FemalexFinance helpt bedrijven aan vrouwelijke investeerders

FemalexFinance helpt bedrijven aan vrouwelijke investeerders

Het is slecht gesteld met het aandeel vrouwen in de financiële wereld. Hoewel zo’n 30 procent van de studenten aan een financiële opleiding vrouw is, zijn 9 op de 10 investeerders nog altijd mannen. Léonie Kennepohl en Mélanie Bosboom willen hier met recruitmentplatform FemalexFinance verandering in brengen.

FemalexFinance is nu bijna een maand live. Naast een netwerk voor vakgenoten, werken Kennepohl en Bosboom samen met bedrijven om het probleem van binnenuit aan te pakken. Daarbij koppelen ze leden aan geschikte klantbedrijven: “Bedrijven en vrouwen willen allebei graag, maar daartussen loopt het spaak.”

‘Vrouwelijke medestudenten op de werkvloer verdwenen’

De twee oprichters studeerden samen aan de Erasmus universiteit. “Daar zagen we veel gedreven vrouwen om ons heen. Maar na de opleiding leken die als sneeuw voor de zon verdwenen,” vertelt Kennepohl. Bosboom: “Tijdens mijn stage was ik de enige vrouw op de werkvloer.”

Hoe hogerop in het bedrijf, hoe minder vrouwen: slechts 1 op de 6 financiële managers is een vrouw.

Dat vrouwen geen doorstroom vinden naar het financiële werkveld, blijkt ook uit allerhande onderzoek. Volgens cijfers van DUO is zo’n 30 procent van de masterstudenten Finance vrouw. Eenmaal aan het werk is het aandeel vrouwelijke starters al geslonken naar een kleine 18 procent volgens de Nederlandse Vereniging van Participatiemaatschappijen. En hoe hogerop in het bedrijf, hoe minder vrouwen: slechts 1 op de 6 financiële managers is een vrouw.

Léonie Kennepohl en Mélanie Bosboom.

Old boys network

Dat is niet alleen een kwestie van interesse, beamen de oprichters. Eerder concludeerde de London School of Economics al dat vrouwen strenger beoordeeld worden en daardoor leidinggevende posities mislopen. “Het is echt een old boys network waar je lastig tussenkomt als vrouw,” zegt Bosboom.

Hierdoor hebben vrouwen ook minder toegang tot ervaren collega’s die ze om advies kunnen vragen, schrijven de Londense onderzoekers. Kennepohl: “Je ziet dat mannen elkaar onderling begeleiden en vrouwen belangrijke informatie mislopen, zoals: je komt niet aan de bak als je geen stage loopt.”

Ruim 600 leden en 13 klanten

Vrouwelijke investeerders zijn de laatste jaren een hot topic, aldus het ondernemersduo. “Bedrijven willen graag meer vrouwen en er zijn genoeg getalenteerde kandidaten, maar de twee kunnen elkaar nog niet vinden,” zegt Kennepohl. Het platform telt nu 650 leden, waarvan 150 nieuwe leden in de afgelopen maand. De vrouwelijke vakgenoten treffen elkaar in workshops, de online gemeenschap of op evenementen.

De afgelopen maand oogstte het platform 150 nieuwe leden.

Momenteel nemen 13 bedrijven hun diensten af, waaronder ABN Amro, Rubio Impact Ventures en Capital-A Partners. Volgens Bosboom komen er wekelijks nieuwe verzoeken binnen. Voor deze bedrijven neemt FemalexFinance met name hun employer branding onder de loep: “We gaan met het bedrijf in gesprek: hoe kan je meer vrouwen aantrekken, maar ook, hoe kan je ze behouden? Vaak zit dat ‘m in het sollicitatieproces of de bedrijfscultuur”, zegt Bosboom.

Tientallen plaatsingen

Naast een plan van aanpak neemt het platform een stukje recruitment uit handen door leden aan geschikte klantbedrijven te koppelen. “We werken met een jaarabonnement. Daar komt per plaatsing dan nog een percentage van het loon bij”, aldus Kennepohl. “Er zijn nu meer dan 50 plaatsingen in de pijplijn. Onze career page wordt gemiddeld 100 keer per dag bekeken.”

Hardnekkig beest

De onzichtbaarheid van vrouwen in de financiële sector blijft een hardnekkig beest, merken Kennepohl en Bosboom. “Als we bedrijven adviseren hun website op zowel mannen als vrouwen te richten, horen we terug dat ze er wel professioneel uit willen blijven zien. Daarom hebben we voor een extern platform gekozen met een exclusieve focus op vrouwen.”

Maar, stellen de oprichters, meer vrouwen komt een bedrijf juist ten goede: “Een diverse werkvloer presteert beter, simpelweg omdat je meer ideeën en perspectieven te bieden hebt.” Maar als er nog geen vrouwen in het team zitten, zegt Bosboom, komen ze ook minder snel naar je toe. “Daarom gaan we met zowel bedrijven als kandidaten het gesprek aan om gezamenlijk tot een oplossing te komen.”

Jasmijn

Jasmijn

Jasmijn schrijft allerhande nieuws- en achtergrondartikelen, het liefst over duurzaamheid en gelijke representatie in de financiële sector.

Bekijk alle berichten van Jasmijn

Gerelateerde berichten