VC’s investeren massaal in Europese fashionbedrijven

VC’s investeren massaal in Europese fashionbedrijven

Venture capitalists hebben het afgelopen halfjaar meer geld geïnvesteerd in Europese online fashionbedrijven dan in heel 2015. In de eerste vijf maanden staken investeerders gezamenlijk 440 miljoen euro in dit soort bedrijven, terwijl in 2015 over het gehéle jaar 434 miljoen euro werd geïnvesteerd.

Dit blijkt uit cijfers van Tech.eu, die regelmatig uit de doeken doet waarin in Europa wordt geïnvesteerd.

Investeringen in fashion

Tech.eu, dat ook Israëlische bedrijven opnam in haar onderzoek, ontdekte dat vorig jaar 54 Europese en Israëlische fashion-techbedrijven durfkapitaal ophaalde met een gezamenlijke waarde van 434 miljoen euro. De meeste van die bedrijven haalde tussen de 1 en 5 miljoen euro op. In 2016 waren er in die categorie ee stuk minder bedrijven die geld ophaalde, maar waren er wel twee bedrijven die meer dan 100 miljoen euro van venture capitalists kregen.

Het gaat hier om Farfetch, de Brits/Portugese startup Farfetch dat in februari vorig jaar al 78 miljoen euro had opgehaald en Global Fashion Group, de fashion retailer van Rocket Internet die recent 300 miljoen euro ophaalde bij Rocket zelf en Kinnevik.

Los van deze twee grote klappers, die toch het beeld een beetje vertroebelen, is het wel duidelijk geworden dat de financieringsactiviteit in deze specifieke sector is toegenomen als je het vergelijkt met dezelfde periode een jaar eerder. Er zijn meer ‘early stage’-investeringen, maar er zijn ook meer ‘later stage’-participaties.

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten