menu

‘Ontwrichtende’ startups krijgen lagere investering

Startups redden het vaak nauwelijks met investeringen. Om investeerders aan te trekken, presenteren sommige startups een ‘ontwrichtende visie’, waarmee ze een bedrijfstak fundamenteel zullen veranderen. Maar zo’n visie trekt weliswaar eerder investeerders aan, het zorgt ook voor een gemiddeld lager investeringsbedrag.

Dit blijkt uit onderzoek van Timo van Balen, promovendus aan de Erasmus Universiteit van Rotterdam. Hij bekeek hoe 918 Israëlische startups zich presenteerden op hun websites en dook vervolgens in de bedragen die deze startups kregen van investeerders.

Investering 24% lager bij ‘disruptive startups’

En wat bleek? Als een startup een zogenaamde ontwrichtende visie communiceert, dan vergroot dat de kans op investeringen met 22 procent. Maar tegelijkertijd verlaagt het die investeringen met 24 procent. Voor een gemiddelde startup betekent dit zo’n 87 duizend dollar minder in de eerste investeringsronde en maar liefst 361 duizend dollar minder in de tweede ronde.

Investeerders hebben communicatie nodig om bedrijf te begrijpen

’t Is niet ongebruikelijk dat een startup in de communicatie naar buiten toe vertelt hoe zijn product of dienst een hele bedrijfstak drastisch kan veranderen. Of hoe het zelfs wereld-veranderende gevolgen kan hebben. “We noemen dit ontwrichtende visies. Een ontwrichtende visie kan investeerders overhalen om in de startup te investeren, omdat ontwrichtende bedrijven het speelveld veranderen en nieuwe marktleiders creëren”, aldus Van Balen. “Investeerders willen vaak de volgende grote ontwikkeling niet missen en hebben de communicatie-uitingen van startups, hun visies, nodig om te begrijpen wat die bedrijven van plan zijn.”

Investeerders verwachten hoge rendementen

Uit een online experiment met 253 deelnemers ontdekten Van Balen en zijn collega’s dat investeerders inderdaad sneller investeren in een startup die het heeft over een ontwrichtende visie. Dit komt omdat investeerders hoge rendementen verwachten. Maar tegelijkertijd zijn diezelfde investeerders wel meer op hun hoede, omdat ze bang zijn dat de startup de beloftes niet kan waarmaken. Met als gevolg dat ze minder geld inleggen.

Van Balen heeft nog een laatste tip voor startups die zich voorbereiden op een investeerder en die overwegen om te communiceren hoe zij de markt kunnen veranderen met hun idee: “Ons onderzoek toont aan dat het communiceren van een zeer ontwrichtende visie de kans op het aantrekken van investeringen vergroot, maar de bedragen verkleint. Dus, als het zeer belangrijk is om überhaupt geld binnen te halen, dan kan een zeer ontwrichtende visie je beste keuze zijn. Maar als het belangrijker is om grotere investeringen te verkrijgen, dan kan het beter zijn om niet te communiceren dat je startup ontwrichtend zal zijn.”

Reacties