menu

RTL Ventures gokt op e-learning en home decoration

Wat in 2010 begon als een bundeling van new business-activiteiten, is inmiddels uitgegroeid tot een serieus venture capital fund met zes bedrijven in het portfolio. RTL Ventures is tevreden over 2013 en kijkt ook alvast vooruit naar 2014. Zo zal de investeerder zich met name richten op bedrijven die de potentie hebben om de nummer één te worden in groeimarkten zonder duidelijke marktleider.

Mogelijkheden ziet de investeringstak van RTL vooral binnen de segmenten ‘e-learning’ en ‘home decoration’. Maar RTL Ventures zal niet schuwen om ook naar bedrijven te kijken met een grotere schaalgrootte, oftewel bedrijven met meer dan 5 miljoen euro omzet.

Investeren in een bedrijf dat de nummer één positie kan innemen in een markt die nog in ontwikkeling is, heeft volgens het Nederlandse venture capital fund drie grote voordelen. Zo kan een merk de standaard worden in een bepaalde categorie, kan het synoniem worden met de productcategorie en vergemakkelijkt het marktleiderschap de weg naar een zogeheten ‘tipping point’.

Investeringen gaan verder dan alleen cashVolgens Nicolas Eglau, directeur RTL Ventures, gaan hun investeringen verder dan alleen cash. “We hebben gedreven mensen in huis die hun expertise inzetten om samen met de business kennis van de ondernemer het verschil te maken in nieuw te ontwikkelen groeimarkten. Het medianetwerk van RTL en de aanwezige marketingkennis biedt merken de mogelijkheid om de stap naar marktleiderschap te versnellen.”

RTL Ventures heeft nu belangen in zes verschillende bedrijven. Zo is er Squla, het educatieve online oefenprogramma voor kinderen waar RTL Ventures 20,3% belang in heeft en dat de groei van het aantal leden met 62% zag toenemen sinds het samenwerkte met RTL. RTL Ventures heeft een 38,4% belang in online-cursusaanbieder Dutch Learning Company, dat onder andere IedereenEHBO uitgeeft. Verder heeft RTL Ventures belangen in Pepper, Couverts, Sizz en Miinto.

Verder lezen

Reacties