CrowdAboutNow: ‘Voor crowdfunding moet je campagne voeren’
Waar het gros van de crowdfunding-platformen een financiƫle invalshoek heeft en denkt vanuit de investeerder, staat bij CrowdAboutNow de behoefte van de ondernemer centraal. Wij spraken met oprichter en algemeen directeur Mark Laagewaard over zijn eigenzinnige bedrijfsvoering, het belang van de gunfactor en de behaalde resultaten.
CrowdAboutNow is opgericht in 2009 en behoort hiermee tot Ć©Ć©n van de eerste crowdfunding-initiatieven van ons land. De grootste campagne was die van jongerenhuisvester Socius die 1,6 miljoen euro ophaalde. Een uitzondering, want de meeste aanvragen zijn niet veel hoger dan 100.000 euro. In de afgelopen jaren hebben zoān 600 campagnes in totaal 21 miljoen euro opgehaald bij ruim 40.000 mensen.
Met name dat laatste getal is uitzonderlijk hoog voor een crowdfunding-platform. Maar dat moet ook wel, want investeerders spreiden op dit platform maar mondjesmaat. Vaak investeren ze zelfs maar in Ć©Ć©n project. Terwijl veel platformen transformeren tot ware beleggingsfondsen kiest CrowdAboutNow ervoor om bij de kern te blijven. Het draait hier nog altijd vooral om de gunfactor.
Want daar waar veel platformen schermen met onderpanden, trackrecords, risicoanalyses en andere berekeningen houdt CrowdAboutNow zich daar in het geheel niet mee bezig. Elke ondernemer die een campagne wil starten is welkom. Er wordt zelfs geen BKR-check uitgevoerd. Volgens oprichter Mark zijn al die cijfers niet zo relevant. “Wie ben ik om te bepalen of een bedrijf kredietwaardig is?”
Crowdfunding draait om de gunfactor, niet om rendement
Crowdfunding betekent volgens Mark het publiek enthousiasmeren voor jouw idee. Hoe je dat doet, is aan jou, maar er moet actief campagne gevoerd worden. “Als een campagne in een uur gevuld wordt omdat wij zeggen dat de kredietwaardigheid A+ is en er een hoge rente geboden wordt, dan zegt dat niets over de campagne maar over de hebberigheid van de investeerder.”
Om die reden werkt het platform ook met een intern besproken maximumrente en raadt het ondernemers af om met kortingen of tegoedbonnen te strooien. Financiƫle prikkels worden bewust beperkt, zodat ondernemers echt moeten nadenken over waarom iemand ze het geld gunt. Veel ondernemers hebben daar vooraf onvoldoende over nagedacht en haken af in het voortraject.
Van alle aanvragen komt nog geen vijf procent werkelijk op de site te staan, maar het is altijd de ondernemer die deze keuze maakt. “Wij wijzen zelf niets af. Wel vertellen we tot in detail hoe het bij ons werkt. En dat is niet voor iedereen weggelegd.”
Mensen moeten vertrouwen hebben in jou als persoon
Elke campagne begint bij CrowdAboutNow bij het eigen netwerk. Gemiddeld komt 30 tot 40 procent van het doelbedrag uit het warme netwerk van de ondernemer. āHoud je zakelijk en privĆ© liever gescheiden, dan zijn wij niet de juiste partijā, aldus Mark. De reden dat CrowdAboutNow een grote waarde hecht aan deze eigen inbreng is omdat je warme netwerk jou het beste kent. “Investeren kan soms al vanaf 5 euro. Als je eigen familie, vrienden of zakelijke relaties jou dit niet willen lenen, waarom zou de rest van de wereld dat dan wel doen?”
Hij is van mening dat de crowd het gemis aan kredietwaardigheidscijfers prima kan compenseren. “Je karakter heeft meer invloed op hoe je met geld omgaat dan wat kredietbureaus kunnen checken. Als jij in het verleden van je vrienden wel eens geld leende en dat niet terugbetaalde, is dat niet te zien in checks, maar je warme netwerk herinnert zich dat vast nog wel.”
Volgens Mark gaat het niet vaak mis bij campagnes die zijn gefinancierd via CrowdAboutNow. 0,9% van de gefinancierde ondernemingen heeft geleid tot een faillissement, Mark geeft wel aan dat in ongeveer 20 procent van de campagnes de ondernemer tijdens de looptijd met een voorstel voor nieuwe voorwaarden komt. Of investeerders daarmee akkoord gaan is aan hen, maar die staan daar volgens Mark lang niet altijd negatief tegenover. “Het gebeurt zelfs regelmatig dat mensen ervoor kiezen om de investering om te zetten in een donatie.”
Je moet er een bepaald type mens voor zijn
Ondernemers uit alle branches zijn welkom, maar je moet wel een bepaald type mens zijn. Je moet campagne kunnen voeren. “We helpen je natuurlijk, maar je moet ook zelf mensen durven aanspreken en enthousiasmeren. Van alle campagnes komt het merendeel uit de horeca. Het innovatieve karakter, de ambacht en de grote fanbase sluiten goed aan bij ons bedrijfsmodel. Daarnaast ken ik maar weinig branches waarbij ondernemers zo dichtbij hun klantenkring staan. Dat helpt.”
Maar ook voor andere branches is crowdfunding vaak goed mogelijk, denkt Mark. Ondernemers hebben soms amper door hoeveel mensen ze eigenlijk kennen, en wat die hun gunnen. Denk aan familie, vrienden, maar ook leveranciers, je huurbaas, buren, of andere zakelijke relaties. “Van alle campagnes die online komen haalt 75 procent het volledige doelbedrag op. Als je je goed voorbereidt dan kun je vaak meer dan je denkt.ā
Reacties