menu

ICO – Initial Coin Offering

In de wereld van cryptocurrency gaat het veelal over bitcoin en blockchain. Maar de ICO, wat staat voor initial coin offering, krijgt ook steeds meer aandacht. Want door als bedrijf zelf een eigen cryptocoin te lanceren kun je veel geld ophalen. Een ICO is een soort beursgang, maar dan zonder beurs.

Initial Coin Offering (ICO) De immense populariteit van cryptocoins als de Bitcoin, Ethereum en Litecoin zorgen ervoor dat deze regelmatig de krantenkoppen weten te bereiken. De oplopende koersen van deze digitale valuta hebben veel beleggers en investeerders wakker gemaakt. Maar niet alleen zij, ook ondernemers met een financieringsbehoefte hebben opgelet. Op verschillende plaatsen in de wereld bedenken bedrijven hun eigen munten. Met de lancering hiervan, de Initial Coin Offering, wordt soms veel geld opgehaald.

ICO is beursgang voor virtuele munten

Een beursgang waarbij voor het eerst publiekelijk aandelen worden verkocht, wordt ook wel een IPO, Initial Public Offerings, genoemd. ICO is hier een verwijzing naar. Dit kan worden gezien als een kruising tussen crowdfunding en een beursgang. Omdat de coins voor de ICO nog niet bestaan, worden die in deze fase vaak tokens genoemd. Na de ICO krijgen de nieuwe virtuele valuta een notering bij cryptocoin-overzichten en vaak is het mogelijk om erin te gaan handelen.  Dit lijkt sterk op de werking van een beursgang, maar in plaats van aandelen gaat het dus om een nieuwe zelfbedachte digitale munt.

Een ICO kan interessant zijn voor investeerders, omdat ze hiermee munten in bezit kunnen krijgen nog voordat die munt officieel is gelanceerd. Net als bij het aankopen van aandelen vóórdat een bedrijf naar de beurs gaat, hopen investeerders bij een ICO dat de werkelijke waarde nog niet bepaald is, en dus sterk kan stijgen. Het is inmiddels al meerdere keren gebeurd dat een munt die werd gelanceerd na een ICO een veelvoud van zijn beginwaarde waard is geworden. ICO’s zijn hierdoor in zeer korte tijd populair geworden bij zowel investeerders als bij de ontwikkelaars van cryptocoins. Eén van de populairste virtuele munten, Ethereum, is ontstaan als ICO, met een waarde van $0,40 per stuk, waarmee het 18 miljoen dollar ophaalde.

In Nederland kwam ICO in november van 2017 in het nieuws, toen bekend werd dat DSB Bank-oprichter Dirk Scheringa directeur was geworden van ICO Headstart. Dit Haagse bedrijf helpt ondernemers die hun eigen cryptocoin willen lanceren, maar heeft zelf ook een ICO gelanceerd. Binnen een weekend haalde het zo 10,2 miljoen euro aan investeringen binnen.

De waarde van al deze nieuwe cryptocurrencies

CryptocoinMet elke ICO komt er een nieuwe digitale cryptocoin bij. Bij veel eerste ICO’s kochten investeerders deze omdat ze hoopten op een waardestijging zodra deze in de handel ging. Maar inmiddels zijn er al zoveel munten, dat je je als belegger kunt afvragen hoe interessant deze zijn als hier niets tegenover staat. Je koopt geen aandeel, en tegenover de coin staat meestal ook geen lening. Juridisch doneer je geld in ruil voor een belofte en bij veel ICO’s is het daarbij gebleven en zijn de munten dus in vergetelheid geraakt.

Een virtuele munt van een nietszeggend bedrijf met alleen mooie praatjes hoeft geen waarde te hebben. Steeds vaker bieden bedrijven daarom eigen voordelen. Denk aan een software- of gamesontwikkelaar, die voor de ontwikkeling hiervan een financiering zoekt, en alle coin-eigenaren hiervoor een levenslang abonnement biedt.

Kritiek op ICO

Er is al veel geld verdiend met ICO, maar er ligt ook gevaar op de loer. Eerder maakten we de vergelijking met een beursgang, maar in tegenstelling tot een gang naar de aandelenbeurs, is ICO veel minder transparant. Een prospectus is bijvoorbeeld niet verplicht, omdat er simpelweg geen toezichthouder is. Het werkt decentraal, dus eigenlijk bepaalt elk bedrijf zijn eigen regels. Of die zich ook werkelijk aan zijn eigen regels houdt, is maar de vraag. Er zijn verschillende ICO’s die na de lancering frauduleus bleken te zijn.

De centrale bank van China heeft in september 2017 nieuwe en reeds bestaande ICO’s verboden. Ook in Nederland wordt ICO met argusogen bekeken. En SEC, de Amerikaanse toezichthouder van de verschillende effectenbeurzen, heeft gewaarschuwd voor ICO’s die claimen geregistreerd te zijn bij de toezichthouder, aangezien deze nog geen enkele ICO heeft geaccepteerd.

Een eigen cryptocoin lanceren

Een ICO lijkt makkelijker dan een beursgang omdat het vaste verplichte juridische papierwerk beperkt is. Elk bedrijf kan in theorie een cryptocoin lanceren. Om die coin ook een succes te maken komen er wel wat technische aspecten bij kijken. Waar het papierwerk wel uit bestaat is afhankelijk van het bedrijf dat een coin lanceert. Meestal wordt er een whitepaper uitgegeven waarin staat wat de ICO precies inhoudt. Denk aan het aantal coins dat tijdens de ICO wordt uitgegeven, de prijs hiervan, betaalwijzen, hoelang de ICO loopt en een uitgebreid verslag van het doel dat wordt gefinancierd.

Vervolgens is het aan het bedrijf om de ICO te vermarkten. Op dit punt is een ICO sterk vergelijkbaar met een crowdfunding-campagne. Het marketingoffensief is bij een ICO bijzonder belangrijk. Dat is bij een beursgang niet anders, maar die creëert ook al aandacht uit zichzelf. Afhankelijk van wie de ICO uitgeeft, is dat hier niet vanzelfsprekend. Deze financieringsvorm is dan ook het meest succesvol bij bedrijven met een zeer hoge gunfactor. Deze kunnen gemakkelijker media-aandacht genereren wat zeker kan helpen bij het succes. Alles draait om de verwachting dat de waarde van het bedrijf, en dus ook de aandelen of coins die worden uitgegeven, zal stijgen.