Investeerders vinden

Vooral startende ondernemers willen nog wel eens aangeven dat ze geen investeerders kunnen vinden. Maar het vinden van een investeerder is meestal juist niet zo moeilijk. Er zijn tientallen wegen om een investeerder te vinden. Kosteloze wegen die jij ook kunt bewandelen.

Hoe kom je in contact met een investeerder?

Investeerders vindenVeel mensen zoeken naar investeerders online via een zoekmachine of social media. Vaak is dat vrij kansloos. Er zijn investeerders die veel geld en aandacht besteden aan hun online presentatie, maar de meeste investeerders zijn hierin niet erg actief en degenen die dat wel zijn ontvangen enorm veel aanvragen.

De meest vindbare investeerder hoeft dus niet direct de beste match te zijn. Als je alleen afgaat op de investeerders die je online kunt vinden, dan is de kans groot dat het vinden van een investeerder inderdaad wat tegenvalt.

Een nadeel van goede vindbaarheid voor een investeerder zijn de aanvragen waar die niet op zit te wachten. Investeerders zijn meestal specifiek werkzaam in een bepaalde branche, bedrag, richting of regio. Als een investeerder bijvoorbeeld alleen maar wil investeren in internetbedrijven in de regio Gelderland, heeft het weinig zin om op algemene trefwoorden als investeerders overal te vinden te zijn.

Snel zakelijk geld lenen voor je onderneming? Floryn of BridgeFund. Je bedrijf moet langer dan een jaar bestaan en jaarlijks minimaal 50.000 euro omzet hebben.

investeerder vinden

Plekken waar je investeerders kunt vinden

Investeerders vindenMet ongesorteerde aanvragen blijkt nog geen één op de duizend een mogelijke match. Een groot aantal investeerders is daarom liever helemaal niet online. Toch is het vinden van een investeerder gemakkelijker dan je denkt. Acht manieren om een investeerder te vinden.

  1. Overzichten
    Er zijn verschillende overzichten waarop investeerders te vinden zijn. Wij hebben een overzicht van netwerken gemaakt met enkele bekendere netwerken onder investeerders. Een ander overzicht is bijvoorbeeld de investeerders-Startpagina.nl. Op dit soort overzichten komen ook de minder vindbare organisaties voor.
  2. De bank
    Banken
    en investeerders financieren ondernemers vaak op twee verschillende manieren. Zonder jaarcijfers of onderpand financiert een bank niet en moet je op zoek naar een investeerder. Onderling is er vaak een goede band dus kan je bank je mogelijk in contact brengen met een investeerder. Grote accountantskantoren of grote advocatenkantoren hebben meestal ook wel contacten maar zijn iets minder gemakkelijk bereikbaar dan de bank waar je zelf al bankiert.
  3. Alternatieve financierders
    Als je maar één investeerder wilt lijken crowdfunding-sites geen optie. Logisch, de crowd bestaat meestal uit particulieren zoals jij en ik. Toch kennen deze platformen vaak wel veel investeerders. Vaak werken ze zelfs met groepjes samen. Als je een platform kunt overtuigen, kan die ongetwijfeld jou ook in contact brengen met individuele investeerders.
  4. KvK
    Vroeger werkte de KvK samen met Syntens. Dit was een organisatie die gesteund werd door de overheid Nederlandse ondernemers helpt bij innovaties en groei, maar sinds 2014 is deze organisatie opgegaan in de Kamer van Koophandel zelf. Deze kan je sindsdien helpen met workshops, één op één gesprekken, training en advies, maar ook met het vinden van investeerders.
  5. Business incubators
    Vooral voor de startende en innovatieve ondernemers zijn business incubators een interessant kanaal om een investeerder te vinden. Business incubators hebben regelmatig te maken met bedrijven die extern kapitaal zoeken om te kunnen groeien en weten meestal wel partijen waar ze dit kunnen vinden.
  6. Hoger onderwijs
    Investeerders willen graag in contact komen met (nieuwe) business maar dan wel goed geselecteerd. Een manier is het hoger onderwijs. Veel hogescholen en universiteiten hebben speciale trajecten voor studenten die tijdens hun studie echt het gouden ei weten te vinden. Vaak in combinatie met incubators, maar soms ook zelfstandig. Personen die op deze afdelingen werken hebben meestal goede contacten met investeerders. Leg jouw vraag eens voor aan deze organisaties en mogelijk word je doorgestuurd naar een investeerder die bij je past.
  7. Brancheorganisaties
    Naast de brancheorganisaties van investeerders zoals de NVP en BAN Nederland, zijn er ook voor jouw branche specifieke organisaties. Deze weten alles van de investeerders die in hun branche actief zijn. Zij kunnen je gericht een advies voor de juiste investeerder bieden.
  8. Ondernemersclubs/-verenigingen
    Er zijn enorm veel ondernemersnetwerken. Niet alleen online, met netwerken als Linkedin, maar ook offline, met verschillende businessclubs en instanties voor ondernemers. Alhoewel investeerders hierin zelf niet altijd even actief zijn, kennen andere deelnemers meestal wel enkele investeerders. Een andere optie is een vakbeurs. Investeerders hebben zelden eigen stands maar lopen wel zelf rond op de beurs. Ze zijn er dus wel en de organisatie of bekende partijen op de beurs weten ze ongetwijfeld voor je te vinden!

Wat willen investeerders?

Eisen investeerdersEen investeerder vinden is al moeilijk, maar die overtuigen is vaak nog lastiger. Veel investeerders krijgen dagelijks aanvragen maar zelfs investeerders met de meest soepele eisen investeren hoogstens in één op de tien of één op de twintig aanvragen.

De 5 belangrijkste eisen

  1. De branche
    Investeerders hebben vrij specifieke branchekennis. Vaak zijn het oud-ondernemers die nieuwkomers in hun markt goed kunnen helpen met een groot netwerk en kennis. Kijk dus vooraf of een investeerder  bekend is met jouw branche.
  2. De ondernemer
    Investeerders hebben een enorme interesse in de ondernemer zelf. Zien ze in hun de daadkrachtige wereldveroveraars die ze zoeken? Zijn het zelfverzekerde, krachtige, positief ingestelde mensen die ook bij tegenwind of tegenslag het roer recht weten te houden op de weg naar succes?
  3. De droom
    Ze lijken van die rationele cijfermatige wiskundefreaks maar niets is minder waar. Investeerders willen dromen! Ze willen jouw luchtkasteel zien. Hoe mooier je sprookje hoe leuker ze het vinden. Zolang het sprookje maar realistisch lijkt. Je moet je idee redelijkerwijs met cijfers kunnen onderbouwen. Maar liever geen cijfers dan geen droom!
  4. De cijfers
    Wat zijn de cijfers van afgelopen tijd? Wat is je onderneming nu waard? Wat is je marge? Welk volume streef je na in dit jaar en wat zijn de verwachtingen voor de komende jaren? Elke investeerder kijkt weer verschillend naar de cijfers maar in de uiteindelijke conclusies zullen veel overeenkomsten zijn.
  5. De relatie tussen bovenstaande 4 punten
    Hebben de ondernemer, de branche, de droom en de cijfers voldoende relatie met elkaar? Natuurlijk mag je een nieuwe branche betreden en het is helemaal niet nodig om alle cijfers al helemaal op orde te hebben. Desnoods regelt de investeerder deze zelf. Maar het totaalplaatje moet kloppen.

Een investeerder overtuigen

Met de vijf belangrijkste eisen kun je investeerders nieuwsgierig maken. Zorg dat je vervolgens voorbereid bent. Nu moet je de investeerder overtuigen! De ene investeerder stapt sneller in dan de andere en veel is afhankelijk van de vorm en het formaat van de investering.

De genoemde vijf eisen zijn bij lange na niet compleet. Investeerders willen ook veel weten over het verleden, de deal zelf, het rendement, potentieel, mede investeerders of synergie die de onderneming mogelijk heeft met hun bestaande netwerk en investeringen. Maar al dat soort punten zijn bespreekbaar.

Voor je het daar over hebt zit je vaak al aan tafel en blijkt een investeerder best een prima toegankelijke en toegeeflijke gesprekspartner. Zie voor partijen waarover wij goede berichten hebben gehoord ons overzicht van investeerders. Heb je die ene investeerder gevonden die echt het allerbeste bij jouw bedrijf past? Lees dan verder over hoe je hem kunt overtuigen!

Gerelateerde berichten