Loop Biotech: ‘wij zijn de enigen die dit maken’

Loop Biotech: ‘wij zijn de enigen die dit maken’

Begraven worden in een paddenstoelenkist die de aarde verrijkt in plaats van verarmt: al ruim duizend mensen kozen voor dit innovatieve, duurzame uitvaartproduct. De kisten worden gekweekt in de Delftse groeifaciliteit van Loop Biotech, die nu een crowdfunding lanceert voor verdere groei.

Om sneller, beter en goedkoper te kunnen produceren startte het vandaag een crowdfunding campagne bij Invesdor. Van de beoogde 2 miljoen euro is de eerste 300.000 ingelegd door Shawn Harris van Orange Wings Investments, die ook een minderheidsbelang heeft in Loop Biotech, en door Limbraco International, strategisch partner van Loop Biotech.

Met het geld wil Loop Biotech de groeifaciliteit in Nederland, die recent al een flinke technologische upgrade kreeg, verder uitbouwen. De fabriek moet het prototype worden voor toekomstige faciliteiten in de EU en de VS.

Levende doodskist van hennep en mycelium

De ‘levende doodskist’ is ooit begonnen als levend huis. Voor zijn afstudeerproject Architectuur aan de TU Delft deed bedenker Bob Hendrikx uitgebreid materiaalonderzoek, o.a. naar mycelium. Dit ondergrondse wortelnetwerk van paddenstoelen is erg goed in het omzetten van gifstoffen en dood organisch materiaal in voedingsstoffen die de bodem verrijken.

‘Het afstudeerproject is op een positieve manier uit de hand gelopen.’

Hendrikx vertelt: “Dat afstudeerproject is vervolgens op een hele positieve manier uit de hand gelopen.” Hij ontdekte dat je het organisme op ‘pauze’ kunt zetten door het natuurlijk te drogen: dit bio-actieve materiaal komt weer tot leven in de bodem onder invloed van de vochtige aarde, waar het zichzelf afbreekt in 45 dagen en een bron vormt voor nieuw leven.

Met die ontdekking transformeerde het levende huis tot een levende uitvaartkist. Hendrikx richtte met compagnon Lonneke Westhoff Loop Biotech op en trok wereldwijd de aandacht van de media met de lancering van de Living Cocoon, ‘s werelds eerste levende doodskist. Inmiddels zijn er al duizend kisten verkocht, en is het oorspronkelijke ontwerp flink verbeterd. Daarnaast heeft Loop Biotech ook een afbreekbare urn en een draagbaar ontwikkeld.

Enorme markt door vergroening en vergrijzing

Hendrikx ziet een enorme markt voor zijn duurzame uitvaartproducten. “Iedereen gaat tenslotte dood, en er komt een vergrijzing aan. De uitvaartbranche moet bovendien verduurzamen, overal ter wereld, en wij zijn de oplossing. We zijn de enigen die dit maken. Onze gepatenteerde kist is uniek in de markt omdat het een positieve footprint heeft.”

In 2022 haalde Loop Biotech al één miljoen euro op.

Naast partners in heel Europa heeft Loop Biotech al diverse investeerders gevonden. In 2022 haalden Hendrikx en Westhoff één miljoen euro op door de Living Cocoon te pitchen bij Dragons’ Den. Zowel Shawn Harris als Pieter Schoen namen een belang in de start-up.

Hendrikx en Westhoff kwamen bovendien in contact met Limbraco International, een Nederlands bedrijf dat internationaal toonaangevend is in turn-key paddenstoelenfarms en duurzame klimaattechnologie. Hendrikx: “In de begindagen produceerden we de kisten nog in een houtje-touwtje lab setting. We hebben van alles geprobeerd, containers, tenten… Onze conclusie was telkens: ‘Dit werkt niet, we hebben professioneel spul nodig.’ We hebben inmiddels enorme professionele klimaat machines staan. Met de technologie van Limbraco zijn we nu eindelijk op een niveau dat we echt kunnen opschalen.”

‘Met de juiste technologie kunnen we nu eindelijk opschalen.’

In 2023 investeerde Harris een miljoen euro in het opschalen van de productie, nadat Loop Biotech het productieproces zodanig verbeterd had dat de Loop Living Cocoon™ honderden euro’s goedkoper werd. De Cocoon is inmiddels opgenomen in het assortiment van diverse uitvaartondernemers, waaronder DELA.

Vanaf 2026 opschalen in Europa en de VS

De opbrengst van de crowdfunding campagne wil Loop Biotech gebruiken om de Delftse fabriek winstgevend te maken, voor het financieren van geautomatiseerde productie, en het uitbreiden van distributie en sales/marketingactiviteiten. Hendrikx: “We willen onze eigen broek kunnen ophouden en de productie commercieel opschalen.” 

‘We willen onze eigen broek kunnen ophouden en de productie commercieel opschalen.’

In eerste instantie richt Loop Biotech zich daarbij op de Noord-Europese markt, maar uitbreiding staat nadrukkelijk op de agenda. Hendrikx: “Als we de Nederlandse fabriek goed neergezet hebben, willen we opschalen naar de EU en de VS.”

Waar zitten de risico’s, volgens Hendrikx? Hij kan er weinig bedenken. “Alles is gepatenteerd, dus concurrentie wordt lastig. De Cocoon is geschikt voor zowel begraven, cremeren als natuurbegraven, legaal in West-Europa en de VS. Een risico kan zijn dat de uitvaartmarkt mogelijk conservatief is, maar er vindt ook veel innovatie plaats en de branche is steeds meer consument-gedreven.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten