menu

Collin Crowdfund: ‘Volgend jaar 200 miljoen’

Het eerste kwartaal van 2018 was voor Collin Crowdfund dermate goed, dat het bedrijf dacht het jaarvolume van vorig jaar te kunnen verdubbelen. Investeerders.nl ging in gesprek met algemeen directeur Jeroen ter Huurne en vroeg hem of het platform die groei vast heeft kunnen houden en wat de ambities voor komend jaar zijn.

Het crowdfundingplatform won afgelopen jaren verschillende prijzen en behoort tot de marktleiders van ons land op het gebied van alternatieve financiering. En recent werd het nog genomineerd voor een Cashcow Award voor beste crowdfundplatform en voor een Gouden Stier award in de categorie crowdfundingplatform. Daarnaast draait het naar eigen zeggen ook nog eens gezonde zwarte cijfers.

Dat kan niet beter, zou je denken. Maar de ondernemers achter het platform verwachten veel van de transitie in de financieringswereld en ondanks mooie groeicijfers had het de afgelopen twee jaar eigenlijk een nog grotere ambitie.

Zo noemde het vorig jaar al eens voorzichtig een gewenst jaarvolume van 60 miljoen euro en dit bedrag werd ook voor dit jaar nagestreefd. In januari en februari wist Collin Crowdfund weliswaar een zeer mooie groei neer te zetten, maar daarna vlakte die af, waardoor de eigen ambitie ook dit jaar een lastig verhaal lijkt te worden.

Een harde eis was het echter niet. Het platform ambieert voor investeerders een nettorendement (na kosten, afboekingen en reserveringen) van minimaal 4 percent en is selectief welke campagnes het toelaat. Bij Collin stijgt het gemiddelde leenbedrag continu en afgelopen mei verwachtte Jeroen het huidige jaar af te sluiten met een gemiddeld leenbedrag richting de 300.000 euro.

Streven om grotere campagnes te realiseren in 2018

Het gemiddelde leenbedrag stijgt inderdaad nog steeds. Collin sloot vorig jaar af met 439 leningen die goed waren voor gemiddeld 205 duizend euro. Dankzij meer dan honderd extra gefinancierde leningen dit jaar is dat gemiddeld inmiddels uitgegroeid tot boven de 219 duizend euro. En die extra leningen waren gemiddeld gezien goed voor bijna 275.000 euro per lening, wat dus dichtbij die genoemde target van drie ton in de buurt komt.

Collin wil dit jaar ook grotere campagnes realiseren. Deze zijn vaak wat intensiever, zeker als er complex onderpand bij komt kijken. Maar juist hierin denkt het platform het verschil te kunnen maken met hun ervaring en een landelijk netwerk van coaches en specialisten.

‘Ambitie om totale volume van 2017 te verdubbelen’

Collin realiseerde dit jaar al ruim 35 miljoen euro, maar er zaten ook wat mindere maanden tussen. Zo had het vorig jaar nog zeven maanden met 3 miljoen euro of meer, iets wat voor dit jaar niet meer haalbaar lijkt.

Dit erkent Jeroen ook. “De jaargroei is wel groter dan vorig jaar, mede door een mooie start en afsluiting, want er komen snel enkele mooie projecten aan. Maar van de zomermaanden hadden we wel grotere verwachtingen.” Al lijkt hij geenszins teleurgesteld. “Collin doet het erg goed en intern gebeurt er meer dan ooit.”

Deels doelt hij op de luxe die Collin heeft, dat grote campagnes gedeeld kunnen worden met Knab Crowdfunding. “Hierdoor daalt ons eigen volume misschien wat, maar zo creëren we een betere spreiding voor investeerders wat voor de markt alleen maar goed is.”

Al is volumespreiding met Knab niet de enige reden dat het resultaat van Collin lager is dan geambieerd. Want daar was ook in de ambities al rekening mee gehouden. “We zijn intern ook druk geweest met twee grote innovaties. De eerste daarvan zullen we binnenkort bekendmaken.”

‘Ambitie voor 2019: ruim 60 miljoen euro!’

Wat die innovaties zijn, daarover wil Jeroen nog niet te veel uit de doeken doen, los van dat ze gaan zorgen voor groei komend jaar. “Onze ambitie voor komend jaar is om richting de 200 miljoen te gaan. Ja, inderdaad leggen we de lat dus weer fors hoger en zal die 60 miljoen in één jaar dus écht gehaald moeten worden.”

Weer een stevige ambitie dus. En gezien de resultaten van dit jaar, zal die niet vanzelf worden behaald. Er zal wat moeten veranderen. “Qua werkwijze willen we verder optimaliseren. Sommige punten kunnen beter.”

Maar het jaar is nog niet voorbij, dus Jeroen wil niet te veel vooruitlopen op verbeterpunten in het nieuwe jaar. Maar hij legt wel uit dat we die verbetering in de complete breedte kunnen verwachten. “Denk aan een snellere doorlooptijd voor kleine leningen, maar ook aan meer zekerheid dat een campagne gevuld kan worden bij de campagnes aan de bovenkant.”

‘Drie keer is scheepsrecht’

Als platform hoort Collin bij de top, maar als de wereld van alternatieve financieringen gaat doen wat het platform ervan verwacht, staat ook Collin nog maar in de kinderschoenen. Groei is dan noodzakelijk om de toekomst mee te blijven doen.

Jeroen lijkt zich daarover geen zorgen te maken. Volgens hem is drie keer scheepsrecht. “We hebben wat mooie ontwikkelingen in de pijplijn waar hard aan is gewerkt, en die zullen zeker zorgen voor een extra groeispurt. In 2019 willen we eigen records gaan breken. We gaan komend jaar voor de 60 miljoen en in totaal gaan we daarmee alweer richting de 200 miljoen euro.”

Tags

Reacties