienvoudigen in vijf jaar’

Vintage marktplaats Reliving.nl telt inmiddels 20 duizend klanten in Nederland en België. Ook lopen er sinds kort samenwerkingen met De Bijenkorf en FonQ. Nu zijn er plannen om het team en platform verder uit te breiden. Het bedrijf nodigt investeerders uit om in te stappen. CEO Ananda van Doorn: “De komende vijf jaar willen we meer dan vertienvoudigen.”

Er loopt sinds donderdag een campagne via Oneplanetcrowd. CEO en mede-oprichter Ananda van Doorn: “De markt voor tweedehands kleding groeit momenteel 11 keer zo snel als fast fashion. Dit willen wij bereiken voor meubels.”

Afgelopen 4 jaar jaarlijkse omzetgroei van 330%

Van Doorn richtte Reliving.nl samen met Jody Klaassen op in 2019: “Ik kocht zelf vaak tweedehands kleding via online platformen en verbaasde me erover dat er nog niet zoiets voor meubels bestond.” De marktplaats begon als een kleine Instagram-gemeenschap, maar telt nu ruim 5.500 verkopers en meer dan 20.000 klanten in Nederland en België: “We krijgen nog dagelijks tientallen aanmeldingen van potentiële verkopers.”

‘Naar verwachting is tweedehands kleding de grootste Europese markt in 2030.’

In de afgelopen 4 jaar heeft het platform een jaarlijkse omzetgroei van gemiddeld 330% gerealiseerd. Als het aan de ondernemers ligt is het einde van die groei nog lang niet in zicht. “We willen de grootste interieurmarktplaats van Europa worden. Dat is haalbaar in een steeds volwassenere markt”, zegt Van Doorn. De Europese markt voor tweedehands kleding groeit op dit moment 11 keer zo snel als fast fashion en is naar verwachting de grootste in 2030, onderzocht Cross-Border Commerce Europe. “Dat willen wij bereiken voor meubels.”

Converteerbare lening met 8% rente

Om de groei te financieren, loopt er een campagne voor een converteerbare lening met 8 procent rente. Na 3 jaar kunnen investeerders converteren met een cap van 6 miljoen. Met deze lening hoopt het bedrijf anderhalf miljoen euro op te halen: “We willen ons team van 9 uitbreiden en de marketing opschroeven.”

Verder wil Van Doorn het platform doorontwikkelen. Op die manier kunnen er meer live shopping-sessies georganiseerd worden om producten te laten zien: “De verkoper kan live vragen beantwoorden en nog even dat ene hoekje van het meubel laten zien. Zo maak je een tweedehands meubel kopen nog makkelijker.”

Er zijn ambities om met Reliving.nl verder Europa in te trekken.

Tenslotte zijn er ambities om verder Europa in te trekken. Volgens Van Doorn staan Duitsland, Frankrijk en Scandinavië bovenaan de wensenlijst. Deze landen staan dan ook hoog in de top Europese landen die jaarlijks miljoenen meubels weggooien, blijkt uit onderzoek: “Het gros daarvan kan prima nog een paar rondes mee. Zeker omdat oude meubels vaak van hogere kwaliteit zijn.”

‘Grootste interieurmarktplaats van Europa worden’

Wat merkt Reliving.nl van de economisch onzekere markt? “De meubelmarkt en ecommerce hebben het zwaar met toeleveringsproblemen. Daar hebben wij gelukkig geen last van: de tweedehands markt is oneindig waardoor ook marktleiderschap mogelijk is.” Het aanbod groeit namelijk constant, vertelt de CEO, en hetzelfde product kan meer dan één keer verkocht worden. Wel is de consument voorzichtiger in deze tijd, aldus Van Doorn: “Wij hebben als voordeel dat we geen kosten kwijt zijn aan eigen magazijnen en logistiek. We zijn heel asset-light en kunnen daardoor makkelijker schalen.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft allerhande nieuws- en achtergrondartikelen, het liefst over duurzaamheid en gelijke representatie in de financiële sector.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten