menu

Symbid: ‘Werken aan complexere financieringen’

Symbid is van oorsprong een equity-crowdfundingplatform, al is dat allang niet meer het enige wat ze doen. Sterker nog: de kans is groot dat komend jaar het meeste geld niet meer via de crowd zal worden ingezameld. Wij gingen met het bedrijf in gesprek over de financieringen die zij kunnen regelen.

Al sinds 2011 werkt Symbid aan equity crowdfunding. De crowd kan via Symbid investeren in ambitieuze startups in ruil voor aandelen of converteerbare leningen. Sinds eind vorig jaar heeft Symbid een nieuwe vergunning, en maakt het bedrijf een ware transitie door. Want ook business angels, en zelfs venture capital-investeerders, tonen volgens de aanbieder interesse in de pitches op het platform.

Crowdfunding als kersje op de taart

Er staan voor de komende periode veel interessante campagnes in de pijplijn. Maar volgens Jeroen Bontje, managing director bij Symbid, is het crowdfunding-gedeelte allang niet meer leidend. “Met de vergunning die we eind 2017 hebben verkregen kunnen we opeens veel grotere campagnes aan. Hierbij betrekken we ook andere financierders. Dat maakt het financieren misschien complex, maar hierdoor is ook veel meer mogelijk”, geeft hij aan.

Kleine campagnes gingen voorheen simpelweg naar de crowd. Maar dankzij de nieuwe vergunning kan er ook worden samengewerkt met business angels of zelfs investeringsmaatschappijen. Hierdoor kan er soms in korte tijd veel kapitaal worden opgehaald bij een doelgroep die goed op de hoogte is van de risico’s.

Je zou denken dat ervaren investeerders Symbid niet nodig hebben, maar volgens Jeroen kan het bedrijf voldoende meerwaarde bieden. “We begrijpen de wereld van durfkapitaal als geen ander en kunnen als neutrale partij zeker adviseren bij de gesprekken tussen investeerders en ondernemers. En zelfs al redden ze het zelf prima, Symbid kan ook meerwaarde bieden door de tijdwinst die we opleveren qua communicatie en papierwerk.”

Drie grote campagnes eind dit jaar

Op het platform zien we hier in het eerste halfjaar nog maar weinig van terug, maar volgens Jeroen is dat vooral een kwestie van tijd. “Het eerste halfjaar was vergelijkbaar met vorig jaar, maar het kan zomaar zijn dat we eindigen met een groeispurt. We hebben momenteel drie grote campagnes in de pijplijn. Met groot bedoel ik minimaal anderhalf miljoen euro. En voor komend jaar verwacht ik zeker campagnes van boven de twee miljoen.”

Dat klinkt als veel geld, maar zodra ondernemers bekend raken met de nieuwe strategie van Symbid kunnen we volgens Jeroen dus meerdere van dit soort grote campagnes verwachten. “We mikken zeker op wat grotere projecten, van bedrijven die hun businessmodel al hebben bewezen. Het liefst faciliteren we financieringsvragen van twee ton en meer.”

Grotere campagnes, betere nazorg, en… een secundaire markt?

Verder wil het platform komend jaar meer investeren in nazorg. “Angels volgen hun investeringen graag op de voet. Dat betekent dat we meer informatie moeten delen tijdens de looptijd van de investering. Daar willen we volgend jaar nog een extra kwaliteitsslag in maken.”

Een laatste ontwikkeling waar komend jaar misschien veel tijd in gaat zitten is een secundaire markt. Volgens Jeroen is hier veel interesse voor. “Zeker als je het wat uitgebreider aanpakt. Als een investeerder bijvoorbeeld heeft gefinancierd in projecten bij drie verschillende platformen en alle drie tussentijds wil verkopen, zou het fantastisch zijn als hij ze alle drie op één plek kan aanbieden.”

“Het klopt dat wij dit momenteel niet mogen aanbieden. Investeerders mogen onderling wel handelen, maar wij mogen dit niet systematisch faciliteren. Maar we zijn continu in gesprek met de AFM, die dit gesprek ook niet uit de weg gaat. Er zijn meerdere paden te bewandelen, dus wij willen hier nog wel verder onderzoek naar doen.”

Tags

Reacties