Weer twee winnaars bij Fundathon

Weer twee winnaars bij Fundathon

Vrijdag 4 oktober vond de tweede Fundathon plaats,  een initiatief van Peak Capital. Gisteren werd bekend dat we Route42 en StoryChief als nieuwste winnaars mogen noteren. Niet gewonnen? Niet getreurd: Peak Capital wil de komende drie jaar nog eens 60 miljoen investeren. Investeerders.nl ging hierover in gesprek met medeoprichter en directeur Johan van Mil.

Veel investeringsmaatschappijen zijn het liefst op de achtergrond actief. Het Amsterdamse Peak Capital weet de aandacht juist wel te trekken. Met overzichten van startups in sectoren waarin het actief is, duidelijke zichtbaarheid bij partners en met haar eigen Fundathon. Een event waarbij het winnende team dezelfde dag nog 100.000 euro op zijn rekening krijgt bijgeschreven.

Vrijdag waren gingen de twee converteerbare obligaties naar Route42, een business intelligence-dienst voor de transportwereld, en de Belgische startup StoryChief, een online management-platform voor bedrijven die werken met content marketing.

‘Fundathon levert veel nieuwe contacten op’

Volgens Johan is de Fundathon enorm succesvol. Het event wordt deels als marketingvehikel ingezet. “Dankzij de Fundathon komen we in aanraking met spelers die wij zelf helemaal niet op de radar hadden!” Vooraf vinden er wel gesprekken met deelnemers plaats, dus helemaal blind stapt de organisatie de dag niet in. Toch brengt die volgens Johan wel veel nieuwe inzichten.

Startups die het bedrijf niet ziet zitten, worden niet uitgenodigd. Maar soms heeft de organisatie meerdere partijen op het oog, dan is het lastig om de beste eruit te pikken. De Fundathon kan daarbij helpen. “Op zo’n intensieve dag waarop ook partners aanwezig zijn, ontdek je zaken die dan echt het verschil maken.”

De winnaar was dus ook voor Johan een verrassing. “Afgelopen jaar hadden we ook twee winnaars. Dat hadden we vooraf zeker niet verwacht. Vergelijk het met een WK. Na de kwalificatie krijgen bepaalde teams een favorietenrol, maar het team dat het meeste wint, gaat er met de prijzen vandoor. Bij de Fundathon zien we dat teams soms echt stappen verder komen en de prestatie van de dag bepaalt wie er uiteindelijk met het geld vandoor gaat.”

Naast Fundathon wil het nog eens tientallen miljoenen investeren

De Fundathon heeft dus een vervolg gekregen en voor komend jaar ziet Peak Capital er ook wel meerdere edities in zitten. Al is het event zeker niet de enige manier om geld los te peuteren bij deze investeringsmaatschappij. “We hebben recent ons vierde fonds opgezet. We hebben 66 miljoen euro in kas en willen dat in drie jaar gaan investeren. We zijn dus continu op zoek naar mooie investeringen.”

Waar andere maatschappijen soms langer dan een jaar moeten leuren, had Peak Capital in vijf maanden haar vierde fonds rond. Deze is veruit haar grootste, al was dit volgens Johan een logische volgende stap. “De eerste drie fondsen lopen goed. Het is ongebruikelijk om over het rendement van onze eigen investeerders te praten, maar dat zeventig procent van bestaande investeerders ook in ons vierde fonds is gestapt, geeft wel aan hoe die naar ons kijken.”

Voor de aanwas wordt de Fundathon dus ingezet, maar Peak Capital is daarnaast een speler met een groot netwerk. Zo is het team ook betrokken bij startup-initiatieven als Antler, Startup Bootcamp, universiteiten, incubators en verschillende andere netwerken.

We zoeken marktplaatsen en SaaS-oplossingen

De ideale investering bestaat uit een bedrijf dat actief is met een online marktplaats, SaaS-oplossing of soortgelijk bedrijfsmodel. “We hebben hierin al een enorm trackrecord opgezet. We hebben ook wel ervaring in meer reguliere e-commerce, maar omdat daar voorraad of logistiek zo’n belangrijke rol spelen – en wij minder expertise hebben op dat gebied – voelen we ons daar minder comfortabel bij.”

Naast de  techniek kijken de investeerders sterk naar het ambitieniveau. Bij soortgelijke fondsen is een rendementswens van minimaal twintig procent op jaarbasis gebruikelijk voor investeerders, en dat lijkt bij Peak Capital niet heel anders. “We zijn een club die snel willen groeien. Je moet dus bijna altijd wel internationale ambities hebben of op zijn minst marktleider willen worden binnen je vakgebied.”

‘Bedrijven met diversiteit in haar team krijgen de voorkeur’

Ook de samenstelling van de top van je organisatie wordt stevig doorgelicht. Onder andere op hoe eenzijdig die is. Zo is Peak Capital aangesloten bij het initiatief dat aangeeft de wens te hebben om te investeren in bedrijven waarbij de directie voor minimaal 35 procent uit vrouwen bestaat. “Ons bestuur bestaat daar voor de helft uit.”

Johan vindt het een goed initiatief, al mag het van hem wel verder gaan dan dat. “Als je marktleider wilt worden en internationale ambities hebt, ben je volgens mij het meest succesvol als de top van je bedrijf bestaat uit mensen van verschillende culturen, achtergronden en denkwijzen. Vrouwen en mannen is dan het meest zichtbaar, maar ook culturele verschillen, andere geaardheid of nationaliteiten in een bestuur juichen wij dus sterk toe. Sterker nog: het kan zelfs het verschil maken tussen wel of geen investering!”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten