De helft van Gen Z praat met vrienden over beleggingen
Nederlandse Gen Z-beleggers bespreken hun portfolio bijna twee keer zo vaak met familie als babyboomers dat doen (38 procent versus 20 procent). Bovendien bespreekt maar liefst 51 procent van Gen Z hun beleggingen met de vriendengroep. Onder babyboomers wordt dit minder vaak gedaan.
Dit blijkt uit de meest recente Retail Investor Beat van eToro. Dit kwartaalonderzoek werd gehouden onder 10.000 particuliere beleggers in 12 landen. In ons land deden 600 respondenten mee. Uit eerder onderzoek bleek al dat jongeren steeds vaker beleggen. Nu blijkt dat Gen Z ook meer open is over waar ze in beleggen.
Openheid over beleggingen
In het onderzoek werd aan verschillende generaties van particuliere beleggers gevraagd met wie zij hun beleggingen bespreken. In vergelijking met andere generaties praat Gen Z het vaakst met vrienden over hun beleggingen (51 procent). Erover praten met familie doen millennials het vaakst (41 procent). In deze categorieƫn scoren babyboomers steeds het laagst (24 procent en 20 procent, respectievelijk).
Babyboomers lijken dus minder bereid om over hun beleggingen te praten. Alleen met partners is hierin een verschil te zien. Dat doen babyboomers juist het vaakst (60 procent), terwijl Gen Z daar het laagst scoort (32 procent).
Gen Z (18-27 jaar) | Millennials (28-43 jaar) | Gen X (44-59 jaar) | Babyboomers (60-78 jaar) | |
Vrienden | 51% | 47% | 35% | 24% |
Familie | 38% | 41% | 34% | 20% |
Partner/echtgeno(o)t(e) | 32% | 53% | 50% | 60% |
Collegaās | 25% | 37% | 25% | 14% |
Vreemden | 13% | 5% | 6% | 5% |
Tabel 1: particuliere beleggers per generatie over met wie zij hun beleggingen bespreken. Bron: Retail Investor Beat Q3 2024, eToro.
‘Gen Z normaliseert beleggen’
“De nieuwste generatie particuliere beleggers schudt de schroom van zich af. Ze delen hun ideeĆ«n over beleggen met vrienden, familie en anderen, op zoek naar kennis. Beleggingen en geld zijn normale gespreksonderwerpen geworden binnen de Gen Z leeftijdsgroep, net zoals deze generatie andere ’taboe’-onderwerpen, zoals geestelijke gezondheid, bespreekbaar heeft gemaakt. Deze trend van het normaliseren van beleggen is cruciaal als we willen dat meer mensen hun financiĆ«le toekomst in eigen hand nemenā, vertelt Jean-Paul van Oudheusden, eToro-marktanalist.
Gen Z besteedt meer tijd aan onderzoek
Volgens het onderzoek besteedt Gen Z gemiddeld 3,4 uur per week aan onderzoek doen naar beleggingen. Dit is hoger dan bij Millennials (2,5 uur), Generatie X (2,2 uur) en babyboomers (1,6 uur). Daarnaast volgen Gen Zāers vaak een beleggingscursus (23 procent). Babyboomers doen dit minder vaak (11 procent).
Het verschil in proactiviteit kan te maken hebben met de motivaties om te beleggen
De onderzoekers denken dat dit verschil in proactiviteit te maken heeft met de motivaties om te beleggen. Gen Zāers beleggen vaak omdat ze financieel onafhankelijk willen worden, terwijl babyboomers dit vaak doen om hun pensioen te financieren.
Reacties