Plugify: ‘Crowdfunding zorgde voor een vliegende start’

Plugify: ‘Crowdfunding zorgde voor een vliegende start’

Toen Eline Leijten vorig jaar september op zoek was naar groeikapitaal voor haar bedrijf Plugify, het online platform waar consumenten zelf artiesten kunnen boeken, wist ze meteen dat ze dit via crowdfunding wilde doen. “Voor een b2c-platform zie ik crowdfunding als één van de krachtigste marketinginstrumenten van dit moment”, aldus Eline.

“Met crowdfunding is je bereik vele malen groter”, vertelt Eline, die ook had kunnen kiezen voor een bancaire lening of een samenwerking met een investeerder. Maar dan kun je volgens haar slechts een enkeling enthousiasmeren, terwijl de achterban bij een goede crowdfunding-campagne enorm is. “Natuurlijk hebben wij ook mensen die puur investeren vanwege het rendement, maar de meeste van onze ruim 400 geldschieters zijn echte ambassadeurs geworden.”

Bijna 750.000 aan groeigeld

Waar de campagnes van de meeste bedrijven niet meer dan enkele tonnen bedragen, haalde Eline bijna 750.000 euro aan groeigeld op. “Ik heb grote ambities en met veel startgeld kun je sneller slagen maken.” Het gros van het geld, dat ze ophaalde via OnePlanetCrowd, wordt geïnvesteerd in het uitbreiden van haar team en het vergroten van de naamsbekendheid.

Direct na afloop van de campagne organiseerde Plugify een borrel voor alle investeerders. Crowdfunding valt of staat volgens Eline met de persoonlijke noot die aan de actie wordt gegeven. “Mensen vinden het prettig om te weten wie er achter een bedrijf zit”, zegt Eline. Daarom organiseerde ze gedurende het gehele traject bijeenkomsten waarin ze informatie gaf over Plugify en haar plannen.

Dat de campagne via OnePlanetCrowd moest lopen, stond voor haar al snel vast. “Ik wilde een converteerbare lening én zo veel mogelijk mensen bereiken. Leapfunder was ook interessant, maar het minimum inlegbedrag van 1000 euro vond ik te hoog. Bij OnePlanetCrowd kun je al investeren vanaf 250 euro, waardoor ook bestaande klanten en artiesten makkelijker konden meedoen.”

Crowdfunding versus venture capital

Hoewel het geld van de crowdfunding-campagne nog niet op is, maakt Eline zich al op voor een nieuwe investeringsronde. “Crowdfunding zorgde voor een vliegende start. Het bracht ons groeigeld en veel naamsbekendheid.” Maar hoe enthousiast Eline ook is over crowdfunding, bij een vervolgfinanciering geeft ze de voorkeur aan een venture capital fonds. “Ik ben nu niet alleen op zoek naar geld, maar ook naar specifieke branchekennis waarvan Plugify kan profiteren.”

In de komende investeringsronde, die in het eerste halfjaar van 2018 moet plaatsvinden, hoopt Eline 1 miljoen euro op te halen. Met dit geld wil ze de gerealiseerde groei van Plugify in Nederland verder uitbouwen. Daarnaast wil ze de eerste stappen zetten richting het buitenland, beginnend bij België. “In theorie zouden we allerlei gerelateerde diensten kunnen aanbieden aan het Nederlandse publiek, maar ik verbreed mijn domein liever geografisch.” De internationale bedrijfsnaam is dan ook alles behalve een toevalligheid. “Uiteindelijk wil ik dat elke Europeaan die een artiest zoekt meteen aan Plugify denkt.”

Plugify-oprichter Eline Luijten. Foto: Anneke Hymmen
Plugify-oprichter Eline Luijten. Foto: Anneke Hymmen
Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten