menu

Collin Crowdfund zoekt groei via vastgoedlening

Al sinds de start financiert Collin Crowdfund veel via zekerheden, maar voor vastgoed heeft het sinds kort ook een eigen vastgoedlening gelanceerd. Investeerders.nl ging in gesprek met de algemeen directeur over de reden en verwachtingen hiervan.

In juni schreven we nog over de lancering van Collin Direct, waarmee het zich nu ook richt op kleinere leenbedragen en een snelle doorlooptijd. Daarmee gaat het direct de strijd aan met pure fintechs. Maar dat betekent zeker niet dat het platform tegenwoordig de grotere of complexere campagnes uit de weg gaat.

Integendeel, met de vastgoedlening, een nieuw product van het platform, heeft het zelfs haar record al verbroken door recent een campagne van 2,5 miljoen euro te realiseren. Collin werkt al sinds de start veel met zekerheden, maar heeft dus voor vastgoed nu een specifiek product.

Vastgoed populair binnen crowdfundingcampagnes

Al is het meer de aanvraagmethode die vernieuwd is, want vastgoed zelf is al langer populair bij veel platformen. Afgelopen week werd nog bekend dat onder alle Nederlandse platformen tegenwoordig bijna een derde van alle crowdfundingcampagnes hierop zijn gericht.

Ook Collin heeft al jaren vastgoed in haar portefeuille, toch is de vastgoedlening meer dan alleen marketing, zo geeft algemeen directeur Jeroen ter Huurne aan. De belangrijkste plus is volgens hem dat een ondernemer zeer snel een rente-indicatie kan opvragen.

Dat werd eerder al gerealiseerd met Collin Direct. Vastgoedleningen hebben vaak een wat langere doorlooptijd waardoor die urgentie ons daar van minder belang leek. Jeroen bestrijdt dat: “Vastgoed kent inderdaad vaak een langere looptijd maar door vooraf direct een goede rente-indicatie te kunnen geven, is het de ondernemer snel duidelijk of het zin heeft om die tijd in het project te steken.”

‘Mikken ook met vastgoed op hetzelfde nettoresultaat’

Volgens Jeroen is een rente-indicatie hier zeker net zo essentieel als bij Collin Direct. Volgens hem is nog lang niet iedereen op de hoogte van wat de mogelijkheden en verschillen binnen crowdfunding allemaal zijn. “Soms hebben mensen bijvoorbeeld iets gehoord over wat hogere rentepercentages rond crowdfunding, en denken ze dat dit op alle campagnes van toepassing is.”

In een eerder artikel gaf de directeur al aan dat vastgoed soms best scherper kan. “Het is niet zo dat we met vastgoedcampagnes op een beter netto resultaat voor de investeerders mikken. Als het onderpand die campagnes relatief veiliger maakt, zou je dat terug moeten zien in een lager bruto-rentepercentage”, zei Jeroen destijds.

Loan-to-value veel invloed op rentepercentage

In theorie financiert Collin Crowdfund vastgoed tot 100 procent, maar hoe lager de loan-to-value, hoe lager de rente kan zijn. “Als de eerste jaren al flink kan worden afgelost helpt dat ook zeker mee. Uiteindelijk willen we wel naar zo’n 50 procent na 5 jaar aflossing en de bereikbaarheid daarvan zie je ook terug in het rentepercentage.”

Een goed voorbeeld daarvan is een recente case rond een watersportcentrum. “Een campagne in de vrijetijdsbranche, waar ook nog wat projectontwikkeling gerealiseerd moest worden, is al snel lastig bij de bank. Aangezien het hier ook nog eens om miljoenen ging, kan al snel de gedachte ontstaan dat het complex en duur was om dit alternatief te financieren.”

‘Interesse voor vastgoed is enorm’

Wat duur of goedkoop is, is persoonlijk. Maar de ondernemer is volgens Jeroen tevreden met een campagne van 6 procent. Dat de investeerders dit rentepercentage ook zagen zitten blijkt uit het feit dat de campagne – ondanks het recordbedrag – in enkele uren volgeschreven werd met een gemiddeld investeringsbedrag van zo’n drieduizend euro per investeerder.

“Dat is bijna drie keer zo hoog als gemiddeld”, geeft Jeroen aan. “Interesse van investeerders voor dit soort campagnes is groot. Deze campagne was voor ons uitzonderlijk, maar we hebben inmiddels al wel meer vastgoedleningen gerealiseerd. Afgelopen week nog een met een lager rentetarief van 5,5% die binnen het uur werd volgeschreven.”

Jeroen denkt dat we dus meer van dit soort campagnes kunnen verwachten bij Collin. Welk percentage van het portfolio uit vastgoed zal bestaan, daar kan de directeur geen indicatie op geven, maar bijvoorbeeld 1/3 deel van de toekomstige business zou hem niet verbazen.

Tags

Reacties