Startups goed voor 40% van crowdfunding-aanvragen

Startups goed voor 40% van crowdfunding-aanvragen

De gemiddelde Nederlandse crowdfunding-campagne is gericht op werkkapitaal of een objectfinanciering voor de horeca, dienstverlening of detailhandel. Daarnaast weten startups crowdfunding goed te vinden, wat zijn invloed heeft op het gemiddelde bedrag, en financieringsdoel. Dat blijkt uit data van Crowdfundscout.

Eerder bleek al uit onderzoek van de AFM dat de gemiddelde crowdfunding-investeerder vergelijkbaar was met een vermogende belegger. Crowdfundscout onderzocht ook waarin die investeerders dan zoal kunnen investeren. Uit onderzoek onder zo’n 2500 Nederlandse crowdfunding-campagnes blijkt dat crowdfunding vooral populair is in de horeca (18%) en zakelijke dienstverlening (16%), op de voet gevolgd door de detailhandel (12%).

Particulieren kunnen weliswaar een lening via crowdfunding-platformen afsluiten, maar in zo’n 96 procent van de gevallen blijkt het om zakelijke aanvragen te gaan. De ondernemingen die kiezen voor crowdfunding zijn in 40 procent van de gevallen twee jaar of jonger. Slechts 19 procent van de organisaties bestaat tussen de drie en vijf jaar. Volwassen organisaties die langer bestaan dan vijf jaar weten de alternatieve financieringsvorm wel weer relatief vaak te vinden.

Ruim 1 op de 4 zoekt 50.000 of minder

Het feit dat er je via crowdfunding veel in startups kunt investeren is terug te zien in de bedragen. Bij 28 procent van de aanvragen was het bedrag van de crowdfunding-campagne lager dan 50.000 euro. Slechts 4 procent was op zoek naar meer dan 500.000 euro. De helft van het aantal crowdfunding-ondernemers haalt financiering op voor een project met een streefbedrag tussen de 50.000 en 150.000 euro. Dat is redelijk in lijn met vorig jaar, toen het gemiddelde bedrag lag op 149.000 euro, maar de stijging ten opzichte van 2015 (134.000 euro) zet dus niet direct door.

De economie bloeit weer, en dus geven ondernemers weer meer geld uit, wat blijkbaar zijn invloed heeft op de liquiditeitspositie van bedrijven, want met 47 procent is werkkapitaal het meest voorkomende financieringsdoel. Ook objectfinancieringen zijn met 42 procent populair. De overige 11 procent bestaat uit herfinancieringen, bedrijfsovernames of overige doelen.

Een tegenprestatie in de vorm van aandelen wordt maar beperkt aangeboden. Zakelijke crowdfunding in Nederland bestaat vooral uit leningen (96%).

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten