Investeerder gevonden. Whats next?

Stel, je hebt zojuist een investeerder zover gekregen om te investeren in je bedrijf. Hartstikke mooi, je hebt met deze kapitaalinjectie niet alleen wat meer speling en vrijheid om je bedrijf verder te laten groeien, je hebt ook hogere verwachtingen gecreëerd en de druk om te presteren verhoogd. Tien tips voor wat je kan of zou moeten doen in de eerste drie maanden nadat je een investeerder aan je hebt verbonden.

Vier dit succes
Je hebt een investeerder binnengehaald en dat is hartstikke mooi nieuws! Dat betekent immers dat er iemand is die gelooft in jouw bedrijf en de potentie ervan. En waarom zou je dit niet gaan vieren? Dat hoeft niet meteen op een of andere persoonlijke en dure wijze, maar geniet er wel van!

En als je het in een team hebt gedaan, kun je die er ook bij betrekken. Deel het nieuws met je werknemers. Leg hen uit wat deze investeerder kan betekenen in de toekomst en geef hen ook credits waar dat terecht is. Zorg ervoor dat iedereen weer op één rechte lijn zit en dat iedereen zich voor honderd procent gaat inzetten voor dezelfde doelstellingen. Beloon en herken het harde werken van je team en prikkel ze juist op een moment dat iedereen er even een schepje bij moet doen.

Erken medewerking
Toon dankbaarheid naar alle klanten en partners die behulpzaam waren tijdens het boekenonderzoek. Zorg ervoor dat ze op de hoogte zijn van je uitgebreide plannen en mogelijkheden. De mensen waar jij op leunde om naar dit punt te kunnen geraken zullen hoogstwaarschijnlijk waardevolle hulpbronnen blijken in de toekomst.

Alle intensieve gesprekken met je investeerder hebben misschien wel heel wat tijd en aandacht van jou opgeslokt. Gebruik de eerste drie maanden nadat de investering een feit is dan ook om weer opnieuw goed contact te zoeken met je belangrijkste medewerkers en businesspartners. Laat het contact niet verwateren, want anders is al die moeite van daarvoor uiteindelijk voor niks geweest.

Maximaliseer het kapitaal
Als je een investeerder hebt die jou een aardig bedrag wil lenen, dan is de kans groot dat de bank jou vervolgens ook wel wat lenen wil. Als een investeerder jou vertrouwt, dan groeit het vertrouwen bij de bank ook. Het beste moment, qua kans van slagen dus, om bij een bank binnen te stappen voor een lening, is als iemand anders jou deze net gegeven hebt. En ook al heb je het nu niet nodig, een optie waarbij je tot een bepaald bedrag rood mag komen te staan, kan je in de toekomst door moeilijke maanden slepen.

Pak die mediakans!
Wees de eerste om het goede nieuws te melden aan iedereen die het interesseert of zou kunnen interesseren. Je zou kunnen wachten tot de media erachter komen door een kleine mededeling op de nieuwspagina van je investeerder, maar je zou ook zelf de media op kunnen zoeken en er zo meer uit kunnen halen. Doe dit overigens wel op een goede manier, dus bijvoorbeeld via een PR-bureau, zodat je er ook echt uithaalt wat erin zit.

Betrek je investeerder
Integreer de nieuwe investeerders en bestuursleden, maar doe dit wel op een op een bedachtzame manier.  Overweeg bijvoorbeeld een feestje, of simpele borrel waarbij je hen in contact kunt brengen met andere bestuursleden, je medewerkers of  je directieteam. Dit zorgt ervoor dat de relatie op een goede manier van start gaat en dat zal de productieve communicatie tussen alle partijen alleen maar versnellen.

Vertrouw en reken niet alleen op de bestuursvergaderingen. Probeer meer uit je nieuwe investeerders te halen door regelmatig de interactie op te zoeken. Dit kan bijvoorbeeld door maandelijks  te gaan lunchen of een borrel te houden.

Presteer
Haal, of beter nog overtref, je kortetermijndoelen, of dat nou doelen zijn op het gebied van sales, ontwikkeling of het werven van personeel. Zorg ervoor dat je nieuwe investeerders geen vragen gaan stellen over hun beslissing om in jou te investeren. Wees duidelijk met je investeerders over hoe de eerste honderd dagen eruit gaan zien en streef dat ook na. Dit is natuurlijk altijd belangrijk, maar de eerste periode na het verkrijgen van een investering helemaal.

Over de auteur

Over de auteur

Investeerders is een website van Eurolutions. Alle berichten zijn geschreven door onze eigen redactie.

Meer over ons

Gerelateerde berichten