Banken publiceren leidraad voor fintech-startups
Banken en fintechs hebben elkaar hard nodig, maar sommige banken vinden dat een samenwerking wel érg veel tijd en energie kost. Daarom hebben Britse banken nu een handleiding uitgebracht om een einde te maken aan de onrealistische verwachtingen van tech-startups.
Grote Britse banken als Barclays, HSBC en Santanders hebben een handleiding gepubliceerd met daarin ‘bankspeak’ voor startups. Het initiatief laat de buitenstaander zien hoe moeizaam het soms gaat tussen fintech-bedrijven en het meer traditionele bankwezen.
‘Vermijd jargon en maak jezelf niet groter dan je bent’
Het document [pdf] is online voor iedereen inzichtelijk gemaakt en bevat onder andere informatie over hoe het kwalificatieproces eruit ziet, hoe fintechs hun propositie zouden moeten presenteren, hoe fintechs zichzelf in de markt zouden moeten presenteren en waar een financiële overeenkomst inhoudelijk uit bestaat.
Onder het hoofdstuk over propositie, waarschuwen de banken bijvoorbeeld om jargon en generieke marketingtermen te vermijden. “Wees ook duidelijk over je mogelijkheden, maar ga jezelf niet groter maken dan je bent. Noem ook niet teveel producten of gebruikerscases op, aangezien dit afleidt van je kernboodschap. Zeggen dat je alles kan maken verwart mensen en kan het vertrouwen schaden.”
‘We zijn geen investeerder of klant’
De banken benadrukken ook dat fintechs zich moeten realiseren dat de financiële instelling geen investeerder is en ook geen klant. “Het is een potentiële partner en medewerker. Pitch dan ook geen materiaal dat zich richt op fondsenwerving of klantenverkopen.”
De soms wringende dans tussen banken en startups zal waarschijnlijk nog tot in lengte der dagen duren. De een vindt dat de ander ongeduldig en naïef is, terwijl de ander de tegenpartij log en ouderwets vindt. Maar uiteindelijk hebben ze elkaar nodig en bevinden ze zich allebei in een wereld die niet zomaar verandert.
Banken zijn nou eenmaal complex, staan onder zwaar toezicht en maken gebruik van een ingewikkelde IT-infastructuur. En startups kunnen nog zo veelbelovend zijn, ze bevinden zich wel in een snel veranderende markt en het is niet voor niets dat negen op de tien het uiteindelijk niet redt.
Banken en fintech-startups hebben elkaar nodig
Ze hebben elkaar uiteindelijk dus nodig. Fintechbedrijven kunnen de markt opschudden, maar hebben vaak een bank nodig om ook echt door te breken. En banken hebben samenwerkingen met fintech-startups weer nodig om bijvoorbeeld nieuwe, jonge klanten aan te spreken of om tijdig in te haken op trends, zoals contactloos betalen, in-app-betalingen of cryptocoins.
Reacties