Trend: steeds meer jongeren beleggen

Trend: steeds meer jongeren beleggen

Steeds meer jongeren beleggen in aandelen, leningen en ETF’s. Dit kan mede komen door de komst van gebruiksvriendelijke apps waarmee zo een account is aangemaakt. Bij Bux bestaat een derde van de klanten uit millennials en bij Peaks zit de grootste groep klanten in de leeftijdscategorie 23 tot 30 jaar.

Geld beleggen werd vroeger vooral gezien als iets wat met name mannen op zekere leeftijd deden. Zij waakten over de portemonnee en besloten al dan niet te beleggen in aandelen, obligaties of andere activa.

Vroeger was beleggen iets voor oudere mannen.

Steeds meer jongeren beleggen

Tegenwoorden zie je ook steeds meer jongeren die een deel van hun geld beleggen. Dit kan verschillende redenen hebben. Zo moeten mensen steeds vaker zelf kapitaal opbouwen voor hun pensioen, bijvoorbeeld omdat ze zzp’er zijn. Maar beleggen is, in vergelijking met vroeger, ook veel laagdrempeliger geworden.

Je hoeft niet langer met een expert van de bank te praten, maar je kan door een app te installeren al zo aan de slag met beleggen. En dat mobiel beleggen via apps trekt met name jonge mensen aan.

Beleggen kan gemakkelijk via een app.

Mintos ziet groep jonge investeerders groeien

Het internationale p2p-leenplatform Mintos zag in de eerste helft van dit jaar een groei van 9 procent onder haar jonge gebruikers. Het aantal jonge investeerders nam toe van bijna 378 duizend naar meer dan 417 duizend. Meer dan driekwart van deze investeerders zijn millennials of jonger.

In de eerste maanden van dit jaar was de leeftijdsgroep van 18-24 jaar het meest geïnteresseerd in investeringen in leningen. De gemiddelde leeftijd op het Mintos-platform voor nieuwe aanmeldingen ligt ook in deze leeftijdsgroep.

Bux erg in trek bij jonge beleggers

Ook in Nederland is een dergelijke trend waarneembaar. Investeerders.nl nam contact op met Bux, de beleggingsapp die altijd al in trek was bij jonge mensen. Zo bleek in 2015 al dat bijna zes op de tien Bux’ers jonger was dan 34 jaar. Deze data is overigens wel specifiek voor hun eerste app, Bux X, dat gericht is op handel in CFD’s.

Eén op de drie Bux-klanten is millennial.

Actuele data, die geldt voor de commissievrije app Bux Zero, laat zien dat onder alle vijfhonderdduizend klanten van Bux, ongeveer een derde behoort tot generatie Z, een derde tot generatie millennials en het overige deel een mix is van generatie X en generatie babyboomers.

Bux: jonge beleggers zijn vaak de early adopters

“Wat we merken is dat de jongere generaties (Gen Z en Millennials) vaak de ‘early adopters’ zijn van vernieuwende producten zoals Bux Zero. Zeker bij de lancering van BUX Zero in 2019 hadden deze twee generaties een groot aandeel in het aantal klanten”, zo vertelt Dèmi Oepkes aan Investeerders.nl. “Wel merken we ook dat naarmate er steeds meer gewenning aan het product is, dat ook beleggers van de ‘oudere generatie’ (Gen X en Baby Boomers) aan het beleggen gaan via Bux Zero.”

De gemiddelde Peaks-klant is 35 jaar oud.

Peaks kent veel jongeren die beleggen

Beleggingsapp Peaks ziet een soortgelijke trend. Bij hen is ongeveer 70 procent van de klanten tussen de 18 en 40 jaar oud, met een mediane leeftijd van 31 en een gemiddelde leeftijd van 35. De grootste groep klanten, bijna dertig procent, zit bij Peaks in de leeftijdscategorie 23 tot 30 jaar. Overigens weet Coen de Ruwe van Peaks ons ook te vertellen dat momenteel rond de 35 procent van de beleggers bij hen vrouw is.

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten