Geldvoorelkaar: “Binnen twee jaar naar 500 miljoen”

Geldvoorelkaar: “Binnen twee jaar naar 500 miljoen”

Sinds juli staat Geldvoorelkaar weer op eigen benen. De oprichters kunnen weer zelf de koers bepalen en wij spraken met mede-oprichter Martijn van Schelven om te horen wat dit betekent voor het platform op de lange termijn. Hij voorziet een volgende stroomversnelling voor de branche, waarvan het platform de komende tijd de vruchten zal plukken.

Geldvoorelkaar.nl heeft de afgelopen jaren zichzelf kunnen profileren als een gezond platform. Het draait als een van de weinigen met een AFM-vergunning en het was de eerste crowdfunding-site die de magische 100 miljoen-grens wist te doorbreken. Met publicaties in alle grote kranten mag het zichzelf toonaangevend noemen en heeft het crowdfunding in Nederland mede op de kaart gezet. Als je er niet bovenop hebt gezeten, zal je dus weinig van Geldvoorelkaar’s problemen hebben gemerkt.

Trustbuddy

Het gaat goed, maar mensen die het bedrijf dichterbij hebben gevolgd weten dat Geldvoorelkaar de afgelopen periode met deze resultaten maar een fractie van haar ambities en potentie heeft kunnen waarmaken. Het ziet crowdfunding als waardig alternatief voor bankfinancieringen en in dat licht is 100 miljoen in pak ā€˜m beet 5 jaar natuurlijk niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat. Dat heeft echter weinig te maken met de kansen van de markt, maar vooral met ‘het anker’ – zoals de directie het zelf omschrijft – dat Trustbuddy in 2014 aan de onderneming heeft gehangen.

Toen is Geldvoorelkaar.nl namelijk overgenomen. Het heeft sindsdien zelfstandig geopereerd, maar de beloofde investering in werkkapitaal bleef uit. En zonder aandeleneigendom waren naar eigen zeggen de handen van de directie gebonden. Al na zeer korte tijd werd duidelijk dat Trustbuddy het niet ging redden en dus werd een plan gemaakt om Geldvoorelkaar weer te verzelfstandigen. Daarvoor waren echter investeerders nodig en dat traject heeft nog eens een jaar geduurd, waardoor bijna drie jaar lang alle mogelijke groei-investeringen, zowel in techniek, marketing als operationeel, zijn uitgebleven.

‘Geldvoorelkaar moet een inhaalslag maken’

Martijn van Schelven, een van de twee mede-oprichters, legt uit dat er daarom op verschillende gebieden een inhaalslag gemaakt moet worden. Dat klinkt gek vanuit de mond van het platform dat binnen crowdfunding het meeste geld heeft opgehaald, maar Martijn kijkt vooral naar waar hij zelf had willen staan. “Crowdfunding kan fungeren als alternatief voor bankleningen. Alle ontwikkelingen wijzen daarop en nu we ons anker hebben kunnen lossen zie ik daar voldoende mogelijkheden toe.”

“Het Nederlandse bedrijfsleven hangt aan het infuus bij drie grote spelers die in het weekend met elkaar op de golfbaan staan. Niet zo lang geleden heeft de overheid bij Ć©Ć©n daarvan moeten ingrijpen omdat gevolgen niet te overzien waren geweest. Dat lijkt mij een ongezonde situatie. Voor het mkb is het belangrijk dat er een waardig alternatief ontstaat zodat ze kunnen kiezen. Voor investeerders is het goed als niet hun hele vermogen bij Ć©Ć©n of twee spelers is ondergebracht.”

Het stoort Martijn wel eens hoe er over crowdfunding wordt gesproken. Alsof het een eenheidsworst moet zijn voor leningen waarbij de bank is afgehaakt, en er minimaal een rente van 7,5 procent gerekend moet worden zodat investeerders – ook bij een serieus risicoplaatje – 4 procent rendement overhouden. “Ten eerste bepalen wij de rente niet, maar de ondernemer. Dat is zo verplicht vanuit de AFM maar ik zou het niet anders willen. Daarnaast is het rentepercentage veelal gekoppeld aan het risico. Crowdfunding wordt steeds meer omarmd door ondernemers die wĆ©l zekerheden kunnen bieden. Als ondernemers die nu kiezen voor de bank ook overstappen op crowdfunding, dan zal het rendement mogelijk zelfs juist dalen, maar dat hoort bij marktwerking.”

‘Crowdfunding biedt voordelen ten opzichte van de bank’

Al mag crowdfunding gerust wat duurder blijven dan de bank, vindt Martijn. Hij ziet enkele unieke voordelen ten opzichte van de bank. Ten eerste dat je gelijk in de praktijk kunt ervaren of men jouw gedachte wel een goed idee vindt. Daarnaast kan het bereik van een campagne het verschil maken. “Een case op ons platform komt al gauw onder de aandacht van enkele tienduizenden mensen. Crowdfunding kan veel voordelen bieden en veel ondernemers zien daar wel wat in, maar het prijsverschil moet natuurlijk wel in balans zijn.”

‘Andere platformen kunnen ons helpen’

De grootste groei ziet Martijn daarom nog altijd bij de bewustwording van het mkb. Bang dat andere platformen marktaandeel winnen, is Martijn dus niet. “Ik ben blij dat die er mede voor hebben gezorgd dat het concept crowdfunding in ons land populairder is geworden. Het helpt ons ook als bedrijf. Destijds stonden we zelf vooraan en moesten we het wiel continu uitvinden, nu kunnen we ook leren van anderen. En laten we eerlijk zijn, de markt is groot genoeg. Zelfs als die platformen vertienvoudigen, blijft er voldoende ruimte voor Geldvoorelkaar.”

Martijn verwacht dat de komende tijd de platformen gezamenlijk een grote groeispurt gaan maken. “Als we echt het mkb willen financieren, ligt het potentieel hoog in de miljarden. In onze eerste jaren was men nog onbekend met het concept en was crowdfunding voor veel ondernemers het laatste redmiddel. Inmiddels staan alle lichten op groen. Nu crowdfunding op de kaart staat, de economie aantrekt en wij als platform weer in de hoogste versnelling kunnen zie ik reden om aan te nemen dat de branche groeit en Geldvoorelkaar als platform nog voor het einde van 2019 de grens van meer dan 500 miljoen aan bedrijfsfinancieringen kan doorbreken.”

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten