Horeca Crowdfunding: ‘Wij weten wie het redt’

Horeca Crowdfunding: ‘Wij weten wie het redt’

Het verkrijgen van financiering is voor veel horecaondernemers nog steeds een behoorlijke uitdaging. Banken zijn van oudsher terughoudend. Horeca Crowdfunding zag kansen en besloot vijf jaar geleden om in deze niche te springen. “We hebben nog geen maand rode cijfers gehad”, aldus medeoprichter Mark Tamsma.

Waar menig crowdfundingplatform uit de koker van oud-bankiers komt, hebben de oprichters van Horeca Crowdfunding allen een horeca-achtergrond. Deze gedeelde passie zorgt er naar eigen zeggen voor dat de meerwaarde van het platform groot is. “Het is cruciaal om projecten goed te kunnen beoordelen. Dat lukt alleen met branchespecialisatie. Dat wij één van de weinigen zijn die in een nichemarkt opereren, vind ik dan ook best bijzonder.”

‘Slechts tien procent komt door de selectie’

De reden dat veel andere crowdfundingplatformen hun vingers niet willen branden aan de horeca, komt volgens Mark hoofdzakelijk omdat ze de risico’s moeilijk kunnen inschatten. “Wij weten vanuit de praktijk wat je nodig hebt om een nieuwe zaak te lanceren, wat een verbouwing kost en wat een realistische terugverdientijd is. En bovenal: wij weten wat voor type horecaondernemer het gaat redden.”

In een gemiddelde week krijgt Horeca Crowdfunding tien aanvragen binnen, waarvan er uiteindelijk één positief wordt beoordeeld. “Ik grap wel eens dat we strenger dan de bank zijn, maar dit zie ik ook als onze plicht richting de investeerders.” Waar sommige concullega’s de ondernemer centraal stellen, staat bij hen de investeerder voorop. “De reden is heel simpel: zonder investeerder heb je geen financiering.”

Ruim twintig miljoen euro gefinancierd

Afgelopen maand doorbrak het bedrijf de grens van twintig miljoen euro gefinancierd volume, waarmee het een mijlpaal bereikte. Mark vertelt dat hij het totale volume het komende jaar graag zou verdubbelen, maar dat de kwaliteit van de projecten leidend is. “We zijn niet afhankelijk van inkomsten uit Horeca Crowdfunding, waardoor we de luxe hebben om projecten af te wijzen.”

Het voordeel van deze werkwijze is dat alle projecten die wel door de selectie komen, 120 tot nu toe, volledig gefund zijn. “De meeste projecten zitten binnen één tot twee uur vol, langer dan een dag is uitzonderlijk.” Het gemiddelde doelbedrag ligt rond de twee ton, maar hogere aanvragen zijn geen probleem. “We financieren comfortabel tot vier ton. Alles daarboven wordt een stapelfinanciering in samenwerking met de bank of een particuliere investeerder.”

‘Uitbreiding naar het buitenland is een optie’

Een eigen inbreng van minimaal twintig procent is voor de aanvrager een vereiste, investeringen vanuit het eigen netwerk niet. Maar als niemand uit het warme netwerk wil investeren, moet hier een goede verklaring voor zijn. “Als je als horecaondernemer niemand bereid vindt om minimaal 250 euro in je project te steken, hoe kan ik er dan op vertrouwen dat je de tent wel vol krijgt?”

Vooralsnog faciliteert Horeca Crowdfunding uitsluitend annuïtaire leningen, waarbij het zelf ook in elk project investeert. In de loop van volgend jaar moeten daar converteerbare leningen aan worden toegevoegd. En dit is niet het enige in de roadmap. “In België begint het fenomeen horeca-crowdfunding ook bekend te raken, waardoor het best kan zijn dat ons platform ook daar actief wordt.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten