Driekwart Belgen bekend met crowdfunding

Driekwart Belgen bekend met crowdfunding

Meer dan één op de tien Belgen heeft al eens een crowdfundingproject financieel gesteund. Gemiddeld was 174 euro hierbij het hoogste bedrag dat er werd geïnvesteerd. Inmiddels hebben driekwart van de Belgen al gehoord van crowdfunding, al zegt 68 procent geen enkel crowdfundingplatform van naam te kennen.

Dit blijkt uit een onderzoek van crowdfundingplatform Hello Crowd onder duizend Belgen. Het platform, eigendom van de bank BNP Paribas, was benieuwd naar het kennisniveau van crowdfunding in België en waarom mensen bereid zijn om dergelijke campagnes financieel te steunen.

Uit het rapport [pdf] komt naar voren dat 77 procent van de Belgen gehoord heeft van crowdfunding. Bij de Vlamingen ligt het cijfer opvallend hoger dan bij de Walen: 87 tegenover 65 procent. Ook blijkt dat er meer mannen, jongeren en hogeropgeleiden bekend zijn met deze financieringsvorm. En van hen die aangaven wel eens gehoord te hebben van het concept, gaf zo’n veertig procent aan dat ze ook wéten wat crowdfunding precies inhoudt.

Belgen kennen vooral Kickstarter

Desondanks is er toch nog 68 procent dat zegt geen enkel crowdfundingplatform te kennen. Het gaat hier vooral om vrouwen, ouderen en laagopgeleiden. Het meest genoemde crowdfundingplatform is Kickstarter, op gepaste afstand gevolgd door Godfundme, Kiss Kiss Bank Bank en Indiegogo.

Redenen om via crowdfunding te investeren

De Belg investeert vooral in crowdfunding omdat hij gelooft in het project zelf of doordat het project perfect past in zijn of haar interessegebied. Een iets kleiner percentage investeert omdat ze de projecteigenaar persoonlijk kennen, terwijl 14 procent er geld in stopt omdat ze er rendement of een tegenprestatie voor in de plaats krijgen.

Redenen om niet via crowdfunding te investeren

Je kan investeren in crowdfundingprojecten, maar je kan het ook níét doen. De 4 belangrijkste redenen om niet te investeren via crowdfunding:

  • 56 procent beschikt niet over de financiële middelen
  • 50 procent is niet overtuigd dat het geld goed besteed zal worden
  • 39 procent weet onvoldoende over crowdfunding
  • 33 procent interesseert het niet

Reward crowdfunding populair in België

Waar vorig jaar 8 procent van de Belgen al eens een crowdfundingproject heeft gesteund, is dat percentage dit jaar opgelopen naar 13 procent. Vooral ondernemende projecten (47 procent) zijn hierbij populair, gevolgd door creatieve (32 procent) en sociale (22 procent). Als Belgen aan crowdfunding doen, dan is dat vooral reward-crowdfunding (60 procent). Ook crowdfunding via donaties (39 procent) is populair, terwijl een evengroot percentage (7 procent) aan crowdlending en equity crowdfunding doet.

Crowdfunding in België

Crowdfunding nog eens doen

Nog een mooi getal uit het onderzoek: 94 procent van degenen die al eens investeerden in crowdfunding, zou dat in de toekomst weer doen. En 84 procent van de mensen die al eens zo had geïnvesteerd, zouden het ook aanraden aan anderen. En wat ook optimistisch is, is het feit dat 25 procent van de Belgen die nog nooit investeerden in crowdfunding, dat in de toekomst wel overweegt te doen.

Om overtuigd te raken van geld stoppen in een crowdfundingcampagne, moet het project vooral een duidelijke omschrijving hebben, voldoende informatie tonen over het team achter het project, visuele informatie tonen, een tegenprestatie bieden en moet het crowdfundingplatform beheerd worden door een gekende bank.

Een groot deel van de Belgen denkt dat crowdfunding verder in populariteit zal toenemen in de toekomst, omdat het meer kansen biedt aan jonge ondernemers en creatievelingen en omdat het mogelijkheden creëert voor alle lagen van de samenleving.

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten