5 tips voor als je investeerders zoekt

Startups schieten als paddenstoelen uit de grond. En bijna allemaal zijn ze op de een of andere manier op zoek naar financiering. Mocht je een gesprek willen met een investeerder dan is het raadzaam om je van te voren héél goed voor te bereiden. Wij geven je vijf handige tips waarmee dat moet lukken.

Mede door de komst van het internet en met het immense succes van relatief jonge bedrijven als Google en Facebook willen steeds meer ondernemers een bedrijfje starten en daar natuurlijk een succes van maken. Maar daarvoor hebben ze vaak financiering nodig. En dus moeten er gesprekken worden aangegaan met investeerders. Vijf tips die je kunnen helpen om zo’n gesprek tot een goed einde te brengen.

1. Presenteer je idee als een krantenkop
Zorg voor een duidelijke pitch. Je moet allereerst het meest belangrijke onderdeel van je verhaal vinden, voordat je alles besluit te vertellen. Want investeerders hebben geen zeeën van tijd en dus geen zin om naar jouw ellenlange verhalen te luisteren. Je moet dus binnen een minuut je punt duidelijk maken, voordat ze alweer afdwalen. En dus moet je je idee eigenlijk als een krantenkop kunnen presenteren: zo is je verhaal duidelijk, kort én het bevat het belangrijkste nieuws.

2. Maak de pitch niet te moeilijk
Je presentatie moet natuurlijk informatief zijn, maar ook eenvoudig en spannend. Je moet goed over kunnen brengen waar het om draait in jouw bedrijf en effectief uitleggen waarom mensen het zullen waarderen, ook zijn er al andere, soortgelijke bedrijven in de business. Schroom niet om voorbeelden aan te halen van soortgelijke bedrijven die erg succesvol zijn. Volgens Scott Hintz, mede-oprichter van reisorganisator Tripit, helpt dit om zoveel mogelijk risico weg te nemen van het idee.

3. Wees voorbereid op aanvallen
Investeerders zullen je aanvallen op al jouw aannames en beweringen. Zorg er dus voor dat je álles goed hebt onderzocht en dat je je weerwoord al paraat hebt. Ga ook niet de mist in door tijdens je pitch met verkeerde of ontbrekende cijfers te komen. Leer alle cijfers die iets te maken hebben met je bedrijf uit je hoofd. En ook niet geheel onbelangrijk: ken je zwakke plekken en negeer die ook niet. Investeerders zijn altijd op zoek naar een reden om niet te investeren, dus volgens Allen Steigman doe je er beter aan om je zwakheden gewoon te benoemen. Erken je zwakheden én je concurrenten.

Of zoals een andere investeerder zegt: “Het is hoogst ondenkbaar dat nog nooit iemand anders aan dit idee van je heeft gedacht. Als ik aan je vraag waarin jouw bedrijf verschilt van dat of dat bedrijf en jij staart me aan, dan denk ik ‘Oh, man’. In plaats daarvan moet je zoiets zeggen als: ‘Nou, geen enkel bedrijf doet het zoals wij het doen, maar de meest nabije concurrenten zijn bedrijven X, Y en Z’.”

4. Accepteer niet ieder gesprek dat je wordt aangeboden
Als je het geld nodig hebt, dan zul je waarschijnlijk elk gesprek dat je wordt aangeboden accepteren. Maar dat zou je niet moeten doen, volgens Alexis Tryon, oprichter van een kunst-uitleendienst. Deze gesprekken vergen namelijk veel tijd en als je een klein team hebt, dan kan het ten koste gaan van het daadwerkelijke werk dat je eigenlijk zou moeten verrichten. Het werken aan je product of het binnenhalen van klanten.

Het beste is om alleen gesprekken aan te gaan met investeerders waarbij je echt een goed gevoel hebt. Waarbij je het gevoel hebt dat die wel eens in jou zouden willen gaan investeren.

5. Vraag je af of je financiering wel echt nodig hebt
Jim Estill is een zogeheten angel investor maar hij begon zijn eigen bedrijfje, dat technologie-onderdelen verkocht vanuit de kofferbak van Jims auto, met een investering van twee ton die hij kreeg van zijn vader. Hij heeft nooit geld gekregen van investeerders en vijftien jaar later realiseerde hij een omzet van 68 miljoen dollar en besloot hij het bedrijf naar de beurs te brengen.

“Door naar de beurs te gaan kon ik onder andere meer lenen bij de bank. Het is raar, maar mensen dachten opeens dat ik meer legitiem ben nu het bedrijf op de beurs zit. Maar dat gezegd, ik zou het niet aan iedereen aanraden. Voor veel bedrijven die ik ken is het een ramp om investeerders te hebben. Je eigen vermogen vermindert en je hebt nu nog maar tien procent van je bedrijf in bezit.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten