19% van online beleggers is vrouw
Van de gebruikers op Nederlandse beleggingsplatformen is maar 19 procent vrouw. DEGIRO, BUX Zero en Trade Republic tellen het hoogste aandeel vrouwen. Vrouwelijke gebruikers kiezen vaker voor passief beleggen, zoals via een Exchange Traded Fund (ETF).
Dat blijkt uit een rondgang van Investeerders.nl bij 5 populaire beleggingsplatformen: DEGIRO, Saxo Bank, BUX Zero, eToro en Trade Republic. Samen vertegenwoordigen zij ruwweg de helft van de particuliere beleggingsmarkt in Nederland. Ter illustratie: volgens de Autoriteit Financiƫle Markten telde Nederland 1,9 miljoen beleggende huishoudens in 2021. Eerder schreef Investeerders.nl al dat 1 op de 5 crowdfunding-investeerders vrouw is. Onder beleggers is dit aandeel dus nog kleiner.
Minder dan 1 op 5 beleggers is vrouw
Van de online beleggers in Nederland is 18,6 procent vrouw. De minste vrouwelijke gebruikers bevinden zich op platform eToro (14 procent). Saxo Bank telt 19 procent vrouwelijke beleggers. DEGIRO, BUX Zero en Trade Republic voeren de lijst aan met elk 20 procent vrouwen.
Meer vrouwen beginnen met beleggen
Op alle platformen is het vrouwelijk aandeel de laatste 4 jaar toegenomen. BUX Zero zag de grootste groei: van 12 procent in 2019 naar 20 procent in 2022. Vorig jaar is het aantal vrouwelijke beleggers bij deze aanbieder zelfs meer dan verdubbeld.
Op alle platformen is het vrouwelijk aandeel toegenomen.
Aanbieder Saxo Bank ziet de hoeveelheid vrouwen onder nieuwe klanten dan ook groeien. Het afgelopen jaar was een kwart van de nieuwe aanwas vrouw. De eerste helft van dit jaar ging het alweer om bijna 3 op de 10. Dit sluit aan bij eerder onderzoek van eToro, dat stelt dat bijna 60 procent van de vrouwelijke beleggers pas in de laatste twee jaar is begonnen.
Vrouwen investeren vaker in ETF en crypto
Vrouwelijke gebruikers op de ondervraagde platformen kiezen meer voor passief beleggen, zoals Exchange Traded Funds (ETFs). Voor BUX Zero is dit het geval voor maar liefst 1 op de 3 vrouwen. Ook op Trade Republic beleggen vrouwen vaker via automatische spaarplannen, zoals in een ETF.
Vrouwelijke beleggers kiezen vaker voor een ETF.
Op BUX Zero valt verder op dat vrouwen liever in cryptocurrency investeren. Zo staat Bitcoin in de top beleggingsproducten voor vrouwen, maar niet in de top-10 over alle gebruikers. Ook dit strookt met eerder onderzoek.
āAls sector kunnen we inclusiever zijnā
Vrouwelijke beleggers zijn nog veruit in de minderheid op Nederlandse platformen. Elk van de aanbieders belooft op dit punt verbetering. Dit hopen zij veelal te bereiken door content gericht op vrouwen op sociale media en de eigen website. Ook zetten eToro en Saxo Bank in op educatie door workshops en webinars gericht op vrouwen. BUX Zero, Trade Republic en DEGIRO zeggen geen apart product voor vrouwen te maken.
“FinanciĆ«le communicatie is te weinig op vrouwen gericht.”
āAls sector kunnen we inclusiever zijn in onze communicatie,ā zegt CEO Saskia Klep van Saxo Bank. Dat geldt evengoed voor de aanbieder zelf, aldus Klep. āWe werven veel binnen ons eigen vakgebied, daar zouden we misschien uit moeten stappen om nieuwe groepen aan te spreken.ā
Er zijn genoeg vrouwen die willen beleggen, aldus financieel journalist en beleggingstrainer Janneke Willemse. Haar cursus over ETFs bestaat voor 76 procent uit vrouwen. Maar, zegt zij, die worden onvoldoende aangesproken.
āInvesteren is overwegend een mannenwereld met een eigen cultuur en taal. Dat klinkt stom, want ook mannen kunnen vrouwen bereiken. Maar het gaat erom dat financiĆ«le communicatie nu te weinig op vrouwen is gericht. Daar kan nog een wereld gewonnen worden.ā
Reacties