menu

Elevator pitch houden voor investeerders

Een goede elevator pitch legt uit en overtuigd. Met een goede elevator pitch weet je mensen net zo enthousiast te maken als je zelf bent. En een goede elevator pitch levert je investeerders, partners of klanten op. Maar hoe doe je dat nou?

Als je gefinancierd wil worden door investeerders, dan moet je dat vragen. Dat doe je in een zogeheten elevator pitch. Maar waar letten investeerders dan eigenlijk op? We brengen je elf tips voor een elevator pitch waarmee je je kan onderscheiden van al die anderen.

Tijdens een elevator pitch is het belangrijk dat je indruk maakt. Maar dat willen al die andere op investeerders beluste ondernemers ook. Het is dan zaak dat je je zelf weet te onderscheiden. Dat je niet te hoog van de toren blaast, dat je reëel bent, dat je jezelf niet zo serieus neemt en dat je het allemaal simpel en duidelijk houdt. Vergeet niet dat in Silicon Valley maar één op de driehonderd elevator pitches uiteindelijk door een investeerder wordt gefinancierd.

En in Nederland zullen die verhoudingen misschien iets anders zijn, maar vergeet niet dat we hier niet zoveel grote kapitaalkrachtige ondernemingen hebben die startups en innovatieve ondernemers kunnen financieren als in Amerika. Dus ook hier moeten ondernemers goed beslagen ten ijs komen.

Zorg voor een goede praat/luister-verhouding
Het is goed dat je enthousiast bent en graag honderduit vertelt over je ambitieuze plannen. Maar voor de investeerder aan de andere kant van de tafel is het niet echt fijn als je drie kwartier aan een stuk door aan het ratelen bent. De meeting tussen jou en de investeerder moet een dialoog worden, geen monoloog. Maak snel en overzichtelijk je punt, laat hen de vragen stellen en zie hoe het gesprek vanzelf soepel verloopt.

Wees nieuwsgierig
Niets beters dan ondernemers die nieuwsgierig zijn. Dat is een veel betere eigenschap dan geen vragen (durven) stellen of de dingen die ‘algemeen bekend zijn’ niet durven te bekritiseren of te weerleggen. Nieuwsgierigheid, betrokkenheid en verbeeldingskracht zijn vele malen belangrijker dan een gelikte presentatie.

Doe niet aan namedropping
Veel mensen zijn in een poging om indruk te maken nogal geneigd om te vertellen dat ze met een beroemde persoon in de klas hebben gezeten of dat ze ooit met die ene bekende ondernemer hebben gewerkt, maar doe het beter gewoon niet. Het komt dan over alsof je zelf niks noemenswaardigs hebt bereikt, maar dat je het moet hebben van de mensen om je heen.

Hou het simpel
Schrap al die onbegrijpelijke en soms zelfs genante buzzwoorden en hou het gewoon simpel. Vertel het zo dat zelfs je nichtje van negen of je buurvrouw van zeventig het kan begrijpen. Geen enkele investeerder zit te wachten op jouw ‘cloud based en state of the art web 2.0-oplossing die echt cutting edge en innovatief is’. Daar prikt hij gewoon doorheen, dus bespaar jezelf de moeite.

Wees duidelijk over je doel
Draai er niet te veel omheen, als je wil dat er geïnvesteerd wordt in jouw bedrijfje of plan, zeg dat dan gewoon. Daar zijn investeerders immers voor. Wees goed voorbereid en communiceer duidelijk naar de ander wat je wil bereiken met deze elevator pitch. Denk na over wat voor jou het gewenste resultaat is en maak dat gewoon kenbaar. Hoe eerder je to the point komt hoe eerder er spijkers met koppen geslagen kunnen worden.

Neem je zelf niet zo serieus
Dat doet de investeerder vast ook niet… Wees gewoon relaxed, neem de hele situatie en vooral jezelf niet zo serieus en je zult zien dat het gesprek al veel vlotter verloopt. Als jij normaal niet in een pak rondloopt, waarom zou je dat tijdens het gesprek opeens wel doen? Investeerders krijgen dagelijks saaie mensen over de vloer en dommelen vaak weg bij het zoveelste oninteressante verhaal. Een beetje humor doet wonderen!

Onderbouw je aannames
Het is natuurlijk super dat je van plan bent om binnen drie maanden al twee miljoen gebruikers aan je te binden, maar zorg er dan in ieder geval voor dat je dit soort verwachtingen kan onderbouwen tijdens de vragen na je elevator pitch. Ken alle cijfers uit je hoofd, onderbouw je verwachtingen en wees klaar om ze te verdedigen waar nodig.

Vermijd grootse uitspraken
Eigenlijk een logisch vervolg van bovenstaande tip. Als je als doel hebt om Facebook uit de markt te werken of de nieuwe Google te worden: stop. Gaat je niet lukken. En zo wel, onderbouw het dan op z’n minst. Maar verwijd gewoon die grootste, absolute uitspraken waar veel (te) ambitieuze startende ondernemers zich schuldig aan maken. Ook hier prikt een investeerder zo doorheen.

Vertel ook het moeilijke gedeelte
Niemand houdt ervan om plots voor verrassingen komen te staan. Vertel de investeerder daarom ook het moeilijke gedeelte. Want elk bedrijf heeft dat. Of het nou gaat om het overhalen van gebruikers om een betaald account te nemen of het aantrekken van toptalent, een investeerder wil weten waar hij mogelijk instapt en dus ook wat voor beren er op de weg liggen.

Begin vanaf het begin
Je mag dan misschien al maandenlang bezig zijn met je bedrijf, maar de investeerder aan de andere kant van de tafel hoort jouw verhaal pas voor het eerst. Pitch dus braaf vanaf het begin en niet in het midden van jouw verhaal.

Laat je passie zien!
Want hé, als je er zelf niet in gelooft, kan je er beter maar niet aan beginnen. Voor een investeerder is er, naast de kans op veel winst, niets fijner dan iemand te zien die leeft voor zijn zaak en er gewoon erg veel zin in heeft. Laat maar eens horen waarom jij denkt met jouw bedrijf de wereld voorgoed te veranderen. Veel leuker en interessanter dan moeten aanhoren hoeveel geld je denkt te verdienen. Geld volgt uiteindelijk de passie.

Verder lezen

Reacties